Page 259 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 259

předcházejících stupňů v ní ve formě souvztažné konkrétnosti jejich vyjádření dále
            určuje jeho obsah. Kvůli této situaci je nové člověčenstvo uspořádáno tak a je mu
            dána   taková   povaha,   aby   se   přizpůsobilo   přítomnosti   Nejvyššího   a   konkrétně   ji
            vyjádřilo   v   aktuálních   projevech   a   vlastnostech   nejzevnějšího   stupně   Stvoření.
            Hlavními rysy jeho struktury a povahy tedy jsou konkrétní formy intenzity vyjádření a
            aproximace duchovních vlastností, v nichž je Nejvyšší jako ve svém vlastním, v jejich
            přírodních a určitých podobách.

            9. Kvůli určitosti své povahy a struktury a všech s nimi souvztažných faktorů stává se
            nové člověčenstvo vyjádřením pocitů, nálad, dojmů a intenzity životního stylu celého
            Stvoření   v   konkrétním   projevu   nejzevnějšího   stupně.   Veškeré   Stvoření,   které   je
            korespondenční   linií   spojeno   s   novým   člověčenstvem,   může   skrze   jeho   zvláštní
            strukturu a povahu prožívat plnost svého vlastního projevu od nejniternějších až po
            nejzevnější stupně a dimenze. Taková zkušenost dále přispívá k duchovnímu pokroku
            u každého.

            10.   Povaha   nejzevnější   vrstvy   nejzevnějšího   stupně   je   posledním   krokem   v
            posloupnosti tohoto časového cyklu. Kdokoli, kdo si v určitém bodě jsoucna a bytí
            zvolí účast v této vrstvě, musí mít odpovídající strukturu a povahu, jinak by v ní
            nemohl fungovat. Proto je struktura a povaha nového člověčenstva budována tak, aby
            bylo formou, nádobou a plností i úplností duchovního života pro ostatní úrovně a
            stupně, které jsou na téže „linii“ a spojnici jako člověčenstvo. Být formou duchovního
            života znamená být v jeho plnosti. To je jedna z hlavních charakteristik struktury a
            povahy nového člověčenstva.

            11. Vše v nejzevnější vrstvě přírodního stupně má relativní, dočasnou a přechodnou
            hodnotu. Není zde nic stálého a trvalého. Takové rozpoložení vyžaduje strukturování
            nového člověčenstva tak, aby se mu dala povaha, která ho přizpůsobí k tomu, aby
            překonalo všechnu nestabilitu svého vlastního přirozeného prostředí, aby jím nebylo
            nijak negativně ovlivněno. Proto je jednou z hlavních vlastností nového člověčenstva
            to,   že   odráží   relativnost,   přechodnost   a   dočasnost   hodnot,   které   se   odvozují   z
            nejzevnějšího stupně, a ilustruje na konkrétním příkladě, že mohou svým souvztažným
            projevem užitečně posloužit vyšším, stálým a trvalým duchovním hodnotám. Pokud
            není snaha získat z této kondice něco trvalého, může být užitečná a posloužit vyšším
            účelům. V opačném případě to vede - jak ukazuje životní styl  pseudočlověčenstva
            svým příkladem - k duchovnímu chaosu.

            12. Nejzevnější  úroveň  nejzevnějšího  stupně  nemá  sama  o  sobě   a  v  sobě  žádné
            duchovní principy. Aby mohla užitečně sloužit duchovní progresi, je umožněno se
            přibližovat a přizpůsobovat všem takovým principům v jejich konkrétním projevu a
            zobrazení. Proto je nové člověčenstvo uzpůsobeno tak a je mu dána taková povaha,
            aby bylo s to demonstrovat princip duchovního života a jeho účel konkrétností svého
            projevu   v   nejzevnější   vrstvě   nejzevnějšího   přírodního   stupně.   V   této   vrstvě   se
            konkrétně projevuje, že účelem každého života je milovat a být milován; dávat a
            přijímat; sdílet a oplácet; být užitečný, prospěšný a nápomocný, být naplněn, spokojen
            a šťastný, být tvořivý, produktivní a konstruktivní; radovat se ze života a mít svým
            jedinečným způsobem radost; a mít konkrétní poznání, že toto je pravým účelem
            jedincova života a života celého člověčenstva a že konkrétním prováděním tohoto
            účelu se jedinec konkrétně stává moudrým.

            Povaha a struktura nového člověčenstva je konkrétní demonstrací těchto principů a
            účelu života v nejzevnější vrstvě nejzevnějšího stupně.

            Shora uvedený popis struktury a povahy nového člověčenstva je omezen pouze na
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264