Page 195 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 195

ČÁST II



                                                    Kapitola třetí



                                          HYBNÉ SÍLY LIDSKÉ MYSLI.

                             BUDOVÁNÍ NOVÉ DUCHOVNÍ PSYCHOLOGIE
                           A NOVÝCH DUCHOVNÍCH SPOLEČENSKÝCH VĚD








            Dynamika lidské mysli se odvozuje z toho, jak se chápe pravá lidská přirozenost a
            struktura lidské mysli. Je důležité znát rozličné způsoby fungování lidské mysli, aby se
            chápala a pojímala pravá duchovní povaha jejího obsahu a jejich činností. Taková
            znalost   se   stává   důležitým   nástrojem,   jímž   a   jehož   prostřednictvím   lze   zahájit
            duchovní obrození jednotlivců a vybudovat pravou duchovní psychologii a duchovní
            sociální vědy.

            Dynamika lidské mysli je odrazem, projekcí, extenzí a procesem Absolutní dynamiky
            Absolutní mysli Nejvyššího.

            V obecných pojmech se uspořádání lidské  mysli může pojímat za stav, esenci a
            jsoucno relativní k Absolutnímu stavu, Esenci a Jsoucnu Nejvyššího. Na druhé straně
            je   pak   v   obecných   pojmech   možné   pojímat   dynamiku   lidské   mysli   jako   proces,
            substanci a bytí relativní k Absolutnímu procesu, Substanci a Bytí Nejvyššího. Prvně
            uvedené ustanovuje podobu Nejvyššího, druhé zakládá obraz Nejvyššího. Dohromady
            ustanovují jednu úplnou mysl, která dělá lidskou bytost tím, čím skutečně je. Lze tedy
            říci, že mysl je právě tím, co dělá lidskou bytost lidskou bytostí.

            Jakékoli činnosti, pohyby a procesy se iniciují ideami takových činností, pohybů a
            procesů.

            Nejprve je zde idea - slovo. Evangelium sv. Jana začíná výrokem: „Na počátku bylo
            Slovo.“ Slovo znamená ideu. Ideje jakýchkoli činností, pohybů a procesů lze pojímat
            jako počátek jejich života. Idea je zdrojem energie, kterou napájí činnost, pohyb a
            proces a dává jim schopnost aktivity, pohybu a probíhání. Idea je tedy vždy živá. Je
            vždy přítomná. Její odstranění by zastavilo jakoukoli činnost, pohyb a proces. Obsah
            takové ideje se vždy manifestuje, aktualizuje a uskutečňuje v její aktivitě, pohybu a
            procesu. Bez své manifestace, aktualizace a realizace by idea  byla jen prázdným
            pojmem. Na straně druhé by však bez ideje nebyla žádná činnost, pohyb a proces.
            Idea   sama   o   sobě   se   může   pojímat   jako   životní   princip   čehokoli,   co   je   aktivní,
            pohybuje se a probíhá. Činnost, pohyb a proces se mohou samy o sobě pojímat jako
            forma projevu této ideje. Vztah ideje a její formy není lineární - to jest idea nepředchází
            svou formu, ale je nelineární - to jest, že jsou synchronně, simultánně a diskrétně
            nastávající, probíhající a stávající se. Není to pokračující postupný proces, ale proces
            diskrétní a simultánní.

            Kontinuita a následnost se mohou vnímat pouze vzhledem ke každému stupni uvnitř
            sebe sama a v samotné struktuře hierarchického uspořádání Stvoření, jak se vztahuje
            k pozici jiných. Následují jeden druhého ve své pozici, ale jsou oddělené a souběžné
            ve svém jsoucnu a bytí.
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200