Page 262 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 262

Nejvyššího je pro všechno Stvoření popudem, injekcí, obohacením a rozšířením v jeho
            obecném a zvláštním počínání, aby ze své zvláštní pozice splnilo svůj zvláštní účel a
            cíl, a tím tedy jedinečným způsobem přispělo k celku všeho stvořeného. Tím se pak
            neustále obohacuje a zvelebuje ostatní Stvoření.


            V tomto spolupůsobení spočívá smysluplný užitek jsoucna a bytí každé jedinečnosti a
            zvláštnosti po celém Stvoření. Proto nedostatek jakékoli takové specifičnosti by celé
            Stvoření ochuzoval o jedinečnou zkušenost, která je podstatná pro jeho obecný účel
            duchovního   pokroku.   Taková   situace   by   se   nemohla   tolerovat.   Proto   absolutní
            prozřetelnost Nejvyššího zařizuje a zajišťuje, že nikomu a ničemu ve Stvoření nic
            neschází, takže lze splnit jak obecný, tak i zvláštní účel a cíl každého a všeho ve
            jsoucnu a bytí.


            Funkci všeho specifického a jedinečného ve Stvoření lze srovnat s řetězovou reakcí. V
            nejniternějším   stupni  a nejniternější  úrovni  Stvoření,  kde  je  přítomen Nejvyšší, je
            počata idea. Když nastane, probíhá tato idea dle souběžného a následného řádu skrze
            všechny   zvláštnosti   a   jedinečnosti   veškerého   Stvoření   bez   výjimky.   Je   přijímána
            souběžně   a   postupně   všude.   Poté,   co   je   přijata,   je   zhodnocena,   zpracována   a
            transformována   do   jedinečného   a   zvláštního,   které   s   ní  souvztaží.   Kdy   tohoto
            jedinečného   a   zvláštního   plně   dosáhne,   je   vyslána   souběžně   a   postupně   dále,   k
            ostatním   specifičnostem   a   jedinečnostem,   dokud   nedojde   do  nejzazšího  stavu   a
            procesu, kde se odehrává její závěrečná  manifestace se  všemi nashromážděnými
            zkušenostmi všeho jedinečného a zvláštního všeho Stvoření. Zde se nyní pro celé
            Stvoření stává realitou a je konkrétní.

            Tato   jednotlivá,   zvláštní   a   jedinečná   zkušenost,   která   odráží   kumulaci   všech
            zkušeností   vzatých   dohromady,   se   přenáší   jak   souběžně,   tak   i   postupně   zpět   ke
            všemu Stvoření v jeho vlastní jedinečnosti a zvláštnosti, kde je ve své celistvosti
            přijata, prozkoumána a prožívána. Výsledkem toho je další akumulace všech zcela
            nových kvalit zkušeností, které poté, co se někde projevily ve své jedinečnosti a
            zvláštnosti, přicházejí zpět ke svému zdroji. V něm se vše znovu zhodnotí, prozkoumá
            a zpracuje dle svého principu, esence a substance a užije jako základna pro započetí
            další řetězové reakce, ve které nastává další tvůrčí idea, která teď v sobě zahrnuje vše,
            co se jedinečně a specificky zažilo a sdílelo ve všech stavech a procesech jeho
            manifestace   v  nejzazším  a   závěrečném   stupni   Stvoření.   Tato   idea   pak   prochází
            řetězovou reakcí a celý proces se zase opakuje vždy s novými, vyššími, bohatšími,
            širšími a  daleko tvořivějšími obsahy,  významy  a zkušenostmi.  Takto se  odehrává
            duchovní pokrok veškerého Stvoření a pokračuje bez přerušení navěky.

            Obecně   vzato,  místem,   účelem   a   cílem   nového   člověčenstva  v   tomto   procesu   je
            nejzazší  a   závěrečný   stupeň   projevování   se   všech   tvořivých   idejí.   Proto   je   lze
            považovat   za   jeviště,   na   kterém   nachází   Absolutní   přirozenost   Nejvyššího   své
            vyjádření v nanejvýš relativním projevu. Taková nanejvýš relativní manifestace je pro
            vše finalitou, která poskytuje možnost zrodu nové, vyšší, více duchovní ideje. To je tím
            jedinečným   a   zvláštním   účelem,   cílem   a   místem,   na   které   se   podjalo   nové
            člověčenstvo na Zemi.


            Aby se probralo pověření nového člověčenstva, lze k jeho účelu a cíli ve Stvoření
            uvést některé obecné a zvláštní aspekty:

            1. Nové člověčenstvo svou zvláštní pozicí a svým umístěním ve Stvoření umožňuje
            manifestaci   Absolutního   stavu   a   Absolutního   procesu   Nejvyššího   v   nanejvýš
            relativním   a   konkrétním   stavu   a   procesu   Stvoření,   který   představuje  nejzazší  a
            závěrečný stupeň tvořivého vyjádření. Specifičností  a jedinečností tohoto  stavu a
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267