Page 189 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 189

projevování až po své nejdetailnější rozpoložení.
            Vztah mezi různými stupni a v rámci jejich úrovní jsou určeny zákonem souvztažností.
            Tento zákon lze plně zobrazit následujícím příkladem:

            Láska je základním principem nejniternějšího stupně v jeho nejčistším rozpoložení a
            stavu z Nejvyššího. Povahou svého stavu a rozpoložení vytváří své vlastní probíhání
            ve formě dobra této lásky v intermediálním stupni. Láska je dobrem. Láska se stává
            dobrem na zprostředkující úrovni. Takové uvědomění vede k transformaci lásky skrze
            dobro do vůle po dobru této lásky. Počíná se chtít dobro z této lásky kvůli dobru.
            Láska vždy miluje dobro a dobro vždy chce lásku. Vůle chce dobro pro svou lásku.
            Taková transformovaná láska skrze své dobro do vůle vytváří touto vůlí aktivitu a
            chování vedoucí ke konkretizaci této lásky v nejzevnějším stupni. Takové, aktivity a
            chování posilují vůli po dobru této lásky.


            Takže lze říci, že láska souvztaží s dobrem, dobro s vůlí a vůle souvztaží s činy. Činy
            jsou tudíž nejzazší souvztažností lásky. Láska spočívá v činech jako ve svém vlastním.
            Činy jsou konkrétně projevené formy lásky skrze vůli dobra této lásky.

            Obdobně   lze   aplikovat   tento   zákon   souvztažností   na   jakýkoli   jiný   princip,   který
            obsahuje struktura Stvoření, a tedy struktura lidské mysli.


            Na základě těchto stručných obecných úvah lze strukturu lidské mysli postulovat
            následovně:


            Celek lidské mysli se skládá ze tří odlišných, následných a souběžných úrovní, z nichž
            každá v sobě obsahuje tři následné a souběžné odlišné stupně s jejich vlastními
            pokračujícími stupni.


            První úroveň lidské mysli  souvztaží s nejniternějším stupněm Stvoření a ustanovuje
            duchovní   úroveň   její   struktury.   Takže   první   úroveň   lidské   mysli  souvztaží  s
            nejniternější úrovní duchovního světa, z něhož nastává, probíhá a stává se a v němž
            neustále sídlí a působí.  Tuto úroveň je možno pro účel popisu nazývat  niternou,
            nejniternější či duchovní myslí každé lidské bytosti. Dle své povahy v sobě obsahuje
            všechny   principy,   kategorie,   atributy   a   jejich   odvozeniny   v   jejich   nejčistším
            rozpoložení a stavu. Kvůli takové pozici je Niterná mysl samým středem každé lidské
            bytosti a jejího bytí. Je stavem neustálého nastávání.

            První   úroveň   obsahuje   v   sobě   své   vlastní   tři  následné   a   souběžné   stupně  od
            nejniternějšího po nejzevnější nejniternější úrovně lidské mysli.

            Nejniternější   stupeň   nejniternější   úrovně   lidské   mysli   ustanovuje   samo   centrum
            centra, principiální jádro všech principů, kategorií a atributů samotného života. V něm
            Nejvyšší neustále  přebývá  Svou samotnou  esenciální  a  substanciální  přítomností.
            Taková přítomnost neustále emanuje život, který naděluje veškeré struktuře lidské
            mysli vše, co má, a oživuje ji. Kvůli popisu ji lze nazvat  nadjá. Nadjá je souhrnem,
            celkem a celistvostí soustředěného života, který odráží podstatu všech  sentientních
            entit   a   je   původcem   jakýchkoli   tvůrčích   počinů   lidského   života.  Souvztaží  s
            nejniternějším stupněm Nejvyššího emanací, jíž byl stvořen veškerý duchovní svět a
            nadjá.


            Nadjá - povahou svého aktivního a dynamického stavu a uspořádaní – emanuje ze
            sebe   sféru,   skrze   niž,   v   ní,   jíž   a   z   níž   je   utvořen   druhý,   intermediální   stupeň
            nejniternější úrovně lidské mysli.  Zprostředkující stupeň  souvztaží  s druhou sférou,
            která vyzařuje z Nejvyššího a skrze niž je stvořen veškerý intermediální svět. Kvůli této
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194