Page 149 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 149

To je ovšem nebezpečí, které je vrozené plánu pseudotvůrců, neboť lidé okolo umění
            jsou nejtvrdohlavější při odmítání a potlačování tradic a zvyků v lidských systémech,
            které utlumují duchovnost.


            Jak se již uvedlo, pravé tvořivé úsilí má původ v nejniternějším stupni. Proto je při jeho
            uzavření možné vložit do lidské mysli zkreslený, zvrácený a zmrzačený náhled ve
            vztahu k pojetí umění, zábavy a sportu. V tomto pohledu jsou ohniskem zevní hodnoty.
            Jelikož   se   vnější,   fyzický,   tělesný   stupeň   považuje   za   původce,   nositele   a
            podporovatele lidského života, všechny odpovědi na otázky života se musí nalézt v
            tomto   stupni,   ve   kterém   se   na   duchovnost   pohlíží   zkresleně,  deformovaně  a
            zmrzačeně. Jakýkoli pokus přesáhnout tento pohled se zavrhuje a v některých zemích,
            obzvláště komunistických, lidé, kteří vyjádří názor odlišný od tradičního a navyklého v
            tomto systému, jsou uvrženi do vězení či se považují za šílené a jsou uzavřeni v
            zařízeních pro duševně nemocné, kde se je s pomocí drog a vymývání mozku snaží
            přimět, aby akceptovali stagnující hodnoty systému.


            Ale i v těchto tak netradičních a nekonvenčních přístupech, jaké lze shledat v umění, je
            sklon zakládat tradice a zvyky a vytvářet kultury, ke kterým se každý obrací pro
            odpověď. To je nevyhnutelný následek uzavření nejniternějšího duchovního stupně.
            Taková  umění jsou  nucena  se  zabývat vnějšími formami  a vyjádřeními  života, ve
            kterých pravý život neexistuje. Duchovní konotace takového života je tímto pohledem
            bud' zkreslena, nebo se zcela popírá. Poezie, malířství, hudba, literatura, sochařství
            atd. slouží kultu oslavování života, který může vznikat jen v hmotě a jejich elementech.
            Pokud se uvažuje o duchovním aspektu, což je časté, ten se odvozuje z tradičních,
            konvenčních a kulturních přístupů. V tomto smyslu slouží umění paradoxně stále více
            než cokoli jiného k udržování, zachovávání a podpoře života tradic, zvyků a kultur.
            Umělci je budují, vkládají do nich život a udržují je úctou ke starému a vytvářením
            nového z tohoto starého. V tomto „novém“ jsou ovšem zachovány všechny koncepty
            staré, neboť „nové“ zdůrazňuje stále více zevní hodnoty života, jak se projevují pod
            povrchem. Problémem s tím „novým“ je, že považuje to, co je pod povrchem vnějších
            věcí,   za   nejniternější   duchovní   stupeň,   který   vytváří   život.   Toto   zkreslení   je
            zachováváním starého pojetí, v tomto „novém“. Novost této situace je tedy zdánlivá.
            Smysl   a  význam   se   hledá   v   něčem   a  vkládá   se   něčemu,   co  žádný   smysl  nemá.
            Harmonie se odvozuje z nesouladu, proporce z disproporcí, řád z nepořádku, život z
            neživota a tak dále.

            Jiným prostředkem, jak zaměstnat lidi a jejich pozornost tělesnými, zevními aktivitami,
            je rozvoj všech druhů sportů. Význam těchto aktivit zdůrazněný v  pseudolidských
            společenstvech je udivující a dosahuje bláznivých rozměrů. Ti, co sporty provozují,
            jsou oslavováni jako hrdinové, které je třeba následovat a se kterými je třeba se
            ztotožnit.   Zde   se   lidské   hodnoty   nacházejí   v   něčem,   co   má   malou   nebo   nemá
            pražádnou   duchovní   hodnotu.   Namísto   toho,   aby   se   sport   považoval   za   jeden   z
            vyvažujících činitelů lidských činností, jako prostředek udržování fyzické kondice za
            účelem lepšího duchovního a duševního fungování, taková fyzická kondice a sport se
            stává   hlavním  cílem   lidského   života.  Toto   zaneprázdnění   sportem   nakonec   zabírá
            většinu volného času lidí, takže tu není k mání nic než krátký, nebo vůbec žádný čas
            na jejich duchovní rozvoj. Takové je nebezpečí a takové jsou důsledky duchovního
            úpadku lidských tvorů. V této souvislosti slouží jak umění, tak i sport tomuto úpadku.
            Zaneprázdnění vnějšími, fyzickými, hmotnými, světskými a pozemskými záležitostmi
            vytváří   a   určuje   obsah   času,   který   lidé   věnují   zábavě.   Ta   vyvěrá   z tradičních   a
            konvenčních přístupů dle stereotypů, očekávání, žádostí a projekcí. Zábava neslouží
            své duchovní funkci zpříjemňování života - aby se přijímal snáz a veseleji a aby se tak
            mohlo lépe pracovat, být lepším a aby se přinášela radost a potěšení do celého života.
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154