Page 238 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 238

ČÁST III

                                               DUCHOVNÍ POKROK



                                                   Kapitola první



                           VYMEZENÍ A ZÁSADY DUCHOVNÍHO POKROKU








            V této knize bylo již mnohokrát zdůrazněno, že veškeré Stvoření nastává, probíhá a
            stává se z Absolutních idejí stvoření Nejvyššího. Také se zdůrazňuje, že přirozenost
            Nejvyššího je absolutní kvůli skutečnosti, že Nejvyšší vždy jest a nebyl stvořen. Proto
            vše stvořené musí být relativní k tomu, co je nestvořené. Ale protože to nastává,
            probíhá a stává se z Absolutního nestvořeného principu, má to tutéž přirozenost, která
            je relativní jen k nestvořenému Absolutnímu principu.


            Všechny  principy  Absolutního  nestvořeného jednoho  jsou obsaženy  v  tom, co je
            stvořené.   Lze   zas   a   znovu   říci,   že   to,   co   je   stvořené,   je   jímačem,   nádobou,
            prostředkem,   rozšířením   a   procesem   Stvořitele.   Přirozenost   Absolutního
            nestvořeného   jednoho   je   nevyčerpatelná.   Proto   se   tvořivé   úsilí   na   věky   nikdy
            nezastaví; bude se vždy odehrávat.


            Tím, že tuto povahu přenesl či umístil do svého Stvoření, dal Absolutní jeden každému
            veškeré příležitosti pro neustálý pokrok. V Absolutní přirozenosti Nejvyššího není
            kvůli   jejímu   Absolutnímu   dynamismu   a   její   Absolutní   tvořivosti   nic   stagnujícího.
            Cokoliv odvozuje svou povahu z dynamických a tvořivých principů, musí pak být
            dynamické a tvořivé. Nemůže to zůstat stát a stagnovat; musí se to neustále hýbat.
            Buď se to hýbe směrem ke tvořivému snažení - neustálé progresi, nebo směrem pryč
            od něho - k neustálé regresi. Ať tak, či onak – hýbe se to.


            Pohyb   vpřed   a  dále   k   vyšší  a  vyšší   duchovní   tvořivosti  je   pohybem   duchovního
            pokroku. Ten nikdy nemůže přestat ani se zastavit či být vyčerpán kvůli Absolutní
            nekonečné a věčné přirozenosti Nejvyššího, vhledem ke které se pohybuje a z níž a jíž
            má takovou motivaci.

            Pohyb   dolů   a   zpět   k   menší   tvořivosti   je   pohybem   duchovní   regrese   a  nejzazší
            duchovní smrti. Nemůže pokračovat věčně, neboť nevznikl v Absolutní, Progresivní,
            Dynamické, Tvořivé a Aktivní přirozenosti Nejvyššího, která je vždy pozitivní. Fakticky
            začal relativními procesy a skrze ně jako izolovaná událost na planetě Zemi. Cokoli
            nepochází z Absolutního stavu, Procesu a Rozpoložení, nemá potenciál pro věčný
            pohyb. Postupně tedy zmizí, spadne samo na sebe a samo sebe úplně pohltí. Takový
            pohyb nemá žádnou budoucnost.

            Jakmile se tedy ustanoví směr pohybu, postupuje to v krocích. Pohybuje se to od
            jednoho stupně ke druhému, od jedné úrovně či dimenze ke druhé. Nemůže se to
            pohybovat zároveň v sobě a vně sebe s tím, že obsahuje všechny stavy, úrovně,
            stupně a kondice v každém bodě svého pohybu. Kdyby mohlo, bylo by to Absolutní
            povahy, a tedy nestvořené. Jedině Nejvyšší může být zároveň ve všech úrovních,
            stupních, dimenzích, stavech, procesech a rozpoloženích kvůli faktu, že stvořil vše ve
            stavu bezprostorovosti v procesu bezčasovosti. Nejvyšší je tudíž ve všech prostorech
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243