Page 272 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 272

ohledu zvláštní opatření a záruky v tom, že když o to jedinec nežádá, žádný duchovní
            poradce nemůže sdělit ani slovo ani být slyšen bez ohledu na to, jak usilovně se snaží
            proniknout k tomu, komu se radí. Jedinec je vždy plně zodpovědný za svůj život se
            všemi   důsledky   svých   vlastních   voleb.   Toto   je   jedním   z   hlavních   principů   nové
            duchovnosti. Tato skutečnost je známa všude. Proto při komunikaci s duchovními
            rádci každý vždy žádá o obecné i zvláštní odpovědi, popudy, výklady, odhalení a
            výměnu toho, co má sloužit potřebám jednotlivého dne. Jedinec obvykle končí setkání
            s   duchovními   rádci   položením   důležité   otázky:  Existuje   něco   jiného,   co   je   třeba
            zodpovědět, uvážit, zjevit či probrat, co z jednoho či druhého důvodu vlastní mysl
            vynechala?  Jak je jak jen nejlépe možné a potřebné posloužit a být užitečný vlastním
            duchovním  poradcům? Tímto  se  každý  den před rozloučením   zabrání  přehlédnutí
            důležitých věcí a zachovává se princip vzájemné služby, lásky a oplátky.


            4. V nové éře si každý uvědomuje a praktikuje velmi důležité pravidlo duchovnosti. Jak
            se   uvedlo   dříve,   pojem   duchovnosti   se   popisuje   aktivními,   dynamickými   a
            progresivními termíny, neboť je skutečně neustálým plynutím a pohybem dále a vpřed.
            V takovém chápání a vnímání pravé duchovnosti neexistují žádné ideje statičnosti a
            stagnujících rozpoložení. Proto se jedincovo vnímání a jeho podíl na duchovnosti
            určuje   jeho   otevřeností   novým   duchovním   ideám,   které   neustále   připlouvají.   Míra
            otevřenosti je určena flexibilitou a mobilitou, s jakou se kdo zbavuje starých pojetí,
            jejichž užitečnost se již přežila, a s jakou se přijímají a do vlastního života zahrnují
            nové duchovní ideje. Skutečným duchovním pravidlem zde je, že jedině v otevřenosti
            mysli   a   srdce,   ve   flexibilitě,   mobilitě   a   schopnosti   se   přizpůsobit   lze   najít   pravé
            požehnání Nejvyššího. Takový přístup je pro jedince skutečným požehnáním.

            5. Podle shora uvedeného principu jsou v nové éře všechny duchovní záležitosti
            založeny na univerzálním faktu a principu, že vše ohledně duchovnosti je zjeveno v
            postupných krocích  a že duchovní pokrok je založen na  progresivnosti  a  tvořivosti
            jeho idejí, které se  neustále mění. Každý si uvědomuje, že Nejvyšší Svou Absolutní
            přirozeností   a   Absolutní   tvořivou   snahou   neustále   vytváří   čerstvé,   nové   a   více
            duchovní   ideje,   které   se   dodávají   veškerému   Stvoření   pro   jeho   potřeby,   štěstí   a
            požehnání. Nejvyšší nemůže nikdy přestat mít nové ideje a spočinout v této věci s
            prohlášením, že neexistuje již nic víc, co by se dalo přidat či stvořit. Taková situace by
            znamenala konec všeho Stvoření. Proto je nová duchovnost založena na principech
            změny a pokroku ve všech úrovních a stupních a ve všech ohledech.


            6. Velmi důležitý duchovní princip, na kterém je založena nová duchovnost, lze nalézt
            v   uznání,   přijetí   a   praktikování   skutečnosti,   že   vše   v   životě   každého   či   v   životě
            veškerého Stvoření má bez jakékoli výjimky a výluky, vzato o sobě i z venku, ve všech
            představitelných ohledech vztah k duchovnosti a že životem duchovnosti je přát si a
            konat   dobro,  být   moudrým   a   neustále  progresivně   postupovat   k   vyšším  úrovním
            duchovního uvědomění. Tento princip je modifikací a zkrášlením principu, který byl
            zjeven   Emanuelem  Swedenborgem:   „Veškerý   život   se   vztahuje   k   náboženství   -   a
            životem náboženství je konání dobra.“

            Tímto principem je každý motivován, ovlivňován a veden. Všechny ostatní takzvané
            neduchovní události a děje života se považují za souvztažné faktory duchovnosti, její
            konkrétní či symbolická vyjádření, kterým umožňuje nastávat a odehrávat se. Život a
            činnost vůbec čehokoli jsou bez výjimky dány duchovností, s níž souvztaží.

            7. Z těchto principů se odvozuje daleko obecnější princip nové duchovnosti: Každý si
            neustále uvědomuje, přijímá a praktikuje, že všechny lidské systémy a aktivity ve
            specifičnosti a jedinečnosti svých stavů a procesů reprezentují a vyjadřují Absolutní
            duchovní  principy Nejvyššího a  souvztaží  s nimi. Takové pojímání dává každému
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277