Page 139 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 139

Vzhledem k jejich původu a vnějškovosti jsou vysvětlení, která podávají, odvozena z
            této vnějškovosti, a jsou tudíž zkreslováním pravé reality. Vnějškovost této situace se
            tím,   že   se   zaměřují   na   niterné   věci,   nijak   nepřekonává.   Vnější   chápání   a   výklad
            niterného   bude   vždy   zevním   bez  ohledu   na   to,  jak   se  kdo   obrací  k  niternostem.
            Produktem takové situace nemůže být skutečná pravda, ale jen zkreslení.


            Tato   situace   je   ovšem   záměrné   vytvořena  pseudotvůrci,   neboť   ti   si   jsou   vědomi
            nebezpečí, které představuje filosofie při své povaze zkoumající smysl života, zásady
            poznávání a všechny ostatní duchovní a niterné záležitosti. Toto je jedním z důvodů,
            proč  pseudotvůrci  pečlivě uzavřeli niterný stupeň a učinili ho přímo nedostupným.
            Toto uzavření nutí filosofii, aby se stala pouhou formou hádání, které může, nebo
            nemusí vést k objevu skutečné pravdy.


            Tímto uzavřením je do lidské mysli vloženo pochybování o jakémkoli filosofickém
            závěru. Pochybnosti samy o sobě podkopávají plné přijetí toho, že by jakýkoli závěr či
            jakákoli situace mohly být nakonec pravdivé. Takové pochybování se zvětšuje tím, že
            existují   mnohé   vzájemně   si   odporující   filosofické   a   metafyzické   systémy,   které
            všechny prohlašují, že mají skutečnou pravdu. Ale dvě protikladné ideje nemohou být
            obě pravdivé. Ale která je pravdivá a která nesprávná ?  Taková otázka může nakonec
            vést k zavržení obou.


            Taková situace může vést a vede k tomu, že se nebere zřetel na jakékoli filosofické
            závěry bez ohledu na to, jak by mohly být pravdivé. A toto je chytákem pseudotvůrců:
            Vést lidi k pochybování o čemkoliv a o komkoli. Z tohoto rozpoložení pochybností je
            snadnější zařídit zničení duchovnosti.

            11. Jiným  pseudotvůrci  pečlivě zaměřeným cílem ke zničení se stal pojem etiky a
            morálky. Je nutné vybudovat odlišnou, neduchovní etiku a morálku a definovat pojmy
            dobra, pravdy, zla a nepravdy tak, aby se obraly o jakýkoli pravý duchovní význam. To
            se provede zavedením tradic a zvyků s jejich striktními pravidly, zákony, směrnicemi a
            předpisy, které určují, co je dobré a co je zlé, co je správné a co není.


            V takových systémech nevyvěrá určení těchto pojmů z nejniternějšího duchovního
            stupně něčí duchovní potřeby, ale jen ze zevně nucených tradic a zvyků, které udržují
            stagnující a přežívající pravidla, zákony, požadavky a představy.


            Tak ztrácí dobro a pravda svůj pravý význam a na to, co přispívá k zachovávání,
            udržování a podpoře tradic, zvyků a jejich kultur, se pohlíží jako na pravdu a dobro.


            V rámci tohoto pojetí je dobrem a pravdou vše, co je příspěvkem zachovávajícím
            status quo. V takovém zachovávání není žádný pokrok, a tedy ani řádná duchovnost.
            Skutečná pravda je vždy dynamická, a tudíž neustále překonává všechny tradice a
            zvyky. V dynamické povaze pravdy spočívá její dobro. Cokoliv způsobuje pokrok k
            vyššímu   duchovnímu   uvědomění   a   lepšímu   duchovnímu  životu,   je   dobré,  a  tudíž
            pravdivé. Lepší duchovní život znamená větší individuální svobodu a nezávislost, větší
            příležitosti   pro  sebeuskutečnění  a   seberealizaci,   větší   projevení   individuálního
            tvůrčího úsilí, větší ovládání vlastního života a přiblížení se k vlastnímu pravému
            sebepojetí  a obrazu sebe sama. Takový život je vskutku duchovní, a tedy skutečně
            vede k většímu duchovnímu uvědomění. Dynamická povaha tohoto procesu je zřejmá.
            Cokoli tento proces blokuje, je zpátečnické, neetické a nemorální.
            V pojetí etiky a morálky  pseudočlověčenstva  je ale vše obráceno naruby. Proto se
            pravá morálka a etika považuje za nemorální a neetickou, neboť podkopává závislost
            na zvycích a tradicích. Na takové podkopávání se pohlíží jako na závažný zásah do
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144