Page 130 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 130

následkem a důsledkem duchovního úsilí Nejvyššího, projevující se v nejzevnějším
            stupni   přírodního   čili   fyzického   těla.   Jedině   v   tomto   všeobecném   sjednocujícím
            principu se pravá duchovnost může vyvíjet a může pokročit vpřed.

            5. Z takového obecného stylu života, jak jej určují zvyky a tradice, plyne ustanovení
            stereotypu, jak má vypadat, chovat se a fungovat žena či muž Boží, neboli svatý či
            svatá.   V   těchto   stereotypech   je   zabudována   sada   pravidel,   směrnic,   očekávání   a
            projekcí. Ty určují a definují to, kdo je svatý a kdo není. Takové určení je evidentně
            založeno na zevních formách předepsaného hraní rolí svatých, aniž by se jakkoli
            uvažovalo o niterném stavu věcí.

            Žena či muž Boží má mít dle očekávání jistou moc, určité vnější vzezření a určité
            chování,   kterými   se   odlišuje   od   všech   ostatních.   On   nebo   ona   musí   vést   určitý
            předepsaný styl života v odloučení, musí se vzdát tělesných a sexuálních rozkoší,
            musí nosit určitý typ šatů, jíst určitou potravu a provádět jisté druhy aktivit, očekávané
            kvůli konvenčním a tradičním předpisům.


            Problémem u těchto stereotypů je, že lidé věří v jejich skutečnost a považují je za
            znamení pravé duchovnosti a svatosti. Udržování těchto stereotypů podporují členové,
            kteří   se   spojují   v   takových   „duchovních“   organizacích   za   účelem   toho,   aby   byli
            duchovně založeni. Slavnostně věří, že žitím dle těchto očekávání a přijetím tohoto
            životního stylu, chováním a konáním dle předepsaných rolí získají větší duchovní
            uvědomění. Tak se naplňují jejich vlastní předpovědi, což je a ostatní lidi vede k víře,
            že takové jsou vnější záležitosti duchovnosti.

            Stereotypy podporují a starostlivě uchovávají všichni lidé, kteří se vzdávají toho, co
            oni nazývají světem a tělesnými a sexuálními rozkošemi, a uchylují se do mužských a
            ženských klášterů, stávajíce se mnichy a jeptiškami nebo poustevníky, kdož odcházejí
            do divočiny či odlehlých hor a míst, kde mohou praktikovat svou zevní „svatost“
            věříce, že tímto životním stylem slouží člověčenstvu tím, že demonstrují svoje pojetí
            duchovnosti.


            Všechno toto jsou vnější a zevní věci, které mají svůj původ ne v niternostech, kde se
            nachází pravá duchovnost, ale ve vnějších očekáváních lidí shromážděných kolem
            tradic a zvyků, které nemají v sobě žádnou duchovnost prostě proto, že se odvozují z
            vnějších hodnot.

            Takové   stereotypy   svatých   mužů   a   žen  jsou  ve   skutečnosti   zohavením   tvořivého
            ducha,   protože   popírají   přítomnost   Nejvyššího   v   plnosti   Jeho/Jejího   Stvoření   a
            docházejí k závěru, že cokoli se tělesně cítí či chce, nemá duchovní původ a nijak se to
            nevztahuje k duchovnosti. To vede nevyhnutelnému závěru, že Nejvyšší nevěděl, co
            činí, když stvořil přírodní svět, fyzické tělo a jeho potřeby a potěšení. Takže se život
            připisuje tělu samému, jako že tělo a hmota samotné mohou dát sebou a ze sebe vznik
            pocitům, tužbám a projevům života. A protože tělesný život neobsahuje dle tohoto
            uvažování žádnou přítomnost Nejvyššího, je vše, co se z něho odvozuje, hříšné, zlé,
            ohavné a odvádí od duchovnosti. Proto je jediným způsobem, jak získat jakoukoli
            duchovnost, vzdát se a zanechat všech či většiny tělesných, světských, pozemských a
            hmotných tužeb a radostí a uchýlit se do klášterů či se stát zcela odlišným od kohokoli
            jiného.


            Taková   situace   ovšem   nemůže   vést   k   jakékoli   pravé   duchovnosti.   Namísto   toho
            ustanovuje stagnující rozpoložení, jež vede k fabrikaci pseudoduchovnosti, která zcela
            nahradí pravou duchovnost. Jestliže někdo nevidí nic jiného než pseudoduchovnost,
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135