Page 118 - pzncelek
P. 118
3. Kombinovaný základ duchovnosti a jejích principù jejich teoretického a praktického
základu jako jednoty, jednosti principů a harmonie. Tento základ znamená, že neustálá
produkce idejí, myšlenek, pojetí a kategorií v Niterné mysli, ať v absolutním smyslu v
Nejvyšším, nebo ve smyslu relativním u lidí, je za účelem jejich manifestace, aktualizace a
realizace, aby mohl nastávat, probíhat a stávat se vzájemný prospěch, sdílení a společné
blaho pro veškeré Stvoření. Žádný jiný účel jsoucna a bytí takových idejí, myšlenek, pojetí a
kategorií není myslitelný.
V absolutním smyslu lze tento základ pojímat jako zbytek Zevní mysli Nejvyššího a jako
rezultující aktivity a chování Nejvyššího vzhledem na Jeho/Její Stvoření. V relativním
smyslu lze tento základ pojímat jako zbytek zevní mysli a rezultující postoje, činnosti a
chování lidí vzhledem k Nejvyššímu, k sobě samým a ke zbytku Stvoření.
Na tomto základě závisí vše v každodenním životě, jelikož určení vlastního postoje, činností
a chování k Nejvyššímu, sobě samému a zbytku Stvoření dává pravý význam, obsah, účel,
kvalitu a kvantitu vlastního života.
Jestliže jeden pečlivě nazírá na tyto tři stručně podané body duchovnosti a jejích principů,
lze si povšimnout velmi důležitého principu o sobě: není možný žádný princip původu z
„vně“. Cokoli je či cokoli se děje, je a děje se jako výsledek nějakého vnitřního procesu a
funkce „uvnitř“. Takže „vně“ je výsledkem a následkem „uvnitř“ a nikoli naopak.
Prakticky to znamená, že všechny zevní formy, jako příroda, hmota, fyzická těla, planety a
události na nich a v nich, jsou výsledkem niterných procesů a funkcí „uvnitř“ a jejich idejí,
myšlenek, pojetí a kategorií, jež se jeví jako substance ve „vně“ činíce „vně“ výsledkem a
koncem, a nikoli počátkem.
To také znamená, jak se uvedlo předtím mnohokrát, jak je pro vlastní život duchovně
nebezpečné klást veškerý původ, význam, účel a smysl všeho a čehokoli do „vně“-
zevnějšností, přírody, hmoty atd. - kde není nic v sobě a o sobě.
Zároveň to také znamená, jak je pro vlastní život duchovně nebezpečné být neustále
zaneprázdněn a trávit většinu svého života zevními, vnějšími aktivitami „vně“ s malým
zřetelem na jejich duchovní, „vnitřní“ původ.
To je pro dnešek vše.