Page 58 - REALITA, MÝTY A ILUZE
P. 58

na základě  toho, že se jeden  miluje s neustále měnící se bytostí  a s celým stvořením,
            reprezentovaným skrze jedinečnost toho jednoho jedince; je to omezující?

            P:     V podstatě není řečeno, že ano. Je to volba; není na tom nic špatné... není na
            tom  nic špatné, ale je to omezující, protože vylučuješ všechnu ostatní jedinečnost,
            která se  nemůže nikdy opakovat v nikom jiném.


            X:     Myslím,   že   nám   můžu   pomoci   toto   objasnit.   Jak   to   já   chápu,   Z.   v
            podstatě   přistupuje   k tomuto   problému   z úhlu,   který   vyvolává   otázku:   mohu
            uniknout   z pasti  výlučnosti, která je duchovně zničující, když budu považovat své
            milování se s vlastním  manželským partnerem za univerzální akt uctívání? Namísto
            toho, abych se pokoušel  odpovědět na tuto otázku, dovolte, abych se s vámi podělil o
            svůj zážitek, který nám to  může  pomoci  objasnit.  Nejsem  si  jistý,  ale  mám  pocit,
            že  je  relevantní  a  může  být  nápomocný.  K formulaci,  ke  které  jsem  postupně  pro
            sebe   dospěl   v mém   manželství  s S.   poté,   co   jsme   se   vzali,   byl   tento   způsob
            formulace   tohoto,   který   byl   v té   době   pociťován   spíše   jako   psychologická
            formulace   než   jako   duchovní   formulace,   aby   to   bylo všechno formulováno ve
            smyslu mého pravého já, mého nejniternějšího já, abych   to   pociťoval   spíše   ve
            smyslu  psychologického  kontextu  než  duchovního  kontextu;  a  způsob, jakým jsem
            si  to  pro  sebe  zformuloval,  byl,  že  primárně  nejsem  zavázán  své  ženě,  ale  svému
            nejniternějšímu  já.  Jsem  zavázán  být  věrný  svému  já,  takže  pokud  se   moje   já
            rozhodne   milovat   se   pouze   s mojí   manželkou,   budu   se   milovat   jen   se   svojí
            manželkou. Ale v okamžiku, jak se moje já rozhodne milovat se s kýmkoli jiným,
            budu  tomu já věrný, aby to, co jsem prožíval, bylo, že jsem oddán tomuto vnitřnímu
            vztahu  k mému nejniternějšímu já, což bylo mé manželství, a já jsem byl připraven
            být stále  věrný  tomu  já,  aby,  pokud  by  si  to  já  skutečně  přálo  milovat  se  jen  s
            touto  jednou  ženou,  jsem  byl  věrný  svému  já,  pokud  by  to  byl  pravý  pocit,  ale
            nebyl   tam   žádný   dojem výlučnosti, žádný dojem omezení. Byl tam pocit, „jsem
            zavázán být věrný svému  já, a já je svobodné, takže vždy, když si já zvolí, že se bude
            milovat s kýmkoli jiným, nic   mi  nebrání  to  udělat“,  abych  se  tímto  způsobem
            osvobodil od orientace k výlučnosti.  Takže  nevím,  zda  to  je,  či  není  užitečné  pro
            ostatní;  vím  však,  že  to  bylo  nesmírně  užitečné pro mne.


            P:     V jistém  smyslu, když  hovoříme o manželství, hovořme  o  vnitřním  manželství
            feminity a maskulinity v nás, ne s nějakým zevním jedincem. Samozřejmě, že   v
            takovém vztahu, o jakém hovoříš, je dost těžké si představit, že se tam nachází pravá
            duchovnost   na   pozemské   úrovni   v   negativním   stavu,   kde   nedochází   k   žádným
            očividným změnám, a tyto jsou velmi nepatrné a pomalé a všechno se rozkládá, jak
            tělo  stárne  a  opotřebovává  se,  a  podobně.  Je  to  situace  úpadku,  takže  ztrácíte
            motivaci  a  stává   se   to   věcí   povinnosti,   a   skutečná   sexuálně   nabitá   situace,
            vzrušení,   které   by  uspokojilo duchovnost... obsah duchovnosti v sexualitě v tomto
            případě chybí.

                   V duchovním   světě   v pozitivním   stavu   je   ovšem   ohavností   myšlenka
            nesdílet  sebe sama se všemi ostatními, ať už v mém manželském partnerovi, nebo
            prožíváním  mého  manželského  partnera  v ostatních.  O  toto  tu  jde.  Tvá  situace
            by  omezovala  zakoušení tvého manželského partnera v ostatních. Toto je problém.

            Z:     Jaká myšlenka?


            P:     Že   bych   se   omezil   jen   na   prožívání   sebe   sama   a   ostatních   jen   v   mém
            manželském  partnerovi,  a  omezil  bych  se  v tom  smyslu,  že  bych  nedovolil,  abych
            prožíval   mého     manželského  partnera   v  ostatních.  Já  prožívám ostatní  v mém
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63