Page 196 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 196

Součastnost jejich jsoucna a bytí je nutnou podmínkou. Jinak by ideje či principy
            nemohly udržet svůj obsah. Udržování jakékoli ideje či principu je možné, má-li toto
            udržování nějakou formu. Taková forma musí tedy být synchronní se svou ideou či
            svým principem a obráceně. Ale při vnímání jejich odpovídajících pozic jedné k druhé
            se musí pojímat jako následující jedna druhou - což tedy znamená, že forma následuje
            svou ideu či svůj princip, protože tu nejprve musí být idea formy dříve, než lze mít o ní
            představu. Takže v tomto smyslu idea předchází svou formu a forma následuje svou
            ideu.


            Vztah mezi ideou a formou je tedy synchronní, simultánní i diskrétní a zároveň je
            souvislý, následný i lineární. Takovéto chápání je vyšší úrovně než to, které bylo právě
            zformulováno výše.


            Mezi ideou a její formou se nachází prostředkující proměnná, kterou lze pojímat jako
            proces   transformace   a   přesunu   ideje   do   formy.   Tato   prostředkující   proměnná   je
            vytvořena svou ideou pro proces transformace do stávání se. Kvůli své  mezipozici
            vzhledem k ideji a její formě obsahuje v sobě jak kvalitu a obsah ideje samotné, tak i
            kvalitu   a   obsah   formy   této   ideje.   Takový   obsah   a   kvalita   jsou   však   obsaženy   v
            transformované kondici. Protože prostředkující proměnná není ani samotnou ideou,
            ani samotnou formou této ideje, je nutně něčím, co je mezi jsoucnem a ideou a bytím
            formy této ideje. Je to proces přechodu a transformace ideje do její formy, kdy se
            odehrává vyrovnání, příprava, mediace a popud ke stávání se.


            Protože prostředkující proměnná  má takovou povahu, je synchronní,  simultánní a
            diskrétní vzhledem k ideji a její formě a zároveň je vzhledem k ním souvislá, následná
            a lineární. Následuje ideu a předchází formu. Shora uvedený popis lze pojímat jako
            základnu pro pochopení dynamiky lidské mysli.

            Tři nejniternější úrovně lidské mysli, které se nazývají Niternou myslí, jsou centrem
            lidské mysli, které v sobě obsahuje všechny ideje, myšlenky, principy, kategorie a
            atributy Stvoření se všemi jejich deriváty. Nic zde nechybí. Musí obsahovat vše v bytí a
            jsoucnu, jelikož je souvztažností ideje stvoření. Je tedy samou ideou celku lidské
            mysli. Bez takové ideje by lidská mysl nemohla být. Idea lidské mysli je tedy samým
            jejím životem.


            Niterná mysl - jsouc ideou lidské mysli a souvztažností ideje stvoření - je ale ve svém
            jsoucnu a bytí relativní, neboť je nastáváním ideje. Fakticky je to idea ideje. Aby mohla
            idea nastat, musí mít stav, ve kterém může vzniknout. Takový stav musí mít absolutní
            povahu a nesmí vznikat. Nesmí vznikat proto, že v tom případě by byl vzhledem k
            něčemu relativní. Relativní k něčemu relativnímu není možné, neboť relativní je pouze
            vzhledem k něčemu, co je Absolutní. Relativní nemůže vytvořit stav, k němuž by bylo
            relativní, ale stav při své Absolutní povaze může vytvořit své relativní. Není tudíž nic v
            sobě samotném vyjma Absolutní „JÁ JSEM“. Toto Absolutní „JÁ JSEM“ je Absolutním
            stavem, který může vytvářet všechny ideje relativní k Sobě.


            Nejniternějším stavem toho Absolutního „JÁ JSEM“ je Absolutní idea jeho vlastního
            Absolutního jsoucna a Absolutního bytí. Kvůli Absolutní ideji Absolutního „JÁ JSEM“
            je tento stav nutně stavem Absolutního sebeuvědomění, jež ustanovuje Absolutní
            sentientní  entitu. Protože nic není samo v sobě a ze sebe vyjma Absolutní vědomě
            uvědomělou entitu, vzniká vše ostatní nutně z Ní. Absolutní sentientní entita se v této
            knize nazývá Nejvyšší.
            Nastávání ideje lidské mysli v Absolutní niterné mysli Nejvyššího vytváří stav, který je
            relativní pouze k Absolutnímu stavu Nejvyššího. Tento stav se může pojímat jako
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201