Page 24 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 24

stupeň ve vývoji lidské duchovnosti, který je založen na tomto přítomném pojetí a
            pochopení. Musí se neustále brát v úvahu přibližnost, relativita a dynamická povaha
            porozumění   struktuře   Nejvyššího,   aby   se   vyhnulo   jakékoli   stagnaci,   strnulosti,
            jednostrannosti a lpění, na starých pojetích, protože ta se stávají v průběhu času
            zastaralými a zaostávajícími.


            V   předložené   struktuře   Nejvyššího   je   možno   vidět,  že   v   Nejvyšším   jsou   všechny
            kategorie   v   absolutní   kondici.   Není   v   nich   nic   relativní.   Samou   podstatou   tohoto
            rozpoložení je Absolutní jednota všech absolutních rysů, charakteristik, atributů a
            jejich odvozenin, které dohromady obsahuje Absolutní jednost.

            Absolutní jsoucno plus Absolutní bytí se tedy rovná Absolutnímu životu atd. Struktura
            naznačuje, že v ní nejsou myslitelně žádné oddělenosti a protiklady. Samou svou
            povahou   je   celá   tato   struktura   neustále   absolutně   dynamická,   aktivní   a   tvořivá.
            Pasivní, negativní či strnulé kondice nejsou v této struktuře možné. Jsoucno nemůže
            být bez bytí, bytí nemůže být bez jsoucna. Jsoucno je esencí a samým životem bytí.
            Bytí je substancí, formou, projevem a procesem jsoucna. Život je ze stavu jsoucna
            procesem bytí. Oba pojmy samy o sobě a ve své kombinaci označují neustálé, aktivní
            rozpoložení, které pak znamená neustálý pohyb. Totéž se dá analogicky odvodit ze
            všech ostatních aspektů shora popsané struktury.


            Z toho plyne nutný závěr, že přijetí a předpoklad jakéhokoli negativního, protikladného
            či pasivního stavu uvnitř struktury přirozenosti Nejvyššího je nepravdou a zkreslením.
            Některá západní i východní mystická, duchovní či filosofická pojetí zakládají své ideje
            na tomto oddělování, uvažujíce, že protikladné síly ve vesmíru jsou zdrojem pohybu a
            základem života. Toto zkreslené a nesprávné  pojetí pochází z nepochopení  pravé
            povahy života. Negativní, protikladná síla nastává, probíhá a stává se na základě toho,
            že lidské bytosti k tomu vytvoří podmínky v procesu svého duchovního úpadku, jehož
            zdůvodnění bude podáno v následující kapitole. Toto nedorozumění tedy pochází ze
            záměrného ustanovení protikladných pojmů, jako např. jsoucna proti bytí, stavu proti
            procesu,  femininity ku maskulinitě, pozitivního ku negativnímu, dne vůči noci atd.
            Chápe-li se slučovací funkce těchto kategorií, nelze žádnou kategorii samu o sobě
            pojímat   jako  protikladnou,   negativní   či  pasivní   k   jakékoli   jiné.   Jsou   jen  pozitivní,
            aktivní stavy téže kategorie, které se rovnají Absolutní aktivitě. Tak například stav,
            jsoucno, esence, láska, vůle, cítění, motivace, potence, femininita, svoboda, teplo atd.
            jsou všechno aktivní stavy, neboť aktivita, produktivita a tvořivost jsou imanentní
            samotné jejich povaze. Sama jejich povaha se projevuje aktivním, produktivním a
            tvořivým   bytím,   procesem,   substancí,   moudrosti,   rozumem,   myšlením,   inteligencí,
            znalostí, maskulinitou, nezávislostí, světlem atd. a prostřednictvím toho všeho. Pečlivé
            a   hluboké   zkoumání   každé   kategorie   okamžitě   upozorní   na   absolutně   aktivní,
            dynamickou a tvořivou povahu každé z nich. Tato povaha je absolutně imanentní všem
            těmto kategoriím a každé z nich. Žádnou nelze vyloučit. Jakákoli opačná síla by do
            této struktury uváděla pasivní, strnulý, negativní stav a rozpoložení, což by ji nakonec
            mohlo zničit, a tak by nebylo žádného jsoucna a bytí, a tedy žádného života. Dvě síly
            navzájem opačné by udržovaly podmínky absolutního a neustálého stavu nehybnosti.
            Nemohl by nastat, probíhat a stát se žádný pohyb, a tak by ani nemohlo nastat,
            proběhnout a stát se nic jiného. Pojetí Absolutní aktivity, Tvořivosti a Produktivity
            všech kategorií bez výjimky se musí neustále brát v úvahu, chce-li se porozumět tomu,
            jak a proč došlo k nastávání, probíhání a stávání se úpadku lidské duchovnosti. Je
            nezbytné nebrat na zřetel nepravdivá a zkreslující učení o protikladných silách, která
            jsou tak rozsáhle přijímána v mnohých duchovních, náboženských a filozofických
            pojetích. Je to tradiční a konvenční přístup, který se musí navždy zcela odložit.
            Jelikož každá absolutní kategorie ve struktuře Nejvyššího je absolutní, znamená to
            tedy, že každá z nich obsahuje v sobě Absolutní přítomnost a Absolutní obsah každé
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29