Page 198 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 198
věčnost a nekonečnost. Neznamená to „Byl jsem“ či, „Já budu“, ale znamená to
prostě „Já jsem vždy“. V takovém pojetí není žádný čas ani prostor.
Dilema této situace spočívá v tom, že nikdo nemůže být ani existovat bez stavu a
procesu „já jsem“. Proto je v Niterné mysli vybudován z Absolutního „JÁ JSEM“
zvláštní stav a proces, který se může přizpůsobit jeho přítomnosti tak, že může nastat
stav a proces „já jsem“ - relativní jen k Absolutnímu stavu a Procesu Absolutního „JÁ
JSEM“. Takovou relativní pozicí a přítomností Absolutního lze teď započít stav a
proces „já jsem“ a vskutku se z něho stávat.
Taková záměna stavů a procesů Absolutního „JÁ JSEM“ za relativní k Absolutnímu
„JÁ JSEM“ se nazývá Nejvyšším já, neboť v sobě pojímá svou relativitu k
Absolutnímu. Takové pojímání mu dává pravou možnost být a existovat. Proto tedy
vskutku je a existuje jen ze jsoucna a bytí Absolutního „JÁ JSEM“. Toto je pravý
duchovní princip lidské mysli a lidského života.
Takže zvláštností dynamiky Nejvyššího já se spatřují v neustálém generování stavů a
procesů, které se vztahují k Nejvyššímu, jsou z Něho/Ní, Jím/Jí, v Něm/Ní a skrze
Něj/Ni, kdož je vždy přítomen v tomto Nejvyšším já. Takové generování umožňuje
pojímat vlastní stav a proces jako „já jsem“, které je esenciální, substanciální a vitální
pro vlastní jsoucno a bytí. Bez něho není možný žádný vědomě uvědomělý život.
Druhý čili intermediální stupeň Niterné mysli zvaný univerzální vědomí neustále
vytváří ideje, poznatky, struktury a dynamiku veškerého Stvoření ve jsoucnu a bytí.
Nemohlo by se vybudovat nic zvláštního, kdyby tu nebyl obecný stav a proces všech
dostupných specifik, z něhož lze vyvíjet požadované a nutné zvláštní stavy a procesy
relativní jen k veškeré jejich povšechnosti.
Pro tento zvláštní stav lidské mysli je životně závažné mít všechny ideje, poznatky,
struktury a dynamiku všeho Stvoření v jsoucnu a bytí. Z nich lze pojímat a pochopit
zvláštnost lidské mysli. Také obecné stavy a procesy všech dostupných zvláštností
jsou soustředěny a koncentrovány v jednom zvláštním stavu a procesu, který se stává
jejich souhrnem a konkrétním projevem. Skrze něj a jim může být přítomno vše
zvláštní ve Stvoření, aniž by bylo nutné se vzdát vlastní specifičnosti a stát se něčím
jinak zvláštním. Tak se zachovává rovnováha univerza.
Protože život zvláštního závisí na srovnávání a odlišování se vším a od všeho
ostatního, je nutné, aby byla v lidské mysli obsažena sféra či úroveň, která by byla
nositelem všech těchto zvláštností ve jsoucnu a bytí, s nimiž lze srovnávat a od nichž
se lze odlišovat. Dynamika univerzálního vědomí tedy ustanovuje život stavu a
procesu zvláštní lidské mysli. Universální vědomí je ve stavu a procesu neustálého
generování všech takových idejí ve Stvoření do celku lidské mysli. Svou dynamikou
přispívá k budování jedinečnosti každé lidské bytosti.
Třetí čili nejzevnější úroveň Niterné mysli je stavem a procesem neustálého
uvědomování všech takových idejí, myšlenek, funkcí, stavů a procesů, které
nepřerušovaně nastávají v Nejvyšším já a universální vědomí. Proto se nazývá
uvědoměním Nejvyššího já. Uvědomění si Nejvyššího já a univerzální vědomí je krajně
životně důležité pro přežití veškeré Niterné mysli. Stav a proces takového uvědomění
neustále generují energii, vitalitu, sílu a podporu všem systémům lidské mysli tím, že
se neustále uvědomuje jejich funkce a působnost. Tak se koordinují a řídí všechny
události, dění, činnosti, stavy a procesy, které nastávají v lidské mysli. Je tu vždy
uvědomění všeho. Bez tohoto uvědomění by nebylo možné žádné koordinování, řízení,
uspořádávání a efektivní působení veškerých systémů lidské mysli. Prostě by se