Page 33 - pzncelek
P. 33

Tento princip navíc vyžaduje, aby jeden vždy měl na mysli, v procesu všech aktivit bez
            výjimky, že cokoli, co činí, má vždy duchovní implikace a důsledky, jelikož každé ponětí
            anebo motivace těchto aktivit na prvním místě vyvěrá z nějakých duchovních souvztažností,
            které se projevují, aktualizují a realizují v těchto aktivitách. Veškeré životní aktivity lidí jsou
            reflexemi a praktickými manifestacemi duchovnosti a jejich souvztažností.

            5.  Princip užitku:

            Tento   princip   má   dvojí   význam.   První   byl   nádherně   zformulován  Swedenborgem.
            V obecnosti označuje, že cokoli existuje, existuje pro nějaký užitek. Samou svou existencí
            plní nějaký užitek. Bez nějakého užitku nemůže nic existovat. Nejvyšší tvoří z užitku, pro
            užitek a do užitku. Existence čehokoli může být ospravedlněna užitkem, jaký poskytuje pro
            společné blaho.

            Druhý   význam,   z hlediska   pojetí   homogenity   nejdůležitější,   určuje,   že   všechna   pojetí,
            chápání, vnímání, doktríny, názvy, přijetí atd. Nejvyššího jsou užitečná a nutná, pohlíží-li se
            na ně integrálně a synteticky, jak se popisuje v principu  č.  2. Všechny poskytují nějaký
            důležitý užitek. Umožňují pohlížet na Nejvyššího širším a propracovanějším způsobem, než
            by bylo možné jen z jednoho pohledu či pojetí nebo doktríny atd. Takto se může a lze dostat
            do   větší   blízkosti   Absolutní   kondice   Nejvyššího,   což   jednoho   dělá   duchovnějším,
            integrovanějším a skutečnější sentientní entitou či lidskou bytostí (v případě lidí na Zemi).
            Taková situace pak činí jedince užitečnějším.
            Tento princip užitku explicitně a implicitně vyvozuje, že žádná duchovní doktrína, pojetí,
            systém, náboženství či cokoli, kdo má, je nadřazená nebo podřazená vzhledem k jiné.
            Všechny   se   rovnají,   co   do   svého   užitku,   a   jsou   znamenité,   co   do   svých   rozdílností.
            Odlišnosti jen znamenají odlišný náhled, pohled či vnímání některé z nekonečných variací a
            aspektů, rysů či seskupení Nejvyššího, které mají být uznány, ale nemají se považovat za
            výlučné,   jedině   důležité   či   jako   jedině   existující.   Rozdíl   mezi   pravými   a   nesprávnými
            pojetími a doktrínami je určen přijetím či odmítnutím všech principů duchovní homogenity,
            jak se zde definují.


            6.  Princip osobního vztažení:

            Tento princip stanoví, že každá sentientní entita, v tomto případě každá lidská bytost, je tak
            či onak aktuálně či potenciálně extenzí a procesem Nejvyššího dle úrovně přijetí principů
            duchovní homogennosti zde zformulovaných.

            Protože   každý   je   jedinečnou   a   neopakovatelnou   bytostí   či   entitou,   každý   zakouší
            Nejvyššího   jedinečným   a   neopakovatelným   způsobem   v souladu   s vlastní   jedinečností
            vnímání a všeobsáhlým utvořením své osobnosti. Proto každý musí mít vztah k Nejvyššímu
            způsobem velmi osobním, intimním a soukromým, jedinečným pro tohoto jedince. Jedině
            takto   jedinec   může   umožnit   plnou   manifestaci   jedné   z nekonečných   variet   a   počtů
            jedinečností Nejvyššího všemu Stvoření. Jestliže někdo nemá takový osobní, soukromý a
            intimní   vztah   k Nejvyššímu,   násilně   ochuzuje   a   olupuje   veškeré   Stvoření   o   prožívání
            Nejvyššího   tímto   jednotlivým   jedinečným   způsobem.   Každá   taková   zkušenost
            prostřednictvím vlastního jsoucna a bytí z Nejvyššího a Nejvyšším, má bez ohledu na to, jak
            je   soukromá,   intimní,   osobní   a   niterná,   okamžitý   vztah   k univerzalitě   povšechnosti   za
            účelem   sdílení   a   vzájemného   prospěchu.   Fakticky   čím   je   tato   zkušenost   soukromější,
            osobnější, intimnější a niternější, tím větší je její užitek, stupeň a intenzita sdílení se vším
            stvořením   a   jeho   všeobecný   prospěch   po   celé   univerzalitě   povšechnosti.   Účast
            v univerzalitě povšechnosti je určena principem části a celku. Každý je součástí celku.
            Tudíž každá zkušenost, jakou kdo může mít, je okamžitě k dispozici celku a všem jeho
            částem a může být kdykoli předána všem pro sdílení a vzájemný prospěch.

            Tento princip také určuje, že vzhledem k individuální vztažnosti k Nejvyššímu, nemají žádné
            imitace, rituály, slavnosti, vzývání, předpisy, zvyklosti, stereotypy atd. vnějších náboženství
            žádnou hodnotu, aniž by se nejdříve přijal tento princip. Jsou neužitečné a nebezpečné,
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38