Page 261 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 261

ČÁST III



                                                    Kapitola pátá



               MÍSTO, ÚČEL A CÍLE NOVÉHO ČLOVĚČENSTVA A JEHO SOUSTAV

                                        VE VŠEZAHRNUJÍCÍ ÚPLNOSTI






            V předcházejícím bylo uvedeno, že vše ve Stvoření z Nejvyššího slouží jistému účelu.
            Proto má vše své určité místo a spěje k určitému cíli. Veškeré Stvoření má jeden
            obecný   účel:   Užitečností   svého   jsoucna   a   bytí   aproximuje   Absolutna   přirozenost
            Nejvyššího. Provádění této aproximace je neustálým procesem, který probíhá věčně.
            Nazývá se to duchovním pokrokem. Společným jmenovatelem veškerého Stvoření je
            tento duchovní pokrok. Jak se shora uvádí, nezůstává nic ve Stvoření stejným či není
            statické, ale nachází se v neustálém pohybu vpřed a dále.

            Dobrým   příkladem   tohoto  stavu  a  procesu  je   veškerý   fyzický   Vesmír,   který  svou
            strukturou   a   dynamikou   koresponduje   se   všemi   duchovními   principy.   Jak   lze
            pozorovat, jsou všechna nebeská tělesa v neustálém pohybu. Každá planeta obíhá
            kolem svého slunce; každý solární systém se neustále pohybuje velikou rychlostí;
            všechny  galaxie  jsou  v   neustálém   pohybu.   Vše  se  bez  přestání  pohybuje.  Žádné
            nebeské těleso či nebeský systém nikdy není a nebude na stejném místě. I tehdy, když
            se veškerá hmota zhroutí zpět do sebe (jakmile současný fyzický Vesmír splní svůj
            účel),   její  prvky   budou   v  odlišném   uspořádal  a   jiné   pozici,   než  v  jaké   byly   před
            vydáním počátečního popudu, jehož výsledkem bylo Stvoření Vesmíru. Nic se nemůže
            opakovat.

            Nový popud, který dá zrod novému vesmíru, bude tedy zahájen z jiné blízkosti k
            Nejvyššímu, s jiným uspořádáním všech prvků hmoty odpovídajícím další vyšší úrovni
            duchovní progrese v následném časovém cyklu. Toto je dobrým příkladem toho, jak
            nic ve Stvoření nemůže být v dřímajícím či stagnujícím rozpoložení.


            Absolutní tvořivé úsilí Nejvyššího se samo nemůže nikdy vyčerpat ani opakovat.

            Kvůli tomuto principu existuje cokoli, co existuje, jak za obecným účelem popsaným
            výše, tak i za účelem specifickým. Zvláštnost takového účelu se ukazuje na faktu, že
            vše   ve   Stvoření   je   jedinečné.   Existuje   tudíž   jedinečný   a   specifický   účel   a   cíl   s
            jedinečným určením pro vše ve jsoucnu a bytí. Nekonečné počty a nekonečné variace
            těchto   specifikací   a   jedinečností   odrážejí   ve   svém   kumulativním   celku   Absolutní
            přirozenost Nejvyššího. Tato přirozenost může být vyjádřena jen skrze jedinečnosti a
            specifičnosti,   které   ve   svém   souhrnném   celku   formují   ve   jsoucnu   a   bytí   jedno
            jedinečné, účelné Stvoření.

            Proto nejsou žádné dvě  sentientní  entity, skupiny, člověčenstva, planety, sluneční
            systémy, galaxie, vesmíry či dimenze, které by měly přesně stejnou funkci. Absolutní
            tvořivé úsilí Nejvyššího v sobě neobsahuje žádný náznak nadbytečnosti, opakování či
            napodobování. Vše, co nastává, probíhá a stává se z Absolutního tvořivého úsilí, je
            vždy nové, odlišné a jedinečné a má ta zvláštní místo, účel a cíl v obecném směřování
            duchovní progrese.
            Objevení   se   nového,   odlišného   a   zvláštního   produktu   Absolutního   tvořivého   úsilí
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266