Page 63 - DIALOGY S PÁNEM JEŽÍŠEM KRISTEM PRVNÍ DÍL
P. 63
Devátý dialog
2. ledna 1999
Peter: Než pokročíme k otázkám, chtěl bys ještě něco dodat k tomu, co vzešlo
v Osmém dialogu?
Pán Ježíš Kristus: Ano, Petře. Rád bych nabídl vysvětlení ve věci, kterou vznesl jeden
z Mých nejvíc analytických, věrných a loajálních služebníků, Dan z New Yorku.
V diskusi s tebou o záležitosti milosrdenství a odpuštění: Když se nabídne někomu, kdo
o ně požádá, ale v podstatě v tom nejsou upřímní a niterně netouží ani nemají v úmyslu
se změnit, Dan správně usoudil, že důvodem, proč je žádoucí přikročit k této nabídce,
je to, že z vašeho relativního rozpoložení je pro vás nemožné přesně vědět, zda to
jedinec myslí vážně, či nikoliv.
Avšak předpokládejme na okamžik, že víte se stoprocentní jistotou, že dotyčný jedinec
není upřímný, když žádá o milost a odpuštění. Jediný způsob, na němž můžete založit
svůj názor v tomto ohledu, je jeho minulé chování. To chování naznačuje, že dotyčné
individuum není motivováno ani nemá v úmyslu se změnit nebo nastoupit cestu
k nápravě. Co tedy děláte v podobných případech?
Uvažte toto: sedmdesátkrát sedmkrát to onen jedinec tak vůbec nemyslel a dál
pokračoval ve svém negativním či zločinném chování. Ale jak víte, že se po
sedmdesátsedmkrátsedmdesátsedmé nakonec nerozhodne v hloubi svého srdce
podstoupit změnu na napravit své cesty? Vzpomeňte si na apoštola Petra i na jeho
otázku a jaká byla Moje odpověď v tomto ohledu. V podobných případech máte dvojí
volbu. Obě mohou být mylné. Chybujete buď na pozitivní straně, nebo na straně
negativní.
Z duchovního stanoviska je daleko prospěšnější a správnější pro všechny
zainteresované chybovat na pozitivní straně než na straně negativní. Stane-li se, že se
zmýlíte na straně negativní, pak budete terčem pro negativní stav. V tom případě jste
selhali ve snaze osvětlovat negativnímu stavu, že jako agenti stavu pozitivního jste
zločince nechali jít bez příležitosti pro potrestání, než abyste učinili chybu
v posuzování jeho úmyslu a motivace. Toto se pěkně odráží v požadavcích amerického
trestního právního řádu, kde stojí: ‚Jsi nevinen, dokud se neprokáže tvá vina.‘
Nemyslíte si, že je lepší nechat běžet několik zločinců, aspoň dočasně, než
nespravedlivě potrestat nevinného?
V našem případě by šlo o osobu, která to míní doopravdy vážně, když slibuje, že se
změní a napraví způsob svého života. Anebo byste raději šli cestou principů
negativního stavu, jak se odráží v trestním kódu zemí nedemokratických, zvláště
s komunistickými vládami, kde se uvádí: ‚Jsi vinen, dokud se neprokáže tvá nevina?‘