Page 77 - pzncelek
P. 77
5. Princip duchovních niterných kategorií. Jakákoliv myšlenka, idea či pojem je vnitřní
duchovní záležitostí. Je to výsledek niterných duchovních procesů. Žádná myšlenka, idea
nebo pojetí nemůže vzniknout nebo se vytvořit v žádném jiném stavu nebo procesu. Stav,
proces a kondice jakékoliv myšlenky, ideje nebo pojmu ustanovuje vnitřní duchovní
kategorie v jejich dynamické přirozenosti. To znamená, že tyto kategorie nikdy nemohou být
prázdnými pojmy nebo něčím statickým, ale jsou dynamickými složkami duchovní reality,
kterými a skrze které duchovní realita působí ve všech svých módech jsoucna a bytí.
6. Princip duchovní manifestace vnějších forem. Duchovnost je svými myšlenkami, ideami a
pojmy a skrze ně v neustálém stavu a procesu své manifestace. Tato manifestace je spojité
nastávání odehrávající se jak v synchronním, simultánním, diskrétním módu jsoucna a bytí,
tak i v módu lineárním, spojitém a fyzikálním. Tato kondice nepřetržité manifestace
duchovnosti jejími myšlenkami, ideami a pojmy a skrze ně je determinantem nekonečné
rozmanitosti vnějších forem, kterými a skrze které duchovnost projevuje a promítá své
ideje, myšlenky a koncepty do konkrétnosti jejich reprezentací.
Tudíž jakékoliv pozorovatelné vnější formy v jsoucnu a bytí jsou bez výjimky pouze
modalitami manifestace duchovnosti. Z toho důvodu může jedinec náležitě a správně
pochopit, pojímat a pojmově uchopit různé formy duchovnosti, jako např. přírodu, fyzická
těla a různé jiné jevy, pouze z pozice duchovních principů skrze jejich myšlenky, ideje a
pojímání a jimi, protože tyto principy určují strukturu, funkci a užití všech takových forem.
7. Princip duchovního využití. Jakákoliv myšlenka, idea či pojetí, jež je základní složkou
duchovních kategorií nastává jen za jediným účelem - aby byla využita. To je zákon, dle a
prostřednictvím něhož může myšlenka, idea či koncept nastat. Jakmile nastává, okamžitě
postupuje ke svému využití. Proces tohoto využití sleduje zákon korespondencí. Výskyt
takové myšlenky, ideje nebo konceptu se odehrává synchronně a kontinuálně jak v po sobě
následujících, tak i v simultánních dimenzích, úrovních, stupních a krocích stvoření od
nejvnitřnějšího k nejzevnějšímu, kde je tvořivě plně a kompletně využita v modalitách a
procesech manifestace a využití, relevantních každé úrovni, stupni, kroku atd., až je úplně
vyčerpána a nahrazena následující nastávající ideou, myšlenkou či pojetím. V procesu
využití se nikdy nic neztratí.
8. Princip duchovní mentace. Jakákoliv myšlenka, idea nebo pojetí nastávající ve svém
duchovním jádře je ve stavu nepřetržité mentace za účelem své kompletní aktualizace,
realizace a utilizace po celém Stvoření. Aby proces této mentace směl nastat, idea,
myšlenka nebo koncept mentálního procesu, který dává vzniknout tomu, co je nazýváno
sentientní duševností, dochází ke svému plodnému dozrání. Prostřednictvím takových
duchovních idejí, myšlenek a pojetí jedinec získává všechny rysy a charakteristiky
duševních procesů ve formě myšlení, vnímání, chtění, cítění, pamatování, jednání atd.
Takové ideje, myšlenky a koncepty tudíž neustále ustanovují realitu mentace, ve které se
projevují.
Z toho důvodu, aby se náležitě a správně rozumělo jakýmkoliv mentálním procesům, musí
se všechny závěry ohledně těchto procesů odvozovat z jejich duchovních principů. Žádný
jiný způsob zkoumání a pochopení duševnosti, mentace a výsledného lidského chování a
jednání nemůže vést ke správnému a řádnému pojetí pravé přirozenosti mentálních
procesů.
9. Princip duchovního souhlasu a odrazu. Jakmile nějaká idea, myšlenka nebo pojetí
vznikne ve svém duchovním jádře, nastává „uvnitř“ a jeví se „vně“ ve shodě se
všezahrnujícími stavy, procesy, podmínkami a potřebami duchovnosti, které jsou specifické
a jedinečné k tomuto zvláštnímu univerzálnímu a globálnímu časovému cyklu, za účelem
duchovního pokročení. V celém Stvoření se potom odráží v nekonečném počtu a
rozmanitosti forem, aktivit, dění, chování atd. v kosmickém duchovním, kosmickém
přírodním a fyzickém a také v individuálním osobním a subjektivním životě.
Tedy všechny formy, aktivity, události, dění, chování atd., bez jakýchkoliv výjimek čehokoli
v jsoucnu a bytí jsou expresemi a impresemi duchovních idejí, myšlenek a pojetí, jež se