Page 181 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 181

neexistuje   nic   relativního.   Proto   se   nemohou   žádné   stvořené   stavy   a   procesy
            považovat za Nejvyššího - jak tomu některé panteistické a podobné filosofie věří -
            protože nastávají, probíhají a stávají se z Nejvyššího. Kvůli tomu je Nejvyšší, ačkoli je
            v nich, přesahuje Svou Absolutní přirozeností ve všech ohledech.


            Jelikož tedy není nic jiného než Nejvyšší, nelze myslet či pojímat žádný jiný zdroj či
            jinou formu schopnou počít život relativní k Jedinému Absolutnímu životu. Protože je
            jen jeden Absolutní zdroj a jedna Absolutní forma takového života - což jest sám
            Absolutní život Absolutního „JÁ JSEM“, cokoli je stvořeno z nadělení Nejvyššího, je
            stvořeno ku podobě a obrazu Nejvyššího.

            Odtud tvrzení v Bibli, že „člověk byl stvořen ku podobě a obrazu Boha“.


            Z tohoto plyne pravé porozumění lidské přirozenosti, jejíž popis následuje.

            Jak bylo uvedeno v první a druhé kapitole první části této knihy, jsou ve veškerém
            Stvoření   stupně   následnosti   a   oddělenosti,   které   odrážejí   přirozenost   Nejvyššího.
            První stupeň se nazývá nejniternějším stupněm. Ten je duchem Nejvyššího. Je to stav
            a proces principů, kategorií, idejí, myšlenek a všech jejich odvozenin v jejich nanejvýš
            ryzím   Absolutním   jsoucnu   a   Bytí.   Z   nich   je   stvořen   nejniternější   stupeň   každé
            sentientní  entity. Nejniternější stupeň je duchem každé vědomé uvědomělé entity,
            který v sobě obsahuje veškeré principy, kategorie, ideje, myšlenky a veškeré jejich
            odvozeniny v nanejvýš ryzím relativním stavu a procesu, jsoucnu a bytí relativně k
            jejich Absolutní hodnotě  z Nejvyššího. Je to střed všeho v čijící entitě,  podobný
            Absolutnímu středu všeho v Nejvyšším. Z tohoto stupně - jak neustále vyzařuje svůj
            stav   a   proces   všech   principů,  se   ustanovuje   intermediální   stupeň.   Každá   idea
            nejniternějšího stupně postupuje kvůli svému bytí naživu a „jáství“ ke své aktualizaci.
            Proces aktualizace je procesem probíhání, který transformuje nastávání ideje do její
            vlastní   duševnosti.   Takto   transformovaná   idea   se   stává   intermediálním   stupněm
            sentientní entity. Z tohoto stupně se ustanovuje třetí čili nejzevnější stupeň. Jakmile
            se idea aktualizuje ve své duševnosti - ve druhém stupni, je připravena se uskutečnit v
            konkrétní   formě.   Taková   forma   ustanovuje   stávání   se   této   ideje.   Takže   proces
            realizace je procesem stávání se ideje, která nastala v centru, proběhla v aktualizaci a
            nyní se objevuje v konkrétní formě. Taková forma, zvaná tělem sentientní entity, není
            nutně vybudovaná jen z elementů hmoty. Je vybudovaná z elementů toho prostředí,
            které si vědomé uvědomělá entita zvolila pro svou konkrétní realizaci. Je třeba mít na
            paměti, že hmota sama o sobě neustanovuje veškerost nejzevnějšího stupně; hmota je
            jen vedlejším produktem, nejzevnější vrstvou nejzevnějšího stupně. Proces tohoto
            uspořádání vede k ustanovení následujících rysů pravé lidské přirozenosti:

            1.   Podoba   a   obraz   Nejvyššího   je   prototypem,   ze   kterého   je   vybudována   lidská
            přirozenost. Podoba ustanovuje všechny principy, kategorie a stavy, které mohou být
            zahrnuty pod pojem femininity. Obraz ustavuje všechny principy, kategorie a procesy,
            které lze zahrnout pod pojem maskulinity. V souhrnu zakládají princip sentience, který
            obsahuje vše, co umožňuje stav a proces „JÁ JSEM“. Sentience je sama mysl, jíž a
            skrze niž je stvořena lidská podstata.

            Podoba a obraz Nejvyššího se tedy promítá, šíří a naděluje do obsahu a formy odlišné
            od jeho a jejího Absolutního zdroje a do tohoto obsahu a této formy se přenášejí
            všechny atributy, rysy a charakteristiky, které dělají lidskou bytost pravou lidskou
            bytostí.   Pravá   lidská   přirozenost   je   tedy   extenzí,   procesem,   stavem,   projekcí   a
            odrazem Nejvyššího v rozpoložení relativním k Absolutnímu rozpoložení Nejvyššího.


            2. Podoba Nejvyššího, která se přenáší do lidské přirozenosti, ustanovuje její jsoucno.
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186