Page 253 - NOVÉ ZJEVENÍ PÁNA JEŽÍŠE KRISTA
P. 253
NOVÉ ZJEVENÍ PÁNA JEŽÍŠE KRISTA
Kdykoliv lidští tvorové pojímají přirozenost Boží, vždy předpokládají, že je zcela
nezměnitelná a věčně stejná. Ve skutečnosti však není to Bůh, jehož přirozenost je
život -
trvalá a na věčnost nezměnitelná, nýbrž je to modus operandi - co je trvalé a co
vždy bylo, je a bude od věčnosti do věčnosti. Nic se nemůže změnit na tomto způsobu
působení. Je vždy stejný. Pán Ježíš Kristus, jsa Absolutním duchem Absolutního života,
se nachází v trvanlivém, nezměnitelném modu opernadi. Může působit jenom svým
životem, skrze něj, s ním a z něho. Toto je jedině možnou modalitou Jeho/Jejího
působení. V tomto ohledu, a jenom v tomto ohledu, je opravdu nezměnitelný a vždy
stejný. Toto se však nevztahuje na Jeho/Její Přirozenost, která je v neustálém procesu
svého dynamického projevování v nekonečných rozmanitostech cest a způsobů.
Může vám vstoupit na mysl jiný modus operandi než život? Nikoliv. Toto je pravda
v absolutním smyslu ve vztahu k Absolutnímu životu Absolutního ducha Pána Ježíše
Krista.
Pravý sentientní život se řídí podle stejného vzoru relativně k Absolutnímu stavu.
Podle stejného vzoru postupuje i mrtvý život, jenomže v opačném smyslu.
Situace s lidským životem je obvzláště odlišná. Lidský život je pokřivením všech vzorů.
Paradoxně jde o stav žádného stavu a proces žádného procesu. Je to nemožnost, jež
byla dočasně učiněna možnou. Postrádá jakýkoliv smysl a význam. A opět paradoxně:
Nemít žádný smysl a význam je smyslem a pravým významem lidského života.
V
Zopakujme: zobrazování tohoto ne-smyslu a této bezvýznamnosti spočívá pomíjivá
hodnota života lidských tvorů.
2. Pojetí sentientního života obecně může lépe chápat podle toho, jak funguje a jak
s
e
se projevuje. Jeho struktura může být pojímána ve třech aspektech:
První aspekt vyvěrá ze stavu života, kterým je duch života. Jelikož zde máme co dělat
s duchem, nazývá se tento aspekt duchovním aspektem. Je počátečním bodem
samotného života a všech jeho funkcí a projevů. Tím, že je původcem všeho ostatního,
jeví se všechno ostatní - kvůli tomuto faktu - jisté vzdálenosti či blízkosti od ducha
v
nebo-li od tohoto duchovního aspektu života. Taková zdánlivost působí dojmem, že
duchovní aspekt je stavem nejniternějším.
Je tedy duchovní aspekt života tím nejvnitřnějším stavem života. Ovšem nejniternější
toho nejvnitřnějšího je duch sám a jeho ‚já jsem‘. Protože ‚já jsem‘ je aktivním stavem,
je procesu neustálé produkce duchovních energií. Tyto duchovní energie vyzařují
v
z duchovního aspektu života a tvoří jeho druhý aspekt.
Druhý aspekt života je procesem sebeuvědomování ‚já jsem‘. Produkuje vlastní proces
myšlení, cítění, chtění atd., který se souhrnně nazývá duševností. Je to proces
duševnosti ‚já jsem‘, která sama uvažuje, pociťuje, chce, usměrňuje a dává do pohybu.
Jinými slovy, je to to, co se nazývá duší života.
Sebementace je základnou, na níž jsou založeny všechny jiné formy duševních činností
života. Je nemožné na příklad myslet na jiné, aniž jste si vědomi faktu, že ten, kdo
myslí, jste vy. Musíte to dělat z vlastní sebeuvědomělosti. Nejste-li se vědom vlastního
stavu ani procesu, pak si je nemůžete uvědomit ani u jiných. Jak již bylo dávno-