Page 199 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 199

zhroutily, ustala by jejich schopnost přijímat, obsahovat, přenášet a sdílet jakýkoli
            život. V takových funkcích tedy spočívá dynamika uvědomění Nejvyššího já. Z obecné
            dynamiky Niterné mysli, kterou tvoří nastávání všech nutných idejí všeho ve jsoucnu a
            bytí z Nejvyššího, emanuje a vyzařuje návazná sféra, která obklopuje Niternou mysl.
            Nastávání potřebuje  probíhat  ke  svému stávání  se. Aby  se  mohlo  stát,  potřebuje
            vybudovat svou formu stávání se. V této snaze je vybudován speciální stav a proces,
            který  lze  nazvat probíháním   nastávání,  kde  se  odehrává  příprava,  transformace  a
            přenos všech idejí, aby mohly nastat.

            Tento zvláštní stav a proces se nazývá intermediální čili vnitřní mysl. Slouží funkci
            shora popsané prostředkující proměnné. Jak ideje neustále nastávají v Niterné mysli,
            probíhají   do   zprostředkující   mysli.   Tento   proces   probíhání   je   procesem   přípravy,
            transformace a přenosu. Zde vše prochází transformací, aby se vyvinuly prostředky
            přenosu do stávání se.

            Každá idea musí vytvořit svůj vlastní nástroj svého přenosu do stávání se svou vlastní
            formou.   Takový   nástroj   lze   nazvat   účinkem   ideje,   který   produkuje   její   zvláštní
            duševnost, kterou a skrze kterou se může projevit ve svých následcích a důsledcích,
            to jest ve své formě.


            Ideu   nelze   v  jejím   čistém   stavu  a   procesu   vnímat  v   konkrétní   formě,  aniž   by   se
            přizpůsobila   své   specifické   manifestaci.   Úsilí   ideje   o   toto   přizpůsobování   má   za
            výsledek   vytvoření   zvláštní   lidské   duševnosti,   která   je   základnou,   z   níž   se   může
            odehrát přenos ideje do stávání se svou vlastní formou. Lidská duševnost se tedy
            vytváří na této úrovni. Obsahuje všechny obecné ideje, myšlenky, stavy a procesy,
            které neustále nastávají v Niterné mysli a jsou zde transformovány do zvláštních
            dušeních stavů a procesů, které ustanovují lidskou duševnost.


            Dynamiku   vnitřní   čili   intermediální   mysli   lze   tedy   spatřovat   v   tom,   že   vytváří,
            produkuje,   udržuje,   zachovává   všechna   působení   Niterné   mysli   a   slouží   jim,   což
            ustanovuje celek lidské duševnosti.


            Například princip moudrosti, který je obsažen v Niterné mysli, neustále nastává ze
            svého Absolutního zdroje, kterým je absolutní moudrost Nejvyššího. Jak nastává,
            bezprostředně probíhá ke své transformaci ve vnitřní mysli do své pravdy, což dává
            vznik   rozumovým   procesům,   chápání   či   racionalitě   a   všem   atributům,   rysům   a
            odvozeninám těchto procesů. Zde se principy moudrosti transformují do své zvláštní
            duševnosti, která se nazývá rozumový proces či racionalita. Takové procesy umožní
            tomuto principu, aby se stal svou konkrétní formou vědomého myšlení ve formě řeči,
            symbolů a jiných konkrétních či abstraktních znaků jeho aktivit. Nyní se moudrost
            stala   aktualizovanou   a   realizovanou   ve   své   pravé   formě.  Bez   této   zprostředkující
            proměnné, která transformuje ideu moudrosti do racionality, by se žádné vědomé
            myšlení nestalo realitou. Bez této reálné formy by se moudrost nemohla projevit.

            Transformace všech ostatních principů Niterné mysli ve vnitřní mysli je analogická dle
            shora uvedeného příkladu. Ten také více ilustruje zákon souvztažností, dle něhož se
            tato transformace odehrává.

            Každý stupeň vnitřní mysli má svou zvláštní dynamiku, která zasluhuje zmínku.


            Nejniternější stupeň vnitřní mysli nazývaný já je transformací Nejvyššího já do svého
            zvláštního stavu a procesu. Jak Nejvyšší já nastává z Absolutního já Nejvyššího,
            bezprostředně postupuje do zvláštního já lidské duševnosti. Odráží všechny principy
            a ideje Nejvyššího já transformované do zvláštní lidské duševnosti. Stav a proces já
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204