Page 184 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 184

v němž se může aktualizovat jeho vlastní činnost a uskutečnit jeho vlastní chování.


            16. Ustavené sebeuvědomění a vytvořené vnímání sebe sama dává zrod schopnosti
            odlišovat subjekt od objektu a oddělovat vnitřní a vnější vesmír. Jedinec se stává
            vědomým své vlastní pozice, místa a situace jako subjektu ve vztahu k pozici, místu a
            situaci něčeho či někoho jiného, jež či jenž se stává objektem.


            17.   To   vede   k   ostrému   rozlišování   „já“   od   „ty“,   což   vytváří   hranice   „já“   a   jeho
            osobního prostředí, prostoru a času a chrání to „já“ před vměšováním a rušením
            všeho vnějšího od těchto hranic.

            18. Taková situace vede k vytváření různých potřeb vlastního jsoucna, stavu a vlastní
            esence, které se musí uspokojit, aby se zajistilo jednotlivcovo neustálé fungování
            náležitým, správným a příjemným způsobem. To pak vede k utvoření požadavků na
            proces bytí a na jeho substanci, který a která může poskytnout všechny příležitosti pro
            uspokojení těchto esenciálně důležitých potřeb.


            19. Z těchto utvořených potřeb se rodí přání být v co nejlepším možném stavu toho
            nejlépe možného jsoucna. Z takto ustanovených tužeb se vyvíjí zájem o proces vlastní
            existence a jejího bezpečného a pohodlného trvání.


            20. Ten dává zrod důležité schopnosti volit z různých alternativ, které jsou k dispozici
            pro udržování náležitého stavu jsoucna a jeho esence. Tato schopnost volit vytváří
            proces rozhodování, v němž jedinec přichází k závěru, jaký výběr se má provést a jaké
            důsledky by měl přinést.

            21. Jakmile je vědomí volby ve vlastním jsoucnu a proces rozhodování je ve vlastním
            bytí, vede to k ustanovení životné důležitého stavu veškeré pravé lidské přirozenosti -
            k utvoření sklonů. Sklony určují kvalitu lidské psychiky a jejích voleb a rozhodnutí.
            Ustanovují   skutečnou   základnu,   na   níž   se   mohou   upotřebit   následky   a   důsledky
            vlastních aktivit a vlastního chování. Ustanovují vztahy a vedou k ním. Sklony vytvářejí
            obsah, význam a účel vztahů.

            22. Sklony a vztahy zakládají vnější postoje a pozice, které kdo zaujímá s ohledem na
            sebe   a   na   druhé,   jakož   i   vzhledem   k   životu,   vesmíru,   Nejvyššímu   a   ke   všem
            záležitostem, které se k ním vztahují. Vnější postoje jsou  ze stavu jsoucna a jeho
            esence, jak se vnímají ve vztahu k jakémukoli jinému stavu jsoucna a jeho esenci,
            zatímco pozice jsou  z procesu bytí a jeho substance, jak se utvářejí vzhledem k
            jakémukoli jinému procesu bytí a jeho substanci.

            23. Takové uzpůsobení umožňuje utvoření rozličných orgánů duchovních, duševních,
            emočních, intelektu, sexuálních a fyzických za účelem vysílání a přijímání informací o
            stavu a procesu vlastního jsoucna a bytí. Na mechanistické úrovni se to objevuje ve
            formě stimulů a reakčních interakcí.

            Jelikož   formování   a   iniciace   takového   uspořádání   je   výsledkem   nejniternějších,
            vnitřních a subjektivních stavů a procesů, jeho vznik se neodehrává v samotném
            prostředí, jak naznačuje dogmatická a behaviorální pseudopsychologie současnosti.


            V   této   souvislosti   je   prostředí   jen   extenzí,   konkrétním   projevem   a   „objektivizací“
            vnitřních stavů a procesů lidské mysli, vybrané kvůli zvláštním reakcím v souladu s
            popudy vybraných vnitřních aspektů sklonů a vztahů vlastního „já“. V tomto ohledu
            nemůže být prostředí samo o sobě nikdy pravým zdrojem popudů reakcí lidské mysli,
            protože tyto popudy tam byly promítnuty za účelem spuštění určitých typu reakcí,
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189