Page 518 - NOVÉ ZJEVENÍ PÁNA JEŽÍŠE KRISTA
P. 518
Kapitola dvacátá šestá
MODLITBA PÁNĚ ZNOVU NAVŠTÍVENÁ
Dne 15.května 1988 znovu ke mně slovo Páně Ježíše Krista, řkoucí:
„Nastal čas, aby se přehodnotilo to, co lidští tvorové nazývají Modlitbou Páně. Jak víte,
byla tato modlitba formulována Pánem Ježíšem Kristem během Jeho/Jejího pobytu na
planetě Nula.
V zásadě má tato modlitba dvě poněkud odlišné verze. Jedna je zaznamenána
kapitole 6 ve verších
v Evangeliu dle Matouše v 9-13; druhá je uvedena v Evangeliu dle
Lukáše v kapitole 11 ve verších 2-4. Pro porovnání budeme je citovat obě, jednu vedle
druhé:
Matoušova verze:
‚Otče náš v nebesích, nechť se světí jméno Tvé. Přijď království Tvé. Tvá vůle
ať se koná na zemi, jak je tomu v nebi. Chléb náš každodenní dej nám dnes.
A odpusť nám naše dluhy, jak i my odpouštíme každému, kdo je nám dlužen.
A neuvoď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého. Neboť Tvoje jest království,
moc i sláva na věky. Amen.‘
Lukášova verze:
‚Otče náš v nebesích, nechť se světí jméno Tvé. Přijď království Tvé. Tvá vůle
ať se koná na zemi, jak je tomu v nebi. Chléb náš každodenní dávej nám den
co den. A odpusť nám hříchy naše, neboť i my odpouštíme každému, kdo je
nám dlužen. A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého.‘
Jak víte, historikové biblických textů se liší ve vysvětlování toho, jaká slova Pán Ježíš
Kristus používal. Neexistuje žádná dohoda ohledně původního znění této modlitby.
Některé texty vynechávají to, či ono slovo a Lukáš, na příklad, vynechává závěrečný
dovětek k této modlitbě (‚neboť Tvoje jest království, moc i sláva na věky. Amen.‘) A
nejen to: nýbrž i kontext, v jakém tato modlitba byla formulována Ježíšem Kristem, se
u Matouše a Lukáše fundamentálně liší.
V kontextu Matoušově je modlitba zahrnuta do obsahu slavného autoritativního
Kázání na hoře. Kdežto u Lukáše tomu tak není. Lukášův kontext dává tu Modlitbu do
odlišného času a místa než do Jeho/Jejího slavného Kázání na hoře. U Lukáše je
modlitba dána na požádání jednoho z Jeho učedníků po té, co On se modlil na určitém
místě. Ten učedník Jej prosil: ‚Pane, nauč nás modlit se, jak i Jan učil učedníky své.‘
Není to náhodné, že existuje tak mnoho nesrovnalostí ve věci pravé stylizace této
modlitby a v jaké kontextové situaci byla formulována. Zdá se, jako by to byly dvě