Page 93 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 93
a aby zvolili to, co si sami přejí zvolit. K tomu, aby se udržela tato rovnováha, a tedy
lidská duchovní svoboda, poskytuje Nejvyšší mnoho prostředků.
V průběhu dějin lidstva byly napsány nejrůznější tak zvané Svaté knihy, v nichž byla
obsažena zrnka skutečné duchovní pravdy. Dobrým příkladem je křesťanská Bible.
Mnoho proroků, duchovních učitelů a vůdců bylo vysláno na Zemi, aby znovu učili lidi
duchovnosti. Tito proroci a duchovní vůdcové se objevovali u nejrůznějších národů,
na nejrůznějších místech a v nejrůznějších dobách. Jejich posláním bylo zajistit a
zachovat zrnka duchovní pravdy ve všech lidských tradicích, zvycích a náboženstvích.
Kvůli tomu museli vycházet z dostupných základů a přizpůsobit se jazyku a způsobům
tradic a zvyků. Jelikož lidstvo chápalo a chápe duchovnost zcela vnějším,
naturalistickým způsobem, který je pseudoduchovností, jedinou cestou, jak vštěpovat
pravou duchovnost, byly a jsou vnější prostředky. Proroci tudíž užívali jazyk a
způsoby lidí, ke kterým byli posláni, a zahalili jimi ve svých spisech pravé a hluboké
duchovní významy. Používali tedy zákona souvztažností vědouce, že každým takovým
slovem popisujícím přírodní události, věci a místa se může sdělit nevědomé části
lidské Vnitřní mysli skrytý duchovní význam, což může nakonec vést ke zpochybnění
pseudoduchovních lidských hodnot. Kvůli této vnější povaze sdílení skrytého
duchovního významu museli mít zevně projevitelnou moc přesvědčit lidi o svém
pravém poslání. Za těchto okolností nemohly lidem připomenout pravý stav
duchovních záležitostí jiné prostředky než nadpřirozené jevy, které tito proroci a vůdci
mohli předvádět lidem, kteří se nacházeli ve vnějším stavu přírodní náboženské
slepoty.
Proto museli působit na principu zázraků. Tento princip sám o sobě nemá duchovní
hodnotu, neboť nutí lidi věřit něčemu, na čem nejsou životně zainteresováni. Cokoli je
jim vnuceno, nemohou podržet, a tedy je to pro ně nepoužitelné. Pravá hodnota
zázraků je ta, že spouštějí vnitřní duchovní procesy, což může nakonec připravit toho,
kdo se snaží vnímat své vlastní rozumové pochody, k tomu, že začne zpytovat jak
hodnotu takových zázraků, tak i ustanovených pseudoduchovních a
pseudovčdeckých náhledů, ať jsou jakékoli.
Jak se tedy postupně otvírá vnitřní duchovní stupeň jedince, ten začíná vnímat svými
vlastními pochody duchovní realitu, která nepotřebuje žádného důkazu či zázraků,
protože jednoduše je. Avšak přijít k těmto závěrům je obrovským krokem pro ty,
jejichž duchovní stupeň byl po tak mnoho tisíců, ba dokonce miliónů let, uzavřen.
Proto postup otvírání musí být postupný v malých krůčcích, aby se tak neohrozil sám
život duchovnosti. Úplné odhalení úplné pravdy někomu, kdo je duchovně slepý, by se
rovnalo jejímu obrácení vniveč.
Zázraky a psychické síly předváděné všemi proroky, Ježíšem Kristem, Swedenborgem
a jinými duchovními vůdci včetně několika současných jsou částí tohoto nutného
duchovního vývoje v lidském duchovním znovuprobuzení. Jsou povrchní nástroje,
které se používají pouze proto, že nejsou k dispozici jiné prostředky vzhledem ke
skutečnosti, že vše ostatní bylo zničeno či omezeno z nutného duchovního důvodu.
Zázraky samy o sobě nejsou duchovními. Jsou jen přírodními nástroji pro předvedení
duchovních sil a ukázání toho, že duchovní zákony předcházejí přírodním. Z hlediska
skutečné duchovní svobody v nich nespočívá žádná jiná hodnota. Pravý duchovní
význam lze získat pouze vnitřními prostředky, když se jde dovnitř sebe sama a
nacházejí se odpovědi na vlastní otázky, jejichž pravdivost se pociťuje bez jakékoli
potřeby být přesvědčen mocí zázraků (pokud se tyto zázraky použijí pro tento účel).
Ačkoliv může být užití zázraků jako duchovních prostředků pro odstranění problémů v
lidském životě na mnoha úrovních pozitivní a prospěšné, takto poskytované