Page 197 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 197

nádoba   všech   idejí   stvoření   relativního   k   Absolutnímu   Stvořiteli.   Aby   tyto   ideje
            neustále nastávaly, je nutné stvořit zvláštní přijímací centrum, které by obsahovalo
            něco, co nenastává, z čeho by se mohla udát všechna nastávání. Jakékoli nastávání
            může vzniknout jen z toho, co nenastává. Nastávání  nastávání  není vůbec žádným
            nastáváním. Takový proces nepřináší žádný výsledek.


            Udržovat vše relativní je možné jen tím, k čemu se to relativní vztahuje. Jediným, k
            čemu je možno být relativní, je Absolutno, které není relativním k ničemu. Relativní k
            relativnímu není vůbec žádnou relativitou. Toto se neděje.


            Takže aby se zajistilo neustálé nastávání ideje v Niterné mysli, musí tato v sobě
            obsahovat samotné centrum, aby poskytovalo neustálé nastávání všech nutných idejí
            stvoření, což bude nepřerušovaně udržovat život lidské mysli.


            Nutnost,   aby   takové   ideje   v   Niterné   mysli   neustále   nastávaly,   spočívá   v   tom,   že
            napájejí životem všechny systémy lidské mysli početím, vytvářením a udržováním jim
            odpovídajících idejí. Není žádného života bez ideje života. Protože je ale lidská mysl
            sama o sobě nastáváním ideje, nemůže v sobě a ze sebe vyvářet žádnou ideu. Taková
            produkce se může odehrát jen v Absolutním stavu, to jest v Nejvyšším.


            Aby   takové   vytváření   nastávalo   neustále,   je   počata   přítomnost   Absolutního   v
            relativním. Cokoli nastává z Absolutního, je extenzí a procesem toho Absolutního,
            ačkoli samo nemůže být absolutním kvůli svému nastávání. Proto je v něm Absolutní
            jako ve Svém vlastním. Jelikož idea lidské mysli nastává v Absolutní mysli Nejvyššího,
            je lidská mysl skrze svoji Niternou mysl nádobou věčně přítomnosti Nejvyššího. Věčná
            přítomnost Nejvyššího je samotným životem Niterné mysli a z ní, jí a skrze ni je samým
            životem veškeré lidské mysli.


            Přítomnost Nejvyššího v Niterné mysli tak dovoluje  neustálé nastávání, vytváření,
            vynořování, udržování, podporování a objevování všech idejí stvoření a lidské mysli, z
            nichž může lidská mysl žít. A protože každá lidská bytost je lidskou bytostí jen kvůli
            své   mysli,  může  každá  lidská   bytost  žít   jen   kvůli   skutečnosti   tohoto   nastávání   z
            přítomnosti Nejvyššího v Niterné mysli. Ve skutečnosti je tedy Niterná mysl lidské
            mysli samotným duchem jakéhokoli člověka a z jejích duchovních principů počíná,
            vzniká, vytváří se, udržuje se a sestává veškerý život každého, ač to ten chce přijmout,
            či nikoliv.

            Co znamenají „duchovní principy“ ?  Tento výraz označuje to, že život Niterné mysli, a
            tedy veškeré mysli, a tedy život pro jakoukoli  sentientní  entitu či lidskou bytost je
            možný   pouze   neustálou   přítomností   Nejvyššího   v   té   mysli.   Ta   je   jejím   pravým
            duchovním principem. Kvůli takové přítomnosti je vše, co je vytvořeno v Niterné mysli,
            vždy dobré, protože to přichází ze stavu lásky a procesu moudrosti, které neobsahují v
            žádné formě žádné ideje negativních stavů.

            Taková   je   tedy   obecná   povaha   dynamiky   Niterné   mysli.   Je   třeba   uvážit   některé
            zvláštnosti dynamiky Niterné mysli, které se vztahují k funkci jejích různých stupňů.

            Jak je uvedeno shora, aby se zajistila neustálá produkce idejí pro udržování života
            lidské mysli, bylo nutné stvořit nejprve místo, které by se přizpůsobilo přítomnosti
            Nejvyššího kvůli neustálé emanaci a radiaci života do všech systémů lidské mysli. Za
            tím účelem byl ustanoven nejniternější stupeň Niterné mysli zvaný Nejvyšší já. Jeho
            funkcí je souvztažnost s Absolutním  „JÁ  JSEM“  Nejvyššího. Jsoucno a bytí jsou
            nemožné bez stavu a procesu „já jsem“. Nikdo ale nemůže být sebou a ze sebe „JÁ
            JSEM“,  pokud není Absolutním  „JÁ JSEM“. Prohlásit  se  za  „JÁ  JSEM“  znamená
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202