Page 191 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 191
Celá intermediální čili vnitřní mysl se tedy může pojímat jako probíhání celé lidské
mysli. Je to aktivní a dynamický proces, který vyzařuje svou vlastní sféru, jíž, skrze niž
a z níž se realizuje budováním třetí úrovně lidské mysli, kterou lze popisně nazvat
nejzevnější úrovní lidské mysli čili vnější nejzevnější lidskou myslí.
Tato mysl je výsledkem probíhání vnitřní čili zprostředkující neboli intermediální mysli,
která je probíháním nastávání aktivního a dynamického stavu nejniternější mysli v ní
se vše, co nastává a probíhá, stává realizovaným a aktualizovaným.
Aby nastávání a probíhání bylo ve stavu a procesu stávání se, je nutné stvořit zvláštní
stupeň, který by umožnil takovou manifestaci v jeho konkrétní realizaci. Nejzevnější
čili vnější mysl je uspořádána do svých vlastních tří následných a souběžných stupňů
s tím, že každý má své vlastní pokračující stupně.
Nejniternější stupeň nejzevnější úrovně lidské mysli je centrem stávání se Nejvyššího
já, které postoupilo ke své transformaci ve formě já, s nímž souvztaží. Tento stupeň je
následnou souvztažností předcházejících nejniternějších stupňů na jejich příslušných
úrovních. V něm naleznou vnitřní úrovně své vyjádření a nejzazší projevení se
v celkové nejzevnější úrovni lidské mysli, která byla vybudována pro přijímání pojetí
celku jsoucna a bytí jak z předcházejících úrovní, tak i pro přizpůsobení se zevnímu
světu a zvolenému prostředí.
Kvůli této funkci se nejniternější stupeň nejzevnější úrovně lidské mysli může popisně
nazývat jáství. V něm se specifičnost multidimenzionální univerzality a obecná,
všezahrnující lidskost já stává jedinečnou a neopakovatelnou manifestací svých
konkrétních, individualizovaných výrazů a výsledků.
Kvůli své dynamické a aktivní povaze emanuje jáství svoji vlastní sféru, z níž, jíž a
skrze niž je vybudován druhý – intermediální stupeň nejzevnější lidské mysli, který
postupně souvztaží s intermediálním stupněm zprostředkující úrovně lidské mysli a
s intermediálním stupněm nejniternější úrovně lidské mysli. V tomto dílčím stupni se v
konkrétním vyjádření a výsledcích manifestuje a soustřeďuje nastávání univerzálního
vědomí skrze transformaci v transpersonální duševnost. Všeuniverzální vědomí se
svým ohromným obsahem a veškerá transpersonální duševnost ve svých
všezahrnujících zkušenostech člověčenstva se individualizuje v uvědomění
zkušeností, které jsou jedinečné a zvláštní povahy. Zde se projevuje to zvláštní
univerzálnosti a obecnosti transpersonální duševnosti. Kvůli léto funkci se tento
druhý zprostředkující stupeň může popisně nazývat individuálním uvědoměním. Je to
nádoba, dopravní prostředek, aktualizátor a realizátor všeho nastávání univerzálního
vědomí a jeho probíhání v transformaci do transpersonální duševnosti.
Při své dynamické a aktivní povaze emanuje svou vlastní sféru, v níž, již a skrze niž je
vybudován nejzevnější stupeň nejzevnější úrovně lidské mysli. Tento stupeň je
výsledkem postupných souvztažností s fenomenální duševností a skrze ni s
uvědoměním Nejvyššího já. Nastávaní uvědomění Nejvyššího já a jeho probíhání v
transformaci do fenomenální duševnosti se soustřeďuje a koncentruje v jejich
osobních zkušenostech, vyjádřeních a projevech. Nyní se všechny konkretizují v této
nádobě, dopravním prostředku či sféře, která obklopuje všechny předcházející stupně
a úrovně v jejich celku a úplnosti.
Tento stupeň se stává základnou a základem, na nichž mohou všechna nastávání
nejniternější úrovně a všechna probíhání a transformace zprostředkující úrovně lidské
mysli spolu s jejich projevy ve dvou předcházejících stupních nejzevnější úrovně
lidské mysli působit a mohou se pojímat, aktualizovat a uskutečňovat s ohledem na