Page 189 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 189
projevování až po své nejdetailnější rozpoložení.
Vztah mezi různými stupni a v rámci jejich úrovní jsou určeny zákonem souvztažností.
Tento zákon lze plně zobrazit následujícím příkladem:
Láska je základním principem nejniternějšího stupně v jeho nejčistším rozpoložení a
stavu z Nejvyššího. Povahou svého stavu a rozpoložení vytváří své vlastní probíhání
ve formě dobra této lásky v intermediálním stupni. Láska je dobrem. Láska se stává
dobrem na zprostředkující úrovni. Takové uvědomění vede k transformaci lásky skrze
dobro do vůle po dobru této lásky. Počíná se chtít dobro z této lásky kvůli dobru.
Láska vždy miluje dobro a dobro vždy chce lásku. Vůle chce dobro pro svou lásku.
Taková transformovaná láska skrze své dobro do vůle vytváří touto vůlí aktivitu a
chování vedoucí ke konkretizaci této lásky v nejzevnějším stupni. Takové, aktivity a
chování posilují vůli po dobru této lásky.
Takže lze říci, že láska souvztaží s dobrem, dobro s vůlí a vůle souvztaží s činy. Činy
jsou tudíž nejzazší souvztažností lásky. Láska spočívá v činech jako ve svém vlastním.
Činy jsou konkrétně projevené formy lásky skrze vůli dobra této lásky.
Obdobně lze aplikovat tento zákon souvztažností na jakýkoli jiný princip, který
obsahuje struktura Stvoření, a tedy struktura lidské mysli.
Na základě těchto stručných obecných úvah lze strukturu lidské mysli postulovat
následovně:
Celek lidské mysli se skládá ze tří odlišných, následných a souběžných úrovní, z nichž
každá v sobě obsahuje tři následné a souběžné odlišné stupně s jejich vlastními
pokračujícími stupni.
První úroveň lidské mysli souvztaží s nejniternějším stupněm Stvoření a ustanovuje
duchovní úroveň její struktury. Takže první úroveň lidské mysli souvztaží s
nejniternější úrovní duchovního světa, z něhož nastává, probíhá a stává se a v němž
neustále sídlí a působí. Tuto úroveň je možno pro účel popisu nazývat niternou,
nejniternější či duchovní myslí každé lidské bytosti. Dle své povahy v sobě obsahuje
všechny principy, kategorie, atributy a jejich odvozeniny v jejich nejčistším
rozpoložení a stavu. Kvůli takové pozici je Niterná mysl samým středem každé lidské
bytosti a jejího bytí. Je stavem neustálého nastávání.
První úroveň obsahuje v sobě své vlastní tři následné a souběžné stupně od
nejniternějšího po nejzevnější nejniternější úrovně lidské mysli.
Nejniternější stupeň nejniternější úrovně lidské mysli ustanovuje samo centrum
centra, principiální jádro všech principů, kategorií a atributů samotného života. V něm
Nejvyšší neustále přebývá Svou samotnou esenciální a substanciální přítomností.
Taková přítomnost neustále emanuje život, který naděluje veškeré struktuře lidské
mysli vše, co má, a oživuje ji. Kvůli popisu ji lze nazvat nadjá. Nadjá je souhrnem,
celkem a celistvostí soustředěného života, který odráží podstatu všech sentientních
entit a je původcem jakýchkoli tvůrčích počinů lidského života. Souvztaží s
nejniternějším stupněm Nejvyššího emanací, jíž byl stvořen veškerý duchovní svět a
nadjá.
Nadjá - povahou svého aktivního a dynamického stavu a uspořádaní – emanuje ze
sebe sféru, skrze niž, v ní, jíž a z níž je utvořen druhý, intermediální stupeň
nejniternější úrovně lidské mysli. Zprostředkující stupeň souvztaží s druhou sférou,
která vyzařuje z Nejvyššího a skrze niž je stvořen veškerý intermediální svět. Kvůli této