Page 199 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 199
zhroutily, ustala by jejich schopnost přijímat, obsahovat, přenášet a sdílet jakýkoli
život. V takových funkcích tedy spočívá dynamika uvědomění Nejvyššího já. Z obecné
dynamiky Niterné mysli, kterou tvoří nastávání všech nutných idejí všeho ve jsoucnu a
bytí z Nejvyššího, emanuje a vyzařuje návazná sféra, která obklopuje Niternou mysl.
Nastávání potřebuje probíhat ke svému stávání se. Aby se mohlo stát, potřebuje
vybudovat svou formu stávání se. V této snaze je vybudován speciální stav a proces,
který lze nazvat probíháním nastávání, kde se odehrává příprava, transformace a
přenos všech idejí, aby mohly nastat.
Tento zvláštní stav a proces se nazývá intermediální čili vnitřní mysl. Slouží funkci
shora popsané prostředkující proměnné. Jak ideje neustále nastávají v Niterné mysli,
probíhají do zprostředkující mysli. Tento proces probíhání je procesem přípravy,
transformace a přenosu. Zde vše prochází transformací, aby se vyvinuly prostředky
přenosu do stávání se.
Každá idea musí vytvořit svůj vlastní nástroj svého přenosu do stávání se svou vlastní
formou. Takový nástroj lze nazvat účinkem ideje, který produkuje její zvláštní
duševnost, kterou a skrze kterou se může projevit ve svých následcích a důsledcích,
to jest ve své formě.
Ideu nelze v jejím čistém stavu a procesu vnímat v konkrétní formě, aniž by se
přizpůsobila své specifické manifestaci. Úsilí ideje o toto přizpůsobování má za
výsledek vytvoření zvláštní lidské duševnosti, která je základnou, z níž se může
odehrát přenos ideje do stávání se svou vlastní formou. Lidská duševnost se tedy
vytváří na této úrovni. Obsahuje všechny obecné ideje, myšlenky, stavy a procesy,
které neustále nastávají v Niterné mysli a jsou zde transformovány do zvláštních
dušeních stavů a procesů, které ustanovují lidskou duševnost.
Dynamiku vnitřní čili intermediální mysli lze tedy spatřovat v tom, že vytváří,
produkuje, udržuje, zachovává všechna působení Niterné mysli a slouží jim, což
ustanovuje celek lidské duševnosti.
Například princip moudrosti, který je obsažen v Niterné mysli, neustále nastává ze
svého Absolutního zdroje, kterým je absolutní moudrost Nejvyššího. Jak nastává,
bezprostředně probíhá ke své transformaci ve vnitřní mysli do své pravdy, což dává
vznik rozumovým procesům, chápání či racionalitě a všem atributům, rysům a
odvozeninám těchto procesů. Zde se principy moudrosti transformují do své zvláštní
duševnosti, která se nazývá rozumový proces či racionalita. Takové procesy umožní
tomuto principu, aby se stal svou konkrétní formou vědomého myšlení ve formě řeči,
symbolů a jiných konkrétních či abstraktních znaků jeho aktivit. Nyní se moudrost
stala aktualizovanou a realizovanou ve své pravé formě. Bez této zprostředkující
proměnné, která transformuje ideu moudrosti do racionality, by se žádné vědomé
myšlení nestalo realitou. Bez této reálné formy by se moudrost nemohla projevit.
Transformace všech ostatních principů Niterné mysli ve vnitřní mysli je analogická dle
shora uvedeného příkladu. Ten také více ilustruje zákon souvztažností, dle něhož se
tato transformace odehrává.
Každý stupeň vnitřní mysli má svou zvláštní dynamiku, která zasluhuje zmínku.
Nejniternější stupeň vnitřní mysli nazývaný já je transformací Nejvyššího já do svého
zvláštního stavu a procesu. Jak Nejvyšší já nastává z Absolutního já Nejvyššího,
bezprostředně postupuje do zvláštního já lidské duševnosti. Odráží všechny principy
a ideje Nejvyššího já transformované do zvláštní lidské duševnosti. Stav a proces já