Page 190 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 190
pozici se tento stupeň pro účel popisu může nazývat univerzálním vědomím. Obsahuje
v sobě kopii veškerého stvoření ve jsoucnu a bytí.
Povahou svého vlastního aktivního a dynamického uspořádání emanuje tento druhý
stupeň svou vlastní sféru, z níž je stvořen v pořadí třetí, nejzevnější stupeň. Tento třetí
stupeň ustanovuje stav a proces uvědomění Nejvyššího já a Univerzálního vědomí v
jejich multidimenzionálním modu. Proto ho lze nazvat uvědoměním nadjá. Souvztaží s
třetí sférou, která vyzařuje z Nejvyššího, z níž je stvořen přírodní svět. Tento stupeň je
tedy stáváním se stavu a procesu nastávání a probíhání lidské mysli vzhledem ke
svým finálním následkům, důsledkům a výsledkům.
Celá nejniternější úroveň lidské mysli čili niterná mysl se může pojímat jako nastávání
celkové lidské mysli. Tento stav nastávání je ve své celistvosti aktivním a dynamickým
stavem. Ve své aktivitě a dynamice tedy vyzařuje sféru, jíž, skrze niž a z níž postupuje
ke stvoření druhé úrovně lidské mysli, kterou lze popisně nazvat intermediální myslí či
vnitřní myslí. Tato mysl je výsledkem nastávání nejniternější mysli čili nejniternější
úrovně, která ve své dynamické a aktivní povaze postupuje ke svému stávání se. Aby
se mohla stát, musí nejprve stvořit úroveň, v níž může zahájit transformaci všech
svých principů do nástrojů duševnosti, které umožní její celkové stávání se. Takové je
uspořádání celé intermediální úrovně, které se přizpůsobuje všem principům
Nejniternější mysli a transformuje je procesem korespondencí do účinků všech stavů
a procesů, které nastaly v předcházející, nejniternější úrovni.
Intermediální čili vnitřní mysl je uspřádána do svých tří následných a souběžných
stupňů od nejniternějšího až po nejzevnější, z nichž každý má svůj vlastní pokračující
stupeň.
Nejniternější stupeň intermediální úrovně vytváří centrum probíhání Nejvyššího já, s
nímž souvztaží. Jak nadjá nastává, zahajuje postup k formování já, kde se odehrávají
účinky všech jeho principů. Já je v této souvislosti prostředníkem a transformátorem
všeho, co nastává v nadjá, za účelem jeho stávání se v realizaci jeho výsledků.
Já svou dynamickou a aktivní povahou neustále emanuje svou vlastní sféru, z níž je
vybudován zprostředkující stupeň zprostředkující úrovně lidské mysli. Souvztaží s
univerzálním vědomím, vzhledem k němuž se stává útvarem, do něhož mohou
postoupit nastávání univerzálních událostí za účelem jejich transformace do
specifického lidského vědomí, které sídlí v jednotlivé lidské mysli. Proto je ho možno
kvůli popisu nazvat transpersonální duševností lidské mysli, neboť transformuje a
přizpůsobuje vše dostupné v univerzálním vědomí do specifických lidských
zkušeností na Zemi. Odráží veškeré vědomí celku člověčenstva a všech jeho
jednotlivců od okamžiku jejich stvoření až po současnost.
Svým aktivním a dynamickým stavem emanuje svou vlastní sféru, z níž je vybudován
třetí, nejzevnější stupeň intermediální úrovně. Tento stupeň je přímou souvztažností s
nejzevnějším stupněm nejniternější úrovně lidské mysli, to jest s uvědoměním
Nejvyššího já. Nastávání uvědomění Nejvyššího já postupuje ke svému stávání se
skrze proces transformace do specifičnosti toho, co by se mohlo kvůli popisu nazývat
fenomenální duševností. Fenomenální duševnost je charakterizována obsahem
zkušeností, které jsou typické pro jednotlivou linii v hierarchii duchovního uspořádání,
kterou každý následuje na základě vlastní volby. Uvědomění Nejvyššího já umožňuje
svým probíháním ustanovení fenomenální duševnosti, jež je samou specifikací
sledované linie zvoleného osudu a poslání každého jednotlivce od okamžiku jeho
nastávání a v procesu jeho probíhání, neustálého stávání se, udržování a trvání.