Page 201 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 201

příčinou, počínáním a vznikáním.


            Stávání se idejí se projevuje ve vnější mysli dvěma způsoby. Za prvé v utváření
            specifických činností, působení a vzorců chování, kterými a skrze které všechny ideje
            dávají průchod své energii a svému obsahu způsobem specifickým pro každou ideu.
            Specifičnost   tohoto   průchodu   vyžaduje   velmi   zvláštní   fyzickou   formu   a   fyzické
            prostředí.

            Nejprve nastává v Niterné mysli idea této zvláštní formy. Nastává ve vnitřním stavu a
            procesu Absolutní mysli Nejvyššího před tím, než započne čas. Jakmile tato idea
            nastává, emanuje a vyzařuje ohromnou duchovní energii, z níž probíhá její duševnost.
            V   dušení   sféře   této   ideje   se   koncentruje   veškerá   její   původní   duchovní   energie.
            Výsledkem   této   koncentrace   je   mnohonásobná   intenzifikace   duchovní   a   duševní
            energie společně v procesu jejich splynutí. Takový proces fúze emanuje a vyzařuje
            novou formu ohromné energie, která se projevuje v konkrétních zvláštních elementech
            a částicích hmoty, z nichž je vybudováno tělo a jeho prostředí. Toto je druhý způsob
            stávání se idejí ve vnější mysli.

            Tak se tělo a jeho prostředí stává velmi zvláštní formou, do níž se mohou promítnout
            všechny ideje stávání se ve zvláštní formě. Tato duchovní a duševní energie se v této
            formě   objevuje   jako   svrchní   sféra,   která   je   pro   každou   lidskou   bytost   jedinečná,
            odlišná a neopakovatelná.

            Idea má tedy nástroj, jímž a skrze nějž může působit na svůj zvolený vnější svět a mít k
            němu vztah. Takto proces stávání se je úplný. Stav úplnosti je v rámci lidské mysli
            také   dynamickým   stavem.   Neustále   poskytuje   zpětnou   vazbu   své   úplnosti   svým
            předcházejícím  úrovním  a  krokům.  Taková  zpětná  vazba  se  zhodnotí   a využívá  v
            nastáváních nových tvořivých idejí, které probíhají ke své vlastní transformaci do své
            vlastní duševnosti, z níž se stávají úplným, dávajíce  vlastní zpětnou  vazbu, která
            iniciuje jejich ohodnocení atd. Úplný životní cyklus je tedy ustanoven a nelze jej nikdy
            přerušit.


            Taková je tedy obecná dynamika vnější mysli. Specifická dynamika každého stupně
            vnější   mysli   závisí   na   souvztažných   faktorech   jim   odpovídajících   předcházejících
            stupňů.


            Takže  jáství,  které  je nejniternějším  stupněm  vnější mysli,  je  stavem a  procesem
            konkrétního   projevování   Nejvyššího   já   skrze   já   a   tímto   já,   které   se   stává   jeho
            uskutečněnou formou. Je to něco jako tělo, v němž se mohou rozlišit a pojmout
            všechna hnutí já a ideje Nejvyššího já v nanejvýš individuální formě své nanejvýš
            jedinečné manifestace. Je to sebenáležení Nejvyššího já z náležení Nejvyššímu skrze
            duševnost takového náležení v já, které se stává realitou jáství. Dynamika jáství se
            spatřuje   ve   vytváření   neustálých   stavů   a   procesů   přijímání   všech   idejí   a   jejich
            duševnosti z Nejvyššího já a skrze já přesně určeným, soustředěným a jedinečně
            odpovídajícím způsobem.


            Druhý stupeň vnější mysli, zvaný individuální vědomí, slouží jako stávání se a forma
            pro všechny ideje nejvyššího vědomí, jejich duševnost v probíhání transpersonální
            duševnosti a jejich úplnou manifestaci v individualizované specifičnosti jejich jsoucna
            a bytí. Zde je proces diferenciace a individualizace naplněn a stává se konkrétním
            výsledkem ve formě jedinečného individuálního uvědomění, které v sobě obsahuje
            všeuniverzalitu a její nadosobní duševnost.
            Třetí   čili   nejzevnější   stupeň   vnější   mysli,   zvaný   osobní   vědomí,   je   následkem   a
            důsledkem ideje uvědomění Nejvyššího já a jejího probíhání fenomenální duševnosti,
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206