Page 7 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 7

Pro lidi oddané tradicím a konvencím a promítající nostalgicky své subjektivní tužby
            do historických, poetických a symbolických způsobů vyjadřování je cokoli nového
            buď banální, nebo není  hodno  Nejvyššího. Lidé tohoto druhu se stávají subjekty či
            nástroji přenosů sdělení nebo pseudozjevení bytostí z absolutního odjinud, které se
            nacházejí v témž nostalgickém rozpoložení. Od nich pak pocházejí potřebné produkce
            „zjevení“ ve starodávném stylu, jakým je styl Bible, v nějaké archaické řeči nebo
            poetické formě, dodávající věrohodnost zjevovaným myšlenkám. Problémem je to, že
            když se někdo ohraničuje svou vlastní touhou mít zjevení v tradiční formě a zakládá
            věrohodnost zjevení na této požadované formě, klame sám sebe ve víře, že takovéto
            zjevení   je   od   Nejvyššího   pouze   proto,   že   přišlo   v   této   zvláštní   formě.   Lidé   ale
            zapomínají při pohledu na tento druh zjevení na jednu důležitou věc: Je to pouze
            imitace pravého zjevení. Nechtějí uznat, že Nejvyšší tvoří vždy nové věci a nikdy se
            neopakuje ve stylu a metodě zjevení nebo čehokoli jiného. Ten/Ta bere vždy na zřetel
            to, co je nejlepší pro lidstvo za právě probíhající situace, a to, co je za současných
            podmínek lidstva nejvhodnější pro moderní prostředky. Imitace, nostalgie, očekávání
            atd. vznikají z potřeby zachovat tradice a zvyky a udržet status  quo. Vše nové je
            nebezpečné, neboť to vyžaduje změny. A to je právě ta věc, kterou lidstvo nechce -
            změnu. Proto se od Nejvyššího žádá, aby nic neměnil.

            V historii lidstva byly doby, kdy bylo nezbytné užít symbolického jazyka, souvztažností
            a stylu, který byl mnohým nejasný. Duchovní podmínky lidstva byly tenkrát takové, že
            lidé vyžadovali tento styl a metodu. Nic jiného nebylo tehdy možné. Ale jak doba
            pokročila, vznikly odlišné podmínky, stavy a situace, které vyžadují jiné přístupy, styly
            a metody, které jsou v souladu s duchovností těchto dílčích okolností.

            Duchovní historie lidstva vždy postupuje v krocích, které jsou jakoby stavebními bloky
            duchovnosti. Každý krok představuje základnu, na níž se buduje krok další, vyšší.
            Každý krok historie lidstva se může rovnat místnímu (oproti univerzálnímu) cyklu
            času, ve kterém je nutno tento krok vybudovat a úplně vyčerpat jeho užitečnost. Každý
            krok vzhledem ke své vlastní duchovnosti vyžaduje specifické porozumění a styl,
            specifickou metodu a své vlastní zvláštní zjevení. Nejvyšší samozřejmě podle potřeby
            přizpůsobuje Své zjevení každému kroku, jak je třeba. Důvod, proč vše v duchovním
            vývoji lidstva postupuje v krocích, je ten, že lidé nemohou vzhledem ke své přírodní
            podmíněnosti pochopit Absolutní pravdu. Jak bylo uvedeno již dříve, mohou se k ní
            jen přiblížit. Pravou přirozeností Absolutní pravdy je to, že je dynamická. Nestagnuje,
            není jsoucí, ale je stávající se. Proto se pravda musí zjevovat v krocích. Jakmile daný
            krok se svou specifickou pravdou splní svůj účel, získá se poučení a užitečnost jeho
            existence je vyčerpána, je odložen, aby se použil jako odrazový můstek k budování
            nového   kroku   a   pravdy   vztahující   se   k   tomuto   novému   kroku   Je   krajně   důležité
            pochopit toto zjevení o stavbě kroků a dynamické povaze pravdy, nebo se naprosto
            vytratí   veškerý   smysl   účelu   této   knihy   a   všeho   ostatního   vztahujícího   se   k
            duchovnosti.   Omyl   lidstva   spočívá   v   představě,   že   každé   zjevení   má   absolutní
            hodnotu. Neměnně se vytváří závěr, že když zjevení pochází od absolutní bytosti, je
            následně   též   absolutní   a   zapomíná   se   na   tento   důležitý   fakt:   Zjevení   je   dáno
            neabsolutním   bytostem.   Každé   zjevení   Absolutní   povahy   pro   neabsolutní   bytost
            nedává žádný smysl, není pochopitelné, a je tedy nepřijatelné. To by nakonec vedlo k
            záhubě lidských tvorů. Pokud lidé usuzují, že zjevení má absolutní hodnotu, tíhnou
            strnule ke starému zjevení, aniž by si uvědomili, že mezitím Nejvyšší vytvořil nové
            kroky, nové podmínky a nové duchovní skutečnosti, které přesahují všechny předešlé.
            Kvůli tomuto přístupu jsou lidé ovšem neschopni přijmout cokoliv nového, stagnují, a
            tím dusí svůj vlastní duchovní život. Pravou skutečností v tomto ohledu je to, že
            Nejvyšší přibližuje Sebe Sama úrovni chápání a schopnosti pokroku neabsolutních
            bytostí a jak postupují ve svém duchovním vývoji, zjevuje jim v krocích přiblížení
            pravdy k Absolutní pravdě.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12