Page 183 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 183

porozumění, dává to popud k rozvoji inteligence pravé lidské přirozenosti. Inteligence
            je   rozlišující   a   odlišující   faktor   pravé   lidské   přirozenosti,   který   umožňuje   její
            přizpůsobování, její adaptaci, flexibilitu a mobilitu.

            9. Faktory obecné motivace pravé lidské přirozenosti iniciují objevení se jejích pocitů a
            emocí. Ty ustanovují v jedinci vlastní centrum jeho jsoucna, z něhož vyzařuje celkový
            tón a způsob jeho života.

            Z inteligence pravé lidské přirozenosti počíná její myšlení čili její proces myšlení, který
            jí umožňuje zvažovat a určit směr jejího bytí.

            10. Tón a způsob pocitů a emocí pravé lidské přirozenosti jí poskytuje uvědomění
            vlastních schopností, což jí umožňuje se uplatnit a ocenit.


            Z procesu myšlení pravé lidské přirozenosti se získává smysl pro poznatky, který vede
            k utváření paměti těchto znalostí, které se mohou využít v čase a prostoru v souladu s
            požadavky vlastního života. Utváření takové paměti dává zrod obecnému procesu
            paměti pravé lidské přirozenosti ve formě pamatování, nezapomínání, zachovávání a
            vybavování. Obecné poznatky se formují do shluků idejí, pojmů, symbolů a obrazů,
            což dává pravé lidské přirozenosti schopnost abstraktního myšlení.


            11. Z vědomí vlastní potence se utváří pocit identity. Jedinec náleží sobě. Z poznatků a
            jejich zapamatování, idejí, pojmů, představ a symbolů se vyvíjí smysl „jáství“. Je to
            „já“, kdo ví, pamatuje si, představuje si, myslí a vnímá.

            12. Identita sebe sama vede k uvědomění vlastní svobody. Jediné ve svobodě má
            vlastní jsoucno zajisté smysl a stává se esencí a stavem pravé lidské přirozenosti. Ze
            získaného pocitu jáství se odehrává proces nezávislosti pravé lidské přirozenosti. Je
            pravou   substancí   a   pravou   existencí   jedincova   života,   která   ustanovuje   možnost
            jakéhokoli smysluplného procesu jeho „já“.


            13. Svoboda vlastního jsoucna a esence v jedincově stav iniciuje ustanovení pravého
            sebeuvědomění.   Touto   svobodou   a   skrze   ni   se   jeden   stává   vědomým   vlastního
            jsoucna a vlastní esence jako faktického, aktuálního, zkušeností daného a skutečného
            stavu.


            Nezávislost bytí a substance jedincova procesu vede k utvoření vlastního sebepojetí.
            Jedinec   může   nyní   pojímat   své   vlastní   bytí   a   substanci   jako   faktický,   aktuální,
            zkušeností daný a skutečný proces.

            14. Jakmile se plně dosáhne sebeuvědomění, pak je dovoleno utvořit postoj k sobě
            samému. Nyní je možno zaujmout vůči sobě samému jistý postoj, což dává jedinci
            pocit jsoucna někým ve stavu. Na straně druhé vede pojetí sebe sama k procesu
            vnímání sebe sama, který jedinci umožňuje vnímat sebe sama v neustálém trvání
            vlastního bytí.


            15. Postoj k sobě samotnému vytváří potřebné aktivity vlastního jsoucna, skrze které
            se jedinec aktualizuje v konkrétním vlastním stavu. Vnímání sebe sama dává zrod
            potřebnému chování jedincova bytí, kterým se uskutečňuje v realitě svého vlastního
            procesu.

            Činnost a chování pravé lidské přirozenosti tedy určují vnitřními stavy a procesy, které
            pak určují výběr vhodného prostředí, jež slouží jako spoušť pro ustanovené vzory
            činností a způsobů chování pro vlastní já. Tak tedy jeden vytváří své vlastní prostředí,
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188