Page 126 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 126

2. Z ustanoveného pojetí Nejvyššího odvozuje  svůj smysl, obsah a použití pojem
            duchovnosti obecně. Jak bylo mnohokrát před tím zdůrazněno, pravý smysl čehokoli
            utvořeného, fungujícího a činného se může pojmout jedině z pravé duchovnosti. Pravé
            duchovní principy jsou středem, životem a smyslem jakéhokoli takového snažení či
            bytí. Protože ten je ve filosofickém smyslu „uvnitř“ jakéhokoli „vně“, může se to „vně“
            chápat a odvozovat jedině z tohoto „uvnitř“.


            Avšak všechny lidské hodnoty jsou vzhledem ke svému převrácení a přemístění v
            nejzazším smyslu odvozeny z vnějšího čili zevního přírodního stupně. Proto je chápání
            a zařazení duchovnosti také odvozeno z tohoto „vně“. Ve „vně“ mimo „uvnitř“ se
            nenachází žádná duchovnost, neboť duchovnost vytváří všechny následné kroky a
            jejich vnější stupně - to jest „vně“. Takže cokoli přírodního je následkem, důsledkem a
            výsledkem duchovního stavu z „uvnitř“.


            Jelikož   je   ale   v  pseudočlověčenstvu  vše   takříkajíc   vzhůru   nohama,   považuje   se
            duchovnost buď za následek, výsledek a důsledek vnějšího zevního stupně - to jest
            „vně“, nebo se zcela a úplně popírá, převrací, deformuje či nesprávně definuje.

            Protože se klade důraz na vnější hodnoty duchovnosti, považují se jen tyto hodnoty za
            duchovnost namísto pravé duchovnosti v sobě a o sobě. Takový postoj a pozice
            vzhledem k duchovnosti vede k ustanovení všech druhů vnějších ceremonií, obřadu,
            požadavků,   zákazů,   systémů   pravidel   a   nařízení,   které   se   považují   za   pravou
            duchovnost. Jelikož, všechny tyto vnější obřady, pravidla, ceremonie, zákazy atd. jsou
            vnější povahy, nelze v nich pojmout žádnou pravou duchovnost.

            Ustanovení takových postupů vede k rozvoji tradic a zvyků, které určují, jak se má
            duchovnost pojímat, chápat, vnímat a praktikovat. Cokoli, co se odchyluje od těchto
            tradic a zvyků, se považuje za kacířské, zavrhuje se a odmítá.

            Povaha duchovnosti je tedy dynamická. Lze ji pojímat v progresivních krocích, skrze
            něž se stává více a více rozlišitelnou a stále těsnější a těsnější aproximací Nejvyššího.
            Proto  je  jakékoli   tradiční   a  konvenční   chápání  duchovnosti   chápáním   neexistující
            duchovnosti, neboť se zakládá na neměnných a stagnujících pravidlech a systémech
            nařízení,   která   neumožňují   žádný   pokrok.   Taková   situace   je   v   protikladu   k   pravé
            duchovnosti, dusí ji a v nejzazším smyslu vede k duchovní smrti.


            Protože lidé jsou v zevnějšnostech duchovnosti, kde se nenachází žádná duchovnost
            v sobě a o sobě, promítají zde všechny své vnější ideje, myšlenky, postoje, požadavky,
            manipulace, zákazy a očekávání vzhledem k povaze duchovnosti. Namísto toho, aby si
            její pojetí odvodili z ní samé, předepisují jí své vlastní projekce a subjektivní očekávání
            z pozice svého vnějšího a zevního postoje.


            A opět jsou v tomto druhu postoje obsažena zrnka pravdy. Negací, zavrhováním,
            zvrácením   a   deformováním   pravé   duchovnosti   potvrzují   to,   co   není   pravou
            duchovností.


            3. Vyvinuté a založené pojetí Nejvyššího a duchovnosti v sobě zahrnuje obsah, povahu
            a funkci náboženství v každé dané společnosti. Pravým účelem náboženství v jeho ryzí
            podobě je zdůrazňovat niterné poznání skutečnosti, že vše nastává, probíhá a stává se
            pouze z jednoho zdroje - Nejvyššího a že ustanovení řádných a správných postojů,
            vztahů a pozic vzhledem k Nejvyššímu je tím, co ustanovuje pravý život každé žijící
            sentientní entity a její duchovnosti. Jelikož je toto ustanovení v pravém smyslu možné
            jen z nejniternějšího duchovního stupně jakékoli vědomě vnímající entity a z niterného
            uznání nutnosti tak učinit ve svobodném a nezávislém duchu, nemohou pocházet
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131