Page 79 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 79
otázkou, protože dostává vždy odpověď kvůli skutečnosti, že je živou a myslící
entitou. Avšak oživené smyslové orgány ve svém omezeném celku fyzické zkušenosti
a se svou velmi nízkou duchovností samy o sobě mohou a budou iniciovat tuto
otázku. Jakmile je tato otázka počata, vystupuje k vnitřní úrovni, kde je duchovnost.
Duchovnost však sama v sobě zná odpověď včetně důsledků a následků této situace.
Ale cokoli duchovnost zodpoví, sestupuje do smyslové úrovně nejzevnějšího
přírodního stupně a projevuje se zde prostředky, které jsou přístupné tomuto stupni -
konkrétní reprezentací. Jednoduše se to stane. Žádný jiný způsob odpovědi není
možno na této úrovni a na tomto stupni pochopit. Jakmile se ale odpověď poskytne jí
a jemu vlastní řečí - řečí stávání se, událostí a konkrétní zkušenosti, její obsah a smysl
je přiváděn zpět ke všem ostatním úrovním. Jak postupují ve stoupající posloupnosti,
tato odpověď se překládá do jazyka každé úrovně a každého stupně. Takto každý má a
chápe, co se děje, a každý se může poučit z této zkušenosti.
Jak si je nyní možno připomenout z Bible, had směruje svoji otázku k ženě neboli,
chceme-li být přesní, k femininnímu principu jsoucna. Jedním z femininních principů
je láska k vlastnímu poznání. Na úrovni nejzevnějšího stupně nejzevnějšího kroku je
tato láska láskou ke zkoumání a objevování nových věcí. Jakmile tato smyslová, tato
poslední duchovní oblast lidského jsoucna, kterou představuje had, položí tuto
otázku, tato automaticky směřuje k té části lidské mysli, která touží objevovat a
zkoumat. V duchovním smyslu je to ženský princip. Proto je v biblickém smyslu tato
otázka adresována ženě. Kvůli své povaze lásky k bádání a objevování nemá tento
princip jinou možnost než tuto otázku přijmout. V biblickém smyslu to představuje
přijetí ovoce a jeho pojídání, kdy se shledává příjemným (každé zkoumání a
objevování je příjemné mysli) a kdy se podává muži, to jest rozumovému procesu,
kvůli substantizaci a racionalizaci nutnosti konat.
Vytvoří se tedy všeobecný souhlasný názor: Otázka je zajímavá, hodna zkoumání; v
procesu jejího zodpovězení je možno získat mnoho užitku a nové poznatky. Láska a
potřeba vědět - femininní princip, a poznávání nebo získávání poznatků a bytí v tomto
poznání - maskulinní princip, a samozřejmě sama otázka - to nejzevnější obou principů
v jejich senzorickém konglomerátu, vytváří dosti dobře základnu, na které se dá
vybudovat nová metodologie a získat nové poznatky. Záměr je dobrý, ale vznikl na
nesprávném místě a ubírá se nesprávným směrem. Vzhledem k pozici oblasti, odkud
pochází tato otázka, a kvůli tomu, aby se zodpověděla na její úrovni, obrátí se vše
ostatní v lidské mysli k této oblasti. Tak vzniká hlavní, první krok na počátku lidského
duchovního úpadku, v něm se obrátí veškerá lidská pozornost k přírodnosti smyslové
zkušenosti a k vytváření závěrů založených na NÍ namísto duchovnosti. A to se rovná
odvrácení se od duchovnosti, což se fakticky rovná odvrácení se od Nejvyššího, kdož
jest v této duchovnosti jako ve Svém vlastním.
Prvním krokem k zodpovězení této otázky, kterou položili přírodovědci, bylo to, že ji
skryli před ostatními. Dobře totiž při své duchovní úrovni věděli, jaký by mohla
způsobit rozruch. Majíce také ohromnou psychickou moc, blokovali zdroj této otázky
od vědomí ostatních. Nemohli blokovat znalost takovéto otázky, neboť hned jak byla
vyřčena, stala se trvalým vlastnictvím všeuniverzálního vědomí z Nejvyššího a byla
přístupná všem ve všech světech a jejich dimenzích. Byli ale schopni ji skrýt před
vlastními lidmi. Toto bylo povoleno Nejvyšším, aby tato otázka měla možnost být
zodpovězena.
Ukrytí zdroje této otázky vedlo ke zcela nové zkušenosti, která dosud neexistovala - k
podvodu. Toto je jiný krok k pseudostvoření negativního stavu. Znalost této nové
zkušenosti a úspěch při ukrytí byly prožity veškerým konglomerátem výstupů a vstupů
lidské mysli jako něco příjemného, neboť byly něčím novým. Takto se uskutečnilo