Page 131 - hinz
P. 131

XV.
                                       ZMĚNY STAVŮ A ROZPOLOŽENÍ





            „Emanuel Swedenborg ve svých spisech (obzvláště ve své knize „Nebe a peklo“,
            odstavce 154 - 161) zjevil, že každá sentientní entita a bytost podléhá bez výjimky a
            výluky   zákonu   neustálé   změny   svých   stavů   a   rozpoložení.   Tento   zákon   je
            všezahrnující. K tomuto pravidlu nemůže být žádná výjimka či výluka.

            Pouze Absolutní stav Nejvyššího je vždy tentýž, a tudíž nepodléhá tomuto zákonu
            kvůli velmi jednoduchému důvodu, že Nejvyšší uvnitř Sebe Samého/Samé obsahuje
            ve Svém Absolutním stavu všechny možné změny, rozpoložení, stavy, procesy atd.
            od věčnosti do věčnosti.


            Po inkarnaci Nejvyššího na této planetě ve formě Ježíše Krista se toto stalo taktéž
            pravdou ohledně způsobu změn negativního stavu a jeho rozpoložení. Ježíš Kristus
            zkušenostně   prožil   všechna   možná   rozpoložení   a   stavy   negativního   způsobu
            pseudojsoucna a pseudobytí. Proto lze říci, že Nejvyšší v Sobě od věčnosti do
            věčnosti obsahuje všechny možné změny, stavy a kondice, tudíž Nejvyšší je vždy
            tentýž.   Tuto   situaci   u   Nejvyššího   -   obsažení   všech   možných   změn,   stavů   a
            rozpoložení od věčnosti do věčnosti - nelze změnit. Pokud by se to mohlo, Nejvyšší
            by již nebyl Absolutní.

            Avšak s kýmkoli jiným než s Nejvyšším je situace zcela jiná. Nikdo není Absolutní,
            jen Nejvyšší. Nikdo není tudíž s to zakoušet souběžně všezahrnující změny, stavy a
            kondice,   které   jsou   v   jsoucnu   a   Bytí   možné.   Veškeré   jejich   jsoucno   a   Bytí   je
            založeno a spočívá na samém zákonu neustálých změn. Kdyby se možnosti změn
            měly jsoucnu a Bytí odejmout, jsoucno a Bytí by přestalo být jsoucnem a Bytím.
            Vůbec nic by nemohlo zůstat.

            Jak se uvedlo mnohokráte předtím, je veškeré Stvoření Nejvyššího vždy relativní k
            Nejvyššímu. Motivační faktory jsoucna a Bytí Stvoření lze nalézt pouze v nutnosti
            progresivního způsobu zkušenosti a projevení všech nekonečných počtů a variet
            změn, stavů, kondic a procesů.


            Protože je pro někoho či něco, jenž či jež není Absolutní, nemožné zakusit veškerý
            nekonečný počet a varietu změn, stavů, kondic a procesů způsobem synchronním,
            simultánním   a   všezahrnujícím,   je   tato   zkušenost   dosahována   způsobem
            progresivním, postupným, pokračujícím a zároveň diskrétním.

            Swedenborg vnímal tento zákon změn jako funkční a použitelný jen vhledem k
            niterným stavům a rozpoložením sentientních entit. Vzhledem k těmto niterným
            změnám a vzhledem k zákonu souvztažností odráží životní prostředí a jeho výbava u
            lidí   v   jejich   stavu   změny   tyto   nutné   změny.  Avšak   dle   Swedenborga   lidé   vždy
            zastavují v tom stupni či kroku Stvoření, do něhož byli pověřeni dle své vlastní
            původní volby. Nepociťoval či nepojímal žádnou změnu krok od kroku, ze stupně ke
            stupni, od dimenze k dimenzi, z vesmíru k vesmíru atd. Jedinou takovou změnou,
            která   byla   v   tomto   ohledu   pro   něj   možná,   byla   změna   z   fyzického   těla   čili   z
            přírodního   světa   do   světa   intermediálního   popřípadě   duchovního.   Poté,   co   se
            odehraje, jedinec zůstává v tomto kroku či stupni nebo dimenzi na věky, aniž by
            měnil svoje místo. Základní změnou je tedy změna vlastních niterností, čili nitra,
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136