Page 84 - pzncelek
P. 84
O čem lidé hovoří, když jsou pohromadě ? Kolik času v jejich konverzaci a schůzkách
obvykle věnují výměně duchovních myšlenek, hodnot atd., úvahám o významu života, účelu
vlastního dennodenního snažení, ustanovení niterných duchovních faktorů každodenního
života atd. ? Velmi málo, pokud vůbec nějaký.
Kvůli tomu je vyvažující princip vlastního života zcela zničen a jeden nakonec rozličnými
způsoby a módy strádá.
Problémem je to, že lidé umísťují své životní hodnoty a významy do takových zevních úvah
s malým, pokud vůbec nějakým, ohledem na duchovní původ jejich bytí.
Pravý duchovní život a žití vyžaduje, aby se vyvažující faktor každodenního života
respektoval a uplatňoval. To znamená, aby se jisté množství času v každodenním životě
zasvětilo duchovním úvahám, obeznámením se s duchovním původem všeho v
zevnějšnostech a vylepšování vlastních duchovních názorů a pozic ohledně vlastního
Stvořitele, sebe sama, jiných, života a veškerého Stvoření obecně. Tehdy a jedině tehdy
můžete nalézt pravý význam ve všech vnějšnostech duchovnosti, jako jsou materiální,
světské, pozemské, tělesné, smyslové a jiné podobné věci a záležitosti každodenního
života. Vyrovnávající faktor vyžaduje, aby se věnovala stejná pozornost všem aspektům
lidského života - duchovnímu, mentálnímu, fyzickému, hmotnému, ekologickému,
sociálnímu atd. přednostně v tomto pořadí.
Nebrání zřetele na duchovní uvažování a nadsazování zevních faktorů života a zabývání se
jimi vede k patologii, abnormalitě, mizérii, neštěstí, jednostrannosti, tuposti, hlouposti a
marnosti. Aby ospravedlnili své nadsazené úsilí a pídění po hmotných, světských,
pozemských, senzorických a podobných záležitostech, lidé je považují za nejdůležitější
faktory štěstí a naplnění života a obvykle připisují nedostatek takových kvalit ve svém
životě tomu, že nemají dostatek času a prostředků na jejich nabytí.
Pokud někdo chce být opravdu duchovní osobou, radí se mu, aby vybalancoval svůj
každodenní život tím, že věnuje čas rovnoměrně všem faktorům života - duchovnímu,
duševnímu, materiálnímu, fyzickému atd. Tím, že to činí, potvrzuje a uplatňuje ve svém
životě pravé duchovní principy.
2. Druhý duchovní požadavek každodenního života je definován vytvořením hierarchie
priorit věcí a pojetí v každodenním životě. Které věci mají nejvyšší prioritu, a jsou tudíž
nejdůležitější; které jsou méně důležité; a které jsou nejméně důležité mající nejmenší
prioritu ve vlastním životě ? Naneštěstí většina lidí přisuzuje nejvyšší prioritu věcem a
pojmům, které z hlediska opravdového duchovního života jsou nejméně důležité.
Lidé například dávají nejvyšší prioritu takovým věcem, jako je být materiálně bohatý;
vlastnit lepší dům nebo auto; mít prestižnější postavení; být uznáván a přijímán ve
společnosti, v práci nebo ve škole; být slavný a mocný atd. Mnoho lidí chce vynikat ve své
práci nebo studiích nebo v tom, co dělají, aby si jiní lidé o nich povídali, obdivovali je a
chválili je; nebo si přejí uspokojovat ostatní. Malý, pokud vůbec nějaký, duchovní význam
dávají takovýmto aktivitám a snahám. Taková převrácená a překroucená hierarchie priorit
života má za výsledek početné problémy, neštěstí, nemocí, zklamání, příhody, nehody a
mnoho jiných strádání, jejichž seznam může být bez konce.
Zde lze s jistotou konstatovat, že obecně jeden z hlavních zdrojů lidského utrpení na Zemi
je překroucená a převrácená hierarchie priorit, kterou lidé mají ve svých každodenních
životech. Všechno je vzhůru nohama. Priority patřící na začátek tohoto seznamu jsou na
jeho konci nebo poblíž jeho konce anebo v nejhorším případě jsou vypuštěny úplně.
Priority, jež patří na konec nebo ke konci seznamu, jsou umístěny na jeho začátek.
Opakuje se ještě jednou, aby jeden byl opravdu duchovním, a tedy opravdu šťastným a
produktivním, radí se mu přeformulovat a znovu uvážit svoji hierarchii priorit svého
každodenního žití a umístit duchovnost a její principy na vrchol svého seznamu. Tím, že tak
učiní, seřadí všechny věci do přirozené, normální a zdravé formace, jež vyústí v hojnost,
úspěch a užitečná dostižení ve všech jeho počinech.