Page 190 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 190

pozici se tento stupeň pro účel popisu může nazývat univerzálním vědomím. Obsahuje
            v sobě kopii veškerého stvoření ve jsoucnu a bytí.

            Povahou svého vlastního aktivního a dynamického uspořádání emanuje tento druhý
            stupeň svou vlastní sféru, z níž je stvořen v pořadí třetí, nejzevnější stupeň. Tento třetí
            stupeň ustanovuje stav a proces uvědomění Nejvyššího já a Univerzálního vědomí v
            jejich multidimenzionálním modu. Proto ho lze nazvat uvědoměním nadjá. Souvztaží s
            třetí sférou, která vyzařuje z Nejvyššího, z níž je stvořen přírodní svět. Tento stupeň je
            tedy stáváním se stavu a procesu nastávání a probíhání lidské mysli vzhledem ke
            svým finálním následkům, důsledkům a výsledkům.

            Celá nejniternější úroveň lidské mysli čili niterná mysl se může pojímat jako nastávání
            celkové lidské mysli. Tento stav nastávání je ve své celistvosti aktivním a dynamickým
            stavem. Ve své aktivitě a dynamice tedy vyzařuje sféru, jíž, skrze niž a z níž postupuje
            ke stvoření druhé úrovně lidské mysli, kterou lze popisně nazvat intermediální myslí či
            vnitřní myslí. Tato mysl je výsledkem nastávání nejniternější mysli čili nejniternější
            úrovně, která ve své dynamické a aktivní povaze postupuje ke svému stávání se. Aby
            se mohla stát, musí nejprve stvořit úroveň, v níž může zahájit transformaci všech
            svých principů do nástrojů duševnosti, které umožní její celkové stávání se. Takové je
            uspořádání   celé   intermediální   úrovně,   které   se   přizpůsobuje   všem   principům
            Nejniternější mysli a transformuje je procesem korespondencí do účinků všech stavů
            a procesů, které nastaly v předcházející, nejniternější úrovni.

            Intermediální čili vnitřní mysl je uspřádána do svých  tří následných a souběžných
            stupňů od nejniternějšího až po nejzevnější, z nichž každý má svůj vlastní pokračující
            stupeň.


            Nejniternější stupeň intermediální úrovně vytváří centrum probíhání Nejvyššího já, s
            nímž souvztaží. Jak nadjá nastává, zahajuje postup k formování já, kde se odehrávají
            účinky všech jeho principů. Já je v této souvislosti prostředníkem a transformátorem
            všeho, co nastává v nadjá, za účelem jeho stávání se v realizaci jeho výsledků.


            Já svou dynamickou a aktivní povahou neustále emanuje svou vlastní sféru, z níž je
            vybudován  zprostředkující stupeň zprostředkující úrovně lidské mysli.  Souvztaží  s
            univerzálním   vědomím,   vzhledem   k   němuž   se   stává   útvarem,   do   něhož   mohou
            postoupit   nastávání   univerzálních   událostí   za   účelem   jejich   transformace   do
            specifického lidského vědomí, které sídlí v jednotlivé lidské mysli. Proto je ho možno
            kvůli popisu nazvat  transpersonální duševností lidské mysli,  neboť transformuje a
            přizpůsobuje   vše   dostupné   v   univerzálním   vědomí   do   specifických   lidských
            zkušeností   na   Zemi.   Odráží   veškeré   vědomí   celku   člověčenstva   a   všech   jeho
            jednotlivců od okamžiku jejich stvoření až po současnost.


            Svým aktivním a dynamickým stavem emanuje svou vlastní sféru, z níž je vybudován
            třetí, nejzevnější stupeň intermediální úrovně. Tento stupeň je přímou souvztažností s
            nejzevnějším   stupněm   nejniternější   úrovně   lidské   mysli,   to   jest   s   uvědoměním
            Nejvyššího já. Nastávání uvědomění Nejvyššího já postupuje ke svému stávání se
            skrze proces transformace do specifičnosti toho, co by se mohlo kvůli popisu nazývat
            fenomenální   duševností.   Fenomenální   duševnost   je   charakterizována   obsahem
            zkušeností, které jsou typické pro jednotlivou linii v hierarchii duchovního uspořádání,
            kterou každý následuje na základě vlastní volby. Uvědomění Nejvyššího já umožňuje
            svým   probíháním   ustanovení   fenomenální   duševnosti,   jež   je   samou   specifikací
            sledované linie zvoleného osudu a poslání každého jednotlivce od okamžiku jeho
            nastávání a v procesu jeho probíhání, neustálého stávání se, udržování a trvání.
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195