Page 319 - NOVÉ ZJEVENÍ PÁNA JEŽÍŠE KRISTA
P. 319
NOVÉ ZJEVENÍ PÁNA JEŽÍŠE KRISTA
individuálního ‚já jsem‘. Ale co vlastně je to ‚já jsem‘, jaká je jeho struktura a dynamika,
jak cítí, funguje a žije - o tom nemají ani potuchy. Mnozí z nich se ani nenamáhají
položit si tyto otázky.
v
Druhý pozitivní element lidském životě, společný i jiným typům sentientního života,
je to, že lidští tvorové mají vrozený dar svobodné volby a schopnosti měnit se. Jak bylo
uvedeno dříve, toto zaopatření se požaduje, má-li jakýkoliv život vstoupit do svého
jsoucna a bytí. Avšak vinou povahy samotného lidského života je tato schopnost
v lidských tvorech omezená a ohraničená jejich výběrem být neznalými a mít
nevědomé duševní procesy. Jakou pak volbu můžete učinit, nejste-li znalými ohledně
přístupních alternativ pro provádění výběru a omezujete-li svou svobodu volby tak,
aby to pro vás bylo velice obtížné měnit se? Toť přesně to, čím je lidský život. Výběr
byl totiž takový, aby bylo velmi málo na vybranou a byly velmi omezené možnosti
pozměňovat to, co bylo vybráno. Kvůli tomuto výběru musí každý lidský tvor dožít svůj
lidský život s tím, aby se jim ilustroval jedinečný životní styl, shodný s tou volbou.
Nicméně vnitřně, skrytá v lidské Nejniternější duchoví mysli, je schopnost volit a měnit
se plně zachována. Toto je osudově velmi rozhodným stavem lidského rozpoložení,
který byl, je a bude použit Pánem Ježíšem Kristem při osvobození lidských tvorů
z lidského života.
Třetí pozitivní element lidského života vyvěrá z Nejniternější duchovní mysli. Ta
příležitostně pronikne a vezme na sebe formu lidské intuice při vnímání, ve smyslu a
chápání skutečné pravdy. Swedenborg nazýval tuto schopnost u lidských tvorů
rozumovostí. Toto je jediná zřejmá schopnost, kterou se lidští tvorové liší od
nesentientních životních forem. Avšak tato schopnost je blokována těmi všemi
nekonečnými starostmi a ztotožňováním se lidských tvorů se zvyky, obyčeji, tradicemi,
očekáváními, vnějšími ohledy, chtěním zalíbit se být přijat a podobnými věcmi
v takovém rozsahu, že většina lidských tvorů nebere v úvahu hlas své intuice a
rozumovosti a bojuje proti tomu hlasu. Zase je tedy tato schopnost použita Pánem
Ježíšem Kristem k tomu, aby lidské tvory uchránil od samých sebe.
v
Čtvrtým pozitivním elementem lidském životě je lidská schopnost milovat, pečovat,
soucítit a mít empatii. Tato schopnost neustále vyzařuje z přítomnosti Pána Ježíše
Krista lidských tvorech. Takže vlastně není specificky jejich, nýbrž Pána Ježíše Krista.
v
Ve skutečnosti všechny čtyři pozitivní elementy lidského života nejsou ze samotného
lidského života, nýbrž jsou vloženy do něho Pánem Ježíšem Kristem, aby upravovaly,
zmírňovaly, kontrolovaly a ovládaly sebevražedné a vražedné tendence lidského
života. V této souvislosti - tím, že tyto hlavní čtyři pozitivní elementy a všechny jejich
deriváty nejsou vlastní ani typické pro lidské tvory, nýbrž že jsou přidány k lidskému
životu z čistě duchovních důvodů - nemůže se nalézt nic opravdově pozitivního a
dobrého v samotném lidském životě. Konec konců byl lidský život zfabrikován s docela
jiným účelem, než aby ukazoval tyto čtyři pozitivní elementy. Každá sentientní entita je
obsahuje, zná je, prožívá je takových
a žije jimi. Ničemu novému se nelze naučit z
elementů, protože jsou integrální částí jakéhokoliv sentientního života.