Page 212 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 212

utlačováním, manipulacemi a disproporcemi výsledků takové produktivity.


            Skutečně   fungující   a   oprávněný   ekonomický   systém   musí   znovu   nastolit   tyto
            fundamentální pravdy a použít je jako stavební kameny svého užitečného projevování
            se a fungování.


            9. Od doby nejranějších lidských dějin, kdy se nevědomost stala zvláštní a specifickou
            okolností lidského života, hraje v lidských systémech velmi důležitou roli výchova a
            vzdělávání. Výchova a vzdělávání odvozují své principy z několika zrnek pravd. Tyto
            pravdy se nyní extrahují:

            A. Základní schopností a nutností lidské přirozenosti je schopnost a nutnost poznávat.
            Přežití lidí v jakémkoli prostředí závisí na této schopnosti a nutnosti. Takovým učením
            se stává se jedinec pružnějším, přizpůsobivějším a stabilním. Toto je tedy základním
            zrnkem   pravdy,   jsoucím   za   veškerým   vyučováním   a   veškerou   výchovou.   Avšak
            definice, obsah, účel, funkce a předmět tohoto poznávání jsou zkresleny zvráceny,
            zmrzačeny, potlačeny, předepsány, nadiktovány a podmíněny konvencemi, tradicemi a
            kulturami jakékoli odpovídající společnosti, což omezuje použití této pravdy na jejich
            vlastní prospěchářské cíle.


            B. Významný motivační faktor lidského života  obsahuje zárodek neustálého růstu,
            pokroku   a   zlepšování   v   procesu   učení   se,   získávání   znalostí   a   inteligentního   a
            moudrého používání těchto znalostí v životě. To je druhým základním zrnkem pravdy,
            která je v pozadí jakéhokoli pravého vzdělávacího systému a výchovy. Tyto motivující
            faktory mohou být ale odchýleny, pozměněny, ovlivněny, ohraničeny a blokovány
            diktáty,   očekáváními,   předpisu,   žádostmi,   projekcemi   a   požadavky,   které   se   hodí
            sebestředným potřebám jakýchkoli kultur, tradic a zvyků odpovídající společnosti.


            C. Lidská schopnost poznání, chápání, pokroku a tvůrčího úsilí není nijak omezena. Je
            tu vždy prostor pro vyzkoušení jakékoli dovednosti,  schopnosti, vlastnosti, tvaru,
            chování atd. až na věčnost. Taková je pravá lidská přirozenost, která odráží přítomnost
            Absolutních principů Nejvyššího v každé lidské bytosti.

            Takové je třetí zrno pravdy, obsažené v jakémkoli korektním vzdělávacím a výchovném
            systému. Avšak tyto bezmezné potenciály lidské přirozenosti mohou opět být a jsou
            předmětem odchýlení, manipulací, zkreslení, zneužití, nesprávného využití a zmrzačení
            požadavky, diktáty, předpisy, očekáváními, projekcemi a omezeními veškerých zvuků,
            tradic a kultur. Tyto zvyky atd. výhradně určují směr, kvalitu a strukturu jakéhokoli
            vzdělávání a vychovávání, jak se to hodí jim a jejich záměrům, a ne jak se to hodí
            potřebám a záměrům jednotlivce.

            D. Užitečnost života každé lidské bytosti je určena délkou jejího vzdělání a kvalitou její
            výchovy za účelem jejího zvláštního a jedinečného příspěvku k obecnému blahu a
            universálnímu celku. V tomto příspěvku je pravý význam jedincova života. A to je
            čtvrté zrnko pravdy, které existuje ve výchově a vzdělávání. Avšak definice, vysvětlení,
            interpretace a chápání toho, co je v lidském životě skutečné, užitečné a významné,
            jsou   odchylné,   zkreslené,   zkažené   a   zmrzačené   požadavky,   předpisy,   nařízeními,
            příkazy a zákazy zvuků, tradic a kultur jednotlivých společností, které berou v úvahu
            jen   své  sebestředné  potřeby   bez   ohledu   na   individuální  sebeaktualizaci  a
            seberealizaci.

            Tylo čtyři základní pravdy se musí dostat do ohniska zájmu a plně se musí využít při
            budování  nových vzdělávacích systémů a výchovných principů.  To lze udělat jen
            odstraněním zdeformovaných lidských systémů.
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217