Page 5 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 5

VELMI DŮLEŽITÝ ÚVOD







            Pustit se do úkolu bádat a psát o základech lidské duchovnosti pouze na podkladě
            vlastních spekulací, domněnek a odkazů na druhé je marným, neproduktivním a ve
            skutečnosti nemožným podnikáním. Je několik důvodů, proč tomu je tak:

            1. Duchovnost obecně je možno pojímat jako danost od Nejvyššího. Jako takovou ji
            může interpretovat, vysvětlovat a definovat pouze Ten, který ji vytvořil, kdo je jejím
            původcem.

            2. Lidská přirozenost je různě ohraničena v porozumění tomu, jak se duchovnost
            chápe. To jest v přírodních podmínkách či v přírodním stavu. Její přírodní stav má jen
            pomíjivou hodnotu. Bytosti, jakými jsou lidé jsoucí v přírodním stavu, musí definovat
            vše z tohoto stavu. Avšak duchovnost nevzniká v přírodním stavu, a tak ji není možné
            chápat a vysvětlovat pouze na tomto základě. Je třeba postoupit nad přírodní stav,
            abychom se přiblížili pravdě o duchovnosti.


            3.   Lidé   mají   ve   své   přirozenosti   sklon   přizpůsobovat   vše   úrovni   svého   vlastního
            chápání. Jelikož toto chápání je v mnoha případech založeno na denních potřebách
            pro   přežití   v   přírodním   světě,   podřizují   vše   tomuto   účelu.   Takto   jsou   motivováni
            každodenními událostmi v životě lidstva obecné a událostmi v jejich osobním životě
            zvlášť. Chápat duchovnost znamená přesáhnout tento druh chápání a poznat fakt, že
            všechny   události,   ať   jednotlivě,   či   obecně,   mají   svůj   pravý   původ   především   v
            duchovním stavu dění, nikoliv v těchto událostech samých.


            4. Protože lidské bytosti jsou ve svém přírodním  stavu omezeny jeho pomíjivými
            hodnotami, mají sklon zakládat svá vysvětlení a pojímání jakéhokoliv fenoménu na
            těchto pomíjivých hodnotách. To se tedy týká i jejich vysvětlení a pojetí duchovnosti.
            Jelikož   duchovnost   je   ve   své   esenci   a   substanci   transcendentní   všemu,   co   má
            pomíjivou hodnotu, nemůže být plně pochopena z těchto hodnot. Proto je jakékoli
            chápání založené na takové podmínce zkreslené.


            5. Jelikož lidská řeč odvozuje své kategorie, pojmy a ideje z věcí a myšlenek týkajících
            se  především  pomíjivosti  přírodního  světa, je  těžké  nalézt výraz přiměřený  snaze
            dosáhnout plného chápání pravé reality duchovnosti lidskou myslí. Cokoli je řečeno v
            lidských termínech, může pouze přiblížit to, co duchovnost skutečně je, neboť bez
            ohledu na to, co je o ní řečeno, vždy bude přesahovat vyřčená slova a jejich obsahy.


            6. Jelikož jsou lidské bytosti z těch a oněch důvodů lapeny v pasti přírodního světa,
            který vchází v existenci časoprostorového kontinua, jsou omezeny ve svých pojmech
            a ve svém chápání svými relativními podmínkami. Proto nejsou lidé schopni za těchto
            podmínek plně porozumět jakékoli absolutní hodnotě. V přírodních podmínkách jsou
            schopni se pouze přiblížit pravdě. Protože duchovnost přesahuje ve všech ohledech
            relativní pojmy lidské přírodní podmíněnosti, mohou se jí pouze přiblížit. To je další
            zdroj mnoha zkreslení.
            7.   Jelikož   nejsou   si   lidské   bytosti   vědomy   svých   pomíjivých   stavů   existence   v
            přírodním   světě,   mají   sklon   lpět   na   tomto   světě   a   zachovávají   všemi   prostředky
            dosavadní stav své existence. To je samozřejmě vede k budování a hromadění všech
            druhů zvyků, tradic, kultur a společenských zřízení, které by zajistily jejich relativní
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10