Page 129 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 129

Největší omyl těchto požadavků všech náboženství včetně praxe jógy spočívá ve víře,
            že sledování těchto pravidel vede k většímu duchovnímu uvědomění a k pravému
            duchovnímu   náboženství.   Falešnost   takového   postoje   spočívá   ve   víře,   že   fyzické
            pozice,   dýchání,   cviky,   pozření   potravy   a   nápojů,   slovní   modlitby   a   meditace,
            vyloučení   tělesných  rozkoší  či  potlačení   tělesných   požadavků,  pocitů   a   potřeb  je
            absolutně nutné k tomu, aby se dosáhlo vyššího duchovního uvědomění.


            Jaká pracná a obtížná cesta k duchovnosti !

            Je   samozřejmé,   že   se   duchovnost   nemůže   odvodit   z   takových   vnějších   praktik.
            Jestliže se všechny úrovně, stupně a roviny lidské mysli na této činnosti nepodílejí,
            nemůže   se   odehrát   nic   skutečně   duchovního.   Cokoli,   co   se   stane   během   těchto
            praktik,   je   obvykle   zkreslením   či   projekcí   žádoucího   myšlení   a   subjektivního
            očekávání. Tato jsou pak považována za pravou duchovnost.

            Aby někdo byl skutečně duchovním člověkem, nemusí provádět žádné obřady, půst
            od jídla a pití, jisté cviky, ochuzovat se o fyzické rozkoše, trávit hodiny v lotosové či
            jakékoli pozici  či utrácet cenný  čas  na  slovní  modlitby.  Být skutečně  duchovním
            člověkem   znamená   užívat   jak   jen   nejlépe   všechny   tyto   věci   dle   svých   potřeb   s
            poznáním, že jsou všechny jen souvztažnými činiteli duchovního stavu záležitostí, v
            nichž je duchovnost prožívána od nejniternějšího až po nejzevnější přírodního stupně
            ve své konkrétní a smysly vnímatelné formě. Tehdy se takové spokojené užívání stane
            prostředkem, kterým se dosahuje většího duchovního uvědomění.


            Zde je třeba uvážit, jaký postoj a sklon je za těmito rozkošemi. Jsou-li prostředkem
            užívání korespondenčních činitelů duchovnosti - vždyť nakonec potrava, nápoje a
            fyzické rozkoše jsou souvztažnostmi duchovních idejí - pak jsou tyto aktivity ve své
            esenci a substanci duchovními. Stávají-li se ale účelem života, pak mohou připravit o
            jakoukoli duchovnost.

            Totéž je pravdou o úmyslném zakazování si, omezování a odmítání těchto rozkoší.
            Když   tak   někdo   činí,   porušuje   zákon   souvztažností   a   ničí   most   k   duchovnosti.
            Problémem zde je to, že duchovní aktivity vznikají v nejniternějším stupni, postupují
            následně   k   nejzevnějšímu   stupni,   kde   se   uskutečňují   v   souvztažných   formách
            fyzických a smyslových jevů, z nichž fyzické rozkoše, potrava a nápoje jsou jedny z
            mnohých.

            Jsou-li  takové aktivity potlačeny, ohraničeny  či dokonce  odmítány, nebere-li se  v
            úvahu tělo, není pak místa pro uskutečnění těchto duchovních aktivit. Ztratí svou
            konkrétní základnu. Takže v nejzevnějším stupni není možno reagovat na žádnou
            duchovní akci, oplácet ji, ani ji zde dokončit. Takže se za takové situace nemůže
            odvodit žádný duchovní užitek a těmito prostředky a tímto životním  stylem nelze
            dosáhnout pravé duchovnosti.

            Při   pohledu   na   toto   chápání   takových   praktik   je   zřejmé,   že   nejen   že   nevedou   k
            duchovnosti, ale že jsou krajně nebezpečné, protože ničí základnu, na níž se projevuje
            pravá duchovnost.

            Tyto životní styly, jak je diktují zvyky a tradice náboženských dogmat, obsahují ovšem
            zrnka pravdy. Tyto pravdy zdůrazňují, že fyzické rozkoše a hmotné věci nemají být
            účelem   a   cílem   života   a   že   samy   o   sobě   neobsahují   žádnou   duchovnost.   Avšak
            problémem   s   tímto   uvědoměním   je,   že   vede   k   opačnému   extrému   -   k   popírání
            duchovních  hodnot  těchto aktivit. Neuznává se, že tyto aktivity  jsou důležitými a
            nutnými prostředky, jimiž se může získat větší duchovní uvědomění, protože jsou
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134