Page 185 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 185

které se zvolily v procesu vytváření sklonů a vztahů jsoucna a bytí „já“. Takže „já“ -
            čili pravá lidská přirozenost - je původcem jak skutečných stimulů, tak i skutečných
            reakcí. Prostředí slouží pouze jako prostředek, stvořený za tím účelem lidskou myslí v
            rámci   Absolutní   mysli   Nejvyššího,   aby   umožnilo   uskutečnění   takových   jednání   a
            chování  v  jejich  formě  vnějších  reakcí.  Samo  o sobě   prostředí  ani  nevytváří,  ani
            neprodukuje, nezpůsobuje a nepodporuje taková jednání a chování.


            24. Tento stav a proces vysílání a přijímání přispívá k vytváření hodnocení a soudů. Je
            třeba odhadnout nejvhodnější formu a obsah vysílaného a je třeba se učit posuzovat
            svou úroveň a otevřenost pro přijímání a reagování.

            25. Ze schopnosti náležitě hodnotit a správně posuzovat povstává důvěra ve vlastní
            odhad a spolehnutí se na vlastní soudy. Taková důvěra, spoléhání se, víra a záruka má
            v obecném smyslu dalekosáhlé důsledky pro veškerou lidskou přirozenost, neboť
            nedostatek těchto kvalit podkopává její optimální funkci a působení.

            26. S ustanovením náležité úrovně důvěry, spoléhání se, záruby a víry v sebe sama se
            jedinci umožňuje postoupit - srovnat samého sebe se všemi ostatními a všechny
            ostatní se sebou. To vede k utvoření vědomí společenství. Srovnání sebe sama s
            druhými vede k objevení společných základů, rysů, zájmů, sklonů atd. s někým jiným,
            buď zcela, či částečně. Tak se zakládá smysl pro podobnost a sounáležitost s jedním
            obecným jsoucnem a bytím.

            27. Zároveň vede schopnost srovnávat k objevu a vytvoření hlubokého smyslu a
            vnímání vlastní jedinečnosti a odlišnosti od někoho či něčeho jiného. Nikdo jiný není
            přesně stejný  jako já. Takové rozlišování vede  k správně postřehujícímu pravidlu
            zformulovanému některými moderními sociálními psychology, které tvrdí, že jeden je v
            některém ohledu jako kdokoli jiný, v některém ohledu jako někdo jiný a konečné v
            některém ohledu je takový, jako nikdo jiný.

            28. Takový objev a uvědomění si odlišností a stejnosti vede k rozvoji tolerance a
            uznalosti.   Jedinec   se   učí   potřebě   tolerovat   rozličnost   kvalit   lidských   vyjádření   a
            existencí a přijímat odlišnosti, které mezi všemi lidmi existují.

            29. Stav jedincova jsoucna a bytí vede k rozvíjení stability jeho vlastního já. Proces
            jedincova bytí a jeho substance vede k potřebě neustálé progresivní změny. Takže
            stabilita a změna se stávají hlavními motivačními faktory pravé lidské přirozenosti a
            lidského konání i chování. Tyto faktory jsou velmi důležité pro pochopení pravé lidské
            přirozenosti. Kvůli své stabilitě a svému měnění se je kdykoli možné změnit ve stavu
            vlastního jsoucna a bytí cokoli, co kdo chce či pociťuje nebo si přeje, aby se změnilo v
            souladu  s vlastními  volbami a  rozhodnutími. Stabilita  pravé  lidské přirozenosti  je
            vtělena v její schopnosti se měnit. Je vrozeným stavem pravé lidské přirozenosti.


            30. To vede k závěru, že pravá lidská přirozenost je jak stálá ve svém jsoucnu a esenci,
            tak   i   dynamická   ve   svém   bytí   a   substanci.   Stálost   a   dynamičnost   dává   lidské
            přirozenosti energii, vitalitu a sílu k tomu, aby byla a existovala.

            31. Svoboda lidské přirozenosti ve stavu jejího jsoucna a její esence jí dává smysl pro
            odpovědnost za sebe sama, za vlastní rozhodnutí a důsledky. Jedinec je zcela, úplně a
            docela  zodpovědný  za svůj život a jeho následky, neboť  má svobodu  a všechny
            nástroje svého ducha, své duše a svého těla – jednu mysl, aby učinil toto jsoucno plně
            aktivním, funkčním a hodným štěstí, lásky a dobré vůle.


            Nezávislost lidské přirozenosti v procesu jejího bytí a její substance jí dává smysl pro
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190