Page 169 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 169

ČÁST I



                                                   Kapitola sedmá



                                       SOUČASNÝ STAV ZÁLEŽITOSTÍ

                  V ROZPOLOŽENÍ ČLOVĚČENSTVA A LIDSKÉ DUCHOVNOSTI.

                                           PŘÍPRAVA NA NOVÝ VĚK








            Charakteristickými   znaky   současného   rozpoložení   člověčenstva   jsou   různorodá
            intenzifikace a nárůst všeho, co se prezentovalo v předešlé kapitole.


            Všechny   lidské   systémy   jsou   ve   stavu   stálého   selhávání,   stálé   krize   a   rozpadu.
            Výdobytky vědy, technologie, medicíny a ostatních oblastí lidského snažení, které se
            pyšní svou užitečností a prospěšností lidstvu, jsou ve skutečnosti iluzorní a mají
            pouze   přechodnou,   dočasnou   povahu.   Ve   svém  nejzazším  smyslu   přispívají   k
            všeobecné kritické situaci, která v současnosti dosáhla nezvyklých rozměrů.


            Cokoli   slouží   k   podpoře,   udržování,   zachovávání   a   ochraně   existující   struktury,
            přirozenosti   a   stylu   života   lidské   éry,   nelze   v  nejzazším  smyslu   považovat   za
            pokrokové a užitečné, bez ohledu na dobré úmysly, které při tom mohou existovat.
            Takové   dobré   úmysly   se   odvozují   z   nesprávných   předpokladů   a   jsou   počaty   a
            přijímány tradičními, navyklými a kulturou determinovanými způsoby myšlení, cítění a
            postojů.

            Totéž je pravdou s ohledem na všechna současné existující duchovní a náboženská
            hnutí a vnímání víry. Pojetí lidské duchovnosti je stranické, rozštěpené, rozdělené,
            protikladné   a   nesprávně   definované.   Pochází   od   církví   a   „duchovních“   vůdců
            působících na základě nesprávných premis z vnějších pozic a míst. Důraz se klade na
            vnější prostředky. Bez ohledu na to, jak dalece někteří z členů jim odpovídajících
            duchovních   nebo   náboženských   směrů   kladou   důraz   na   niternou   hodnotu
            duchovnosti a nejniternější přítomnost Nejvyššího, jejich interpretace, pochopení a
            definice  takových  hodnot  a  této přítomnosti  jsou  zkreslené  kvůli  jejich  metodě   a
            praktickému návodu, jak se toho všeho má dosáhnout.


            Nástroje mají jen vnější hodnotu. Slovní modlitby, fyzická cvičení, půsty a odmítání
            určitých druhů potrav, zavrhování fyzických rozkoší, omezení a ohraničování určitých
            přirozených aktivit, lpění na jistých zevních jevech, odchod do ústraní, klášterů a
            monastýrů, rituály, slavnosti atd. - tento seznam může být nekonečný. Existuje falešná
            víra, že takové praktiky otevírají dveře k pravé duchovnosti. Ty jsou však otvíráním
            dveří zvnějšku - z „vně“, což je holou nemožností, neboť duchovnost je uzavřena,
            uzamčena a zahrazena zvnitřku - z „uvnitř“ a nelze s ní zacházet a nalézt k ní klíč nebo
            přístup zvnějšku - z „vně“.


            Takové   praktiky   nakonec   vedou   k   překroucené   duchovnosti,   což   jen   negativně
            přispívá k všeobecné kritické situaci všech lidských systémů v současnosti.
            Tímto se ale nyní nechce říci, že rozliční jedinci, kteří v upřímnosti svého srdce věří, že
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174