Page 111 - CHÁPÁNÍ A NAPLNĚNÍ NAŠEHO POZEMSKÉHO ŽIVOTA
P. 111

vlastní aktivity, umožňujíc všemu ostatnímu v nás odpočívat a regenerovat se.


            3. Žertování, hra, smích, humor, zábava, sport, rekreace, spánek a podobné aktivity
            mohou sloužit svému účelu jenom tehdy, pokud jejich obsahy jsou relevantní  k
            potřebám našeho  ducha,  duše  a  těla.  Proto,  když  nejsou  odvozeny  z  náležitých
            duchovních idejí toho, co by mělo být jejich obsahem, žádné aktivity volného času
            ani spánek nemohou být považovány za to, čím se zdají být. Jinými slovy, pokud
            život volného času a život spánku nejsou prostředkem k duchovnímu, duševnímu a
            fyzickému blahobytu, nemají žádný smysl ani význam. Takže samy o sobě se nikdy
            nemohou stát účelem a  cílem  všeho života. Nejsme tvořiví  proto, abychom  měli
            zábavu nebo spánek, nebo cokoliv tohoto druhu, ale máme zábavu a spánek nebo
            cokoliv tohoto druhu proto, abychom byli tvořivější. Toto je velmi závažné duchovní
            pravidlo, které je potřeba si pamatovat. Jakákoliv odchylka od tohoto pravidla ruší
            platnost náležité funkce života volného času a spánku a oba tyto životy se mění v
            ničitele života. Toto je duchovní neboli pozitivní způsob. Takto vidí život volného
            času a život spánku každý v pozitivním stavu.

            4. Jedinečný a neopakovatelný aspekt života Nejvyššího v nás si vyžaduje svou
            vlastní jedinečnou modalitu odpočinku a volného času. Každý má odlišnou potřebu
            pro  odlišné  způsoby,  ve kterých  může  vykonávat  či  uskutečnit  to,  co  potřebuje
            vykonávat     během     života     volného      času      a     spánku.      Takže     se
            nedoporučuje zevšeobecňovat   v   této   nebo   v   jakýchkoli   jiných   záležitostech.
            Uniformita   a konformnost k nějakým určitým standardům jsou znaky negativního
            stavu.  Co  je skutečně   osvěžující   a   odpočinkem   pro   jednu   osobu,   není   tomu
            nutně    tak   pro druhou osobu. Násilné přidržování se jedné nebo několika modalit
            života   volného  času,  nebo   stejné  délky   doby   spánku,  způsobuje  víc   škody   než
            odpočinku.


            Proto v pozitivním stavu každý určuje ze svého nitra, z přítomnosti Nejvyššího, jaký
            je  pro něj  nejvhodnější  a  nejsprávnější  způsob  naplnění  potřeb  volného  času  a
            spánku. Protože například v nebesích neexistuje noc, potřeba spánku není určena
            takovými   vnějšími   faktory   jako   noc,   ale   vnitřními   potřebami   po   osvěžení   a
            odpočinku. Stejné věci jsou pravdou o aktivitách volného času. Nikdo nepociťuje
            nutkání přestat vykonávat to, co dělá, jenom proto, že někdo jiný pociťuje potřebu
            přestávky a odpočinku. Takže čas je individualizován a každá osoba má své vlastní
            nezávislé přestávky.

            V našem světě je toto obyčejně určeno vnějším časovým plynutím. Většina lidí se cítí
            být nucena mít obědovou přestávku kolem poledne. Poledne je určeno pozicí slunce
            nad horizontem. Lidé jsou podmíněni sledovat takovéto vnější uspořádání.  Kvůli
            tomu skutečně pociťují potřebu přestávky okolo poledne. Avšak v pozitivním stavu
            nejsou žádné takovéto ohledy možné. Každý má svůj vlastní individuální čas.  Mé
            poledne může být pro někoho jeho ranním časem nebo odpoledním časem, nebo
            šerem (žádná noc tam neexistuje). Oproti tomu je možno mít stejný čas pro několik
            lidí. Ale toto není proto, že je jim to vnuceno, ale proto, že jsou náhodou v tom
            stejném typu cyklu. To samé je pravdou ohledně všech aktivit volného času a doby a
            typu hry, žertování, humoru, smíchu, zábavy a rekreace, které každý potřebuje v té či
            oné době.


            5. Aktivity volného času a život spánku mohou být považovány za další formu, skrze
            kterou může být projevována a s každým sdílena individualita a jedinečné tvořivé
            úsilí   každého.   Vynalézavost   a   inovace   všech   typů   nových   a   odlišných   aktivit
            týkajících  se  života  volného  času  je  nácvikem  a  přípravou  pro  všechny  ostatní
            aktivity.
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116