Page 127 - pzncelek
P. 127

aby získal uznání, jistou pozici, vstup do nebes atd. V takovém případě si tento jedinec
            nepřivlastní nic opravdu duchovního, neboť to činí ze sebe, a ne z Nejvyššího v sobě. Toto
            je klamný způsob žití, který vede k negativnímu stavu.


            Jeden z nejdůležitějších duchovních principů života stanoví, že pravou motivací a faktorem
            duchovního úmyslu je činit věci z Nejvyššího z nitra sebe samého.  Swedenborg  říká, že
            jedinec koná jakoby ze sebe samého, ale zároveň si uvědomuje a doznává, že to činí z Pána.
            Jestliže se takto koná, jeden si přivlastňuje všechny pozitivní faktory u Nejvyššího, a ty se
            opravdu stávají součástí jeho osobnosti a jeho života.

            Jediným jiným způsobem, jak by si někdo mohl něco přivlastnit, založeným na tom, že se to
            činí ze sebe, a nikoli z Nejvyššího, by mohlo být, jestliže by jeden mohl být či by byl zdrojem
            svého vlastního života. To by znamenalo, že by musel být nestvořený, původní a tudíž
            absolutní. Jelikož je ale jenom jedno Absolutno - Nejvyšší - jedinec nemůže ze sebe a sebou
            nic činit, ale jen z přítomnosti a přítomností Nejvyššího ve své Niterné mysli. To je pravý
            duchovní princip života. To je duchovností vůbec. Uznání, přijetí a uplatňování tohoto faktu
            ve   vlastním   životě   činí,   jak   se   předtím   mnohokrát   zdůrazňovalo,   jednoho   opravdu
            duchovním, a tudíž ho umísťuje do pozitivního stavu na stranu pozitivní. Popírání tohoto
            faktu   činí   jednoho,   bez   ohledu   na   to,   jak   je   jeho   zevní   chování   dobré   a   pozitivní,
            neduchovním, a tudíž negativním.

            Jestliže se tyto duchovní faktory z vlastního srdce, vlastní svobodné vůle a volby popírají a
            zavrhuje se jejich platnost, bez ohledu na to, jak se kdo z hlediska zevního pozorování zdá
            být dobrý a pěkný, nemůže si přivlastnit nic z této dobrosti, pozitivnosti a pěknosti. Nemůže
            se to stát integrální součástí jeho osobnosti, protože pravý zdroj vší dobrosti, pozitivnosti a
            pěknosti byl popřen a odmítnut. V tomto případě si jeden přivlastnil něco, co k němu
            nepatří. To je ukradený princip duchovnosti. V tomto případě jeden klame druhé a sebe
            samého. Žije životem lží. Takové přirozenosti jsou všichni ateisté a materialisté, kteří se ze
            své svobodné vůle a volby ztotožňují se svým materialismem a  ateismem.  Jsou tudíž
            negativního a z negativního stavu.

            Opakuje se však ještě jednou, že jeden musí být krajně obezřetný při posuzování ateistů a
            materialistů nebo jiných lidí, kteří si nárokují být nábožensky a duchovně založenými bez
            ohledu na jejich náboženství či duchovní směr, kteří si myslí, že taková je jejich přirozenost
            kvůli   určitým   životním   zkušenostem   anebo   nátlakům   zevnějšností,   se   kterými   se
            identifikovali   dle   zevního   donucení   či   dočasných   okolností,   nebo   ti,   kteří   jsou   takové
            přirozenosti,   protože   se   prostě   do   takových   okolností   narodili   přijímajíce   to   a   jsouce
            zavázáni k tomu, že následují linii přijatou dle své prostředím dané filosofie. Takoví lidé
            mohou, ale nemusí být opravdu ateistickými, materialistickými, náboženskými a duchovně
            založenými,  a  tedy  negativními  či  pozitivními.  Někteří  z  nich  mohou   být  vnitřně  velmi
            duchovními nebo ateistickými toužíce po objevování a uplatňování (nebo zavrhování či
            popírání) skutečné pravdy. Tento druh lidí nicméně nalezne životní příležitosti pro změnu a
            revizi přístupu vnuceného jim negativním stavem. Obvykle šťastně a rádi využívají tyto
            příležitosti a úspěšně zanechávají svého předešlého negativního stavu.

            Jestliže na druhé straně takové pozitivní příležitosti pro změnu a ústup negativního stavu
            nejsou využity a jestliže jsou zcela a úplně pominuty a přehlíženy bez ohledu na fakt, že
            jsou neustále přítomny, může to znamenat, že takoví lidé se nechtějí změnit a jsou rádi
            takovými, jakými jsou; chtějí ze své svobodné volby a vůle zůstat na negativní straně.

            Avšak předtím, než se kvapně vytvoří nějaký soud či závěr, je radno vzít v úvahu následující
            fakt. Různí  lidé  vyžadují  různou  rychlost,  časové  rozpětí  a okolnosti, za  nichž  mohou
            započít svou změnu a ústup od negativního stavu. V některých případech to zabere dlouhou
            dobu (v lidských pojmech) a mnohé rozličné okolnosti, aby se přivodila tato žádoucí změna.
            Je-li tomu tak, znamená to, že rychlejší anebo spěšnější proces změny by byl škodlivý a
            přinesl by více újmy než užitku. Na straně druhé někteří lidé jsou daleko rychlejší ve
            srovnání s jinými a nezabere to tak dlouhou dobu (z hlediska pozemského lineárního času)
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132