Page 212 - ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI
P. 212
utlačováním, manipulacemi a disproporcemi výsledků takové produktivity.
Skutečně fungující a oprávněný ekonomický systém musí znovu nastolit tyto
fundamentální pravdy a použít je jako stavební kameny svého užitečného projevování
se a fungování.
9. Od doby nejranějších lidských dějin, kdy se nevědomost stala zvláštní a specifickou
okolností lidského života, hraje v lidských systémech velmi důležitou roli výchova a
vzdělávání. Výchova a vzdělávání odvozují své principy z několika zrnek pravd. Tyto
pravdy se nyní extrahují:
A. Základní schopností a nutností lidské přirozenosti je schopnost a nutnost poznávat.
Přežití lidí v jakémkoli prostředí závisí na této schopnosti a nutnosti. Takovým učením
se stává se jedinec pružnějším, přizpůsobivějším a stabilním. Toto je tedy základním
zrnkem pravdy, jsoucím za veškerým vyučováním a veškerou výchovou. Avšak
definice, obsah, účel, funkce a předmět tohoto poznávání jsou zkresleny zvráceny,
zmrzačeny, potlačeny, předepsány, nadiktovány a podmíněny konvencemi, tradicemi a
kulturami jakékoli odpovídající společnosti, což omezuje použití této pravdy na jejich
vlastní prospěchářské cíle.
B. Významný motivační faktor lidského života obsahuje zárodek neustálého růstu,
pokroku a zlepšování v procesu učení se, získávání znalostí a inteligentního a
moudrého používání těchto znalostí v životě. To je druhým základním zrnkem pravdy,
která je v pozadí jakéhokoli pravého vzdělávacího systému a výchovy. Tyto motivující
faktory mohou být ale odchýleny, pozměněny, ovlivněny, ohraničeny a blokovány
diktáty, očekáváními, předpisu, žádostmi, projekcemi a požadavky, které se hodí
sebestředným potřebám jakýchkoli kultur, tradic a zvyků odpovídající společnosti.
C. Lidská schopnost poznání, chápání, pokroku a tvůrčího úsilí není nijak omezena. Je
tu vždy prostor pro vyzkoušení jakékoli dovednosti, schopnosti, vlastnosti, tvaru,
chování atd. až na věčnost. Taková je pravá lidská přirozenost, která odráží přítomnost
Absolutních principů Nejvyššího v každé lidské bytosti.
Takové je třetí zrno pravdy, obsažené v jakémkoli korektním vzdělávacím a výchovném
systému. Avšak tyto bezmezné potenciály lidské přirozenosti mohou opět být a jsou
předmětem odchýlení, manipulací, zkreslení, zneužití, nesprávného využití a zmrzačení
požadavky, diktáty, předpisy, očekáváními, projekcemi a omezeními veškerých zvuků,
tradic a kultur. Tyto zvyky atd. výhradně určují směr, kvalitu a strukturu jakéhokoli
vzdělávání a vychovávání, jak se to hodí jim a jejich záměrům, a ne jak se to hodí
potřebám a záměrům jednotlivce.
D. Užitečnost života každé lidské bytosti je určena délkou jejího vzdělání a kvalitou její
výchovy za účelem jejího zvláštního a jedinečného příspěvku k obecnému blahu a
universálnímu celku. V tomto příspěvku je pravý význam jedincova života. A to je
čtvrté zrnko pravdy, které existuje ve výchově a vzdělávání. Avšak definice, vysvětlení,
interpretace a chápání toho, co je v lidském životě skutečné, užitečné a významné,
jsou odchylné, zkreslené, zkažené a zmrzačené požadavky, předpisy, nařízeními,
příkazy a zákazy zvuků, tradic a kultur jednotlivých společností, které berou v úvahu
jen své sebestředné potřeby bez ohledu na individuální sebeaktualizaci a
seberealizaci.
Tylo čtyři základní pravdy se musí dostat do ohniska zájmu a plně se musí využít při
budování nových vzdělávacích systémů a výchovných principů. To lze udělat jen
odstraněním zdeformovaných lidských systémů.