Page 135 - DIALOGY S PÁNEM JEŽÍŠEM KRISTEM DRUHÝ DÍL
P. 135

DIALOGY S PÁNEM JEŽÍŠEM KRISTEM II.

            uzpůsobení, je nutné zaujmout stanovisko bezpodmínečné laskavosti, tolerance, úcty a
            uznání. Jak bylo uvedeno mnohokrát dříve, každý jedinec, jak je strukturován a jak dlí
            ve svém vlastním ‚já jsem‘, stojí přede Mnou ve své vlastní jedinečnosti, individualitě a
            rozdílnosti. Bez ohledu na to, jak se vám jeví ve svém zevním projevu, plní účel, pro
            jaký byl buď stvořen, nebo bylo dovoleno, aby byl zfabrikován. Tak či onak plní účel,
            pro jaký si zvolil být a existovat, či pseudobýt a pseudoexistovat. To je ten kontext a
            chápání,  v jakém  potřebujete  projevit  svou  bezpodmínečnou  laskavost,  snášenlivost,
            úctu a uznání vůči jakémukoliv příslušnému jedinci.


            Na druhé straně, jaký byste měli postoj vůči činům, činnostem, výkonům a produktivitě
            či produkcím každého takového jedince? Abychom mohli náležitě odpovědět na tuto
            otázku,  potřebujeme  nejdříve  definovat,  co  uvažované  atributy  znamenají  nebo
            označují.  Jak  by  se  při  pojímání  významu  probíraných  pojmů  měly  tyto  chápat  a
            prakticky uplatňovat?

            Proberme  je  jeden  po  druhém.  Jak  skutečně  rozumíte  slovu  ‚laskavost‘,  či  tomu  být
            laskavý  vůči  někomu  či  něčemu?  V  našem  pojímání  ‚laskavost‘  značí  schopnost
            prokazovat  někomu  naše  bezpodmínečné  vroucí  a  pozitivní  city,  které  sdělují
            dotyčnému  jedinci  naše  uznání  jeho  potřeby  být  sám  sebou  ve  své  pravé  esenci  a
            substanci, čili ve svém jedinečném ‚já jsem‘. Laskavě akceptujeme jeho ‚já jsem‘ takové,
            jaké  je  bez  jakýchkoliv  připojených  podmínek.  Na  druhé  straně,  jsem-li  laskavý
            k někomu  a  ten  někdo  ve  svých  činech,  činnostech,  výkonech  a  produktivnosti  není
            tím, co  se  vyžaduje podle  povahy dané  situace,  v jaké  ten jedinec funguje, pak moje
            laskavost ode mne požaduje, abych jej na to upozornil a tím mu dal příležitost napravit
            onu  situaci  a  začít  fungovat  víc  v souladu  s požadavky  této  situace.  Kdyby  odmítl
            reagovat na tento aspekt vaší laskavosti, pak vaše laskavost vyžaduje, abyste ho z té
            situace dostali, neboť jinak by jeho pokračující neproduktivní výkon mohl nejen ublížit
            postupu samotného  produkování a  ohrozit náležité  fungování všech zapojených v té
            produkci, ale mohlo by to nakonec ublížit příslušnému jedinci samotnému. Tím, že ho
            nedostanete  ze  zmíněné  situace,  byste  u  něj  posílili  a  umožnili  jeho  neproduktivní,
            marné,  nepatřičné  a  škodlivé  působení.  Zároveň  byste  přispívali  k mizerné
            produktivitě jiných, kdož jsou zapojeni do každého takového působení, neboť by jim
            překážela a rušila je nemístnost takového jedince ve vztahu k té konkrétní situaci.


            Jak  vidíte  z tohoto  popisu,  laskavost  nutně  neznamená,  že  máte  nechat  lidi,  aby
            pokračovali  v konání  něčeho,  co  vůbec  nemohou  náležitě  vykonávat  nebo  co  dělají
            neefektivně  a  nekompetentně.  Pravá  laskavost  nechce,  aby  se  někdo  ocitl  v pozici,
            v jaké nemůže náležitě fungovat z nějakých vlastních důvodů, nebo proto, že se snaží
            dělat něco, pro co má velmi malý anebo vůbec žádný sklon.


            Dalším termínem, který potřebuje vysvětlení, je tolerance. Jak máte pojímat ‚toleranci‘?
            Toleranci  lze  také  pojímat  jako  relativně  kvantitativní  míru  ve  smyslu,  že  může  mít
            mnoho úrovní.  Vezměte  jako příklad  takové  lékařské  termíny  jako snášenlivost vůči
            bolesti nebo úrovni frustrace. Jak dalece či do jaké míry jste schopni tolerovat něco,
            nebo  v našem  případě  někoho,  ve  vztahu  k tématu  tohoto  dialogu?  Podle  našeho
            pojímání  ‚tolerance‘  značí  či  znamená  naši  schopnost  bezpodmínečně  snášet  něčí
            individualitu,  jedinečnost  a  rozdílnost  bez  očekávání  či  projekce  našich  vlastních
            tužeb, přání a myšlenek ohledně toho, jaký by ten jedinec měl být ve svém vlastním ‚já
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140