Page 264 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 264

přiblížení možné jen takovým praktikováním a žitím, je zřejmé, že by bez takového
            konkrétního příkladu nebyl možný ani žádný duchovní pokrok.

            5.   Tímtéž   způsobem   se   odehrává   ilustrace   Absolutní   vůle   a   Absolutního   rozumu
            Nejvyššího. Nanejvýš relativní, nejzazší a finální ilustrace toho, jak působí Absolutní
            vůle a Absolutní rozum, umožňuje chápání jejich funkce. Jejich konečný produkt ve
            specifičnosti svého použití ilustruje jejich působení, užití a funkci tak, aby se to dalo
            rozumově pochopit.

            Taková   ilustrace   dává   Stvoření   ideu   vyváženosti,   rovnováhy   a   stability,   která   je
            zajištěna použitím principů vůle a rozumu v procesu jakékoli činnosti, ale speciálně za
            podmínek   nanejvýš   houževnatého   odporu   vůči   takovým   činnostem.   Je   třeba   si
            pamatovat, že hmota je svou povahou nečinná a dřímající. Každý, kdo přijme tento
            stupeň ve formě fyzického těla, přijímá také tuto tendenci. Vyžaduje to množství vůle a
            rozumu, aby se tato kondice překonala a ukázala se užitečnost jsoucna a bytí hmoty.


            6.   To   vede   ke   konkrétní,   závěrečné   a  nejzazší  demonstraci   působení   Absolutní
            svobody   a   Absolutní   nezávislosti   Nejvyššího   v   nanejvýš   relativní,   nesvobodné   a
            závislé kondici. Specifičností své aplikace v něčem, co je nesvobodné a závislé, se
            povaha   této   svobody   a   nezávislosti   stává   konkrétně   rozlišitelnou,   ocenitelnou   a
            použitelnou.

            Povaha nejzevnějšího stupně je protikladem svobody a nezávislosti, neboť ta nemá v
            tomto stupni žádný význam. Jediný význam, který má, je jí dán přítomností Nejvyššího
            skrze lidi, kteří dobrovolně zabírají pozice v nejzevnějším stupni. Hmota sama o sobě
            nemůže   vykonávat   žádnou   sílu,   neboť   postrádá   jakoukoli   tvůrčí   kvalitu.   Je   zcela
            závislá   na   popudech   pro   každý   pohyb   a   jakoukoli   činnost.   Taková   závislost
            nedovoluje svobodu vyjádření.


            Manifestace svobody a nezávislosti se za těchto podmínek stává skutečnou, konkrétní
            demonstrací toho, jak mohou tyto kategorie fungovat včetně bodu, kdy je možno si
            stále zachovat vlastní svobodu a nezávislost tam, kde sama o sobě není dostupná
            žádná volba. Především ale ukazuje na fakt, že nelze hledat svobodu a nezávislost v
            ničem   finálním,  nejzazším  a   konkrétním.   Finalita   jakéhokoli   rozpoložení   je   svou
            povahou   nesvobodná   a   závislá.   Takže   se   Stvoření   může   na   konkrétním   příkladě
            poučit,   že   svoboda   a   nezávislost   jsou   niternou,   duchovní   záležitostí,   a   ne   věcí
            zevnějšku či prostředí.

            7. Zvláštní pozicí a místem, jež ve Stvoření zaujímá člověčenstvo, a jemu relevantním
            cílem   a   účelem   je,   aby   provádělo   svým   specifickým   užitím   konkretizaci,  nejzazší
            vyjádření   a   závěrečnou   manifestaci   absolutních   principů  Maskulinity   a   Femininity
            Nejvyššího   v  nanejvýš   relativní  a   ilustrativní  kondici.   Tyto  principy   nacházejí   své
            nejzazší vyjádření ve vztahu, jenž existuje u lidí mezi ženou a mužem, kteří je doslovně
            ztělesňují. Tímto ztělesněním všech principů v nanejvýš konkrétní stvořené formě se
            stávají příkladem celému Stvoření. Tím se ilustruje jejich záměr a tendence k jejich
            neustálému  splývání,   sjednocení  a  výměně,  aby  reprezentovaly  jednotu  a  jednost
            Stvořitele.


            8.   Toto   vede   k   nastolení   zvláštní,  nejzazší  a   konkrétní   formy   sexuality,   která   se
            projevuje fyzickým stykem, který v nejzazším smyslu dovoluje úplnou výměnu všech
            principů  maskulinity a femininity. Výsledkem takové výměny je zrození nových idejí
            pro  tvořivé  úsilí  všeho  Stvoření.  V   této  relativní  kondici  se  pro  duchovní   pokrok
            veškerého Stvoření může vnímat, pojímat, pociťovat a plně využívat Absolutní hodnota
            principů, kategorií, atributů Nejvyššího a jejich odvozenin.
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269