Page 57 - DIALOGY S PÁNEM JEŽÍŠEM KRISTEM PRVNÍ DÍL
P. 57

DIALOGY S PÁNEM JEŽÍŠEM KRISTEM I.

            zločineckých činů? Vždyť volbou toho jedince nebylo jen stát se zapřísáhlým brutálním
            zločincem, ale - což je nejdůležitější - jeho volbou bylo také ilustrovat a demonstrovat
            důsledky  takového  kriminálního  životního  stylu.  Takže  šlo  o  volbu  použít  trest  a
            odplatu. A ježto šlo o volbu být negativním - což je v povaze negativního stavu - pak šlo
            také o volbu být potrestán a vrchovatě zažít odplatu za své chování a za svůj čin.

            Ve  vašem  konkrétním  případě  bez  pardonu  dovolíte,  aby  trest  a  odplata  měly  svůj
            průchod, jak to vyžaduje lidský trestněprávní systém. Jak vidíte, zde jde o váš postoj,
            vaše chování a vaši pozici vůči trestu a odplatě, a ne o to být jejich příčinou, zdrojem
            nebo prostředkem. Zde se jedná o to, aby se soustředilo na ten faktor, že dokonce i
            nejstrašnější  zločinec,  vrah  nebo  co  ještě,  není  absolutně  zlý,  neboť  -  jak  bylo  již
            mnohokrát  řečeno  dřív  -  nikdo  nemůže  být  absolutně  zlý.  Jde  tedy  o  to,  aby  se
            respektovala jedincova  potřeba  a  volba  být  potrestán a nést důsledky odplaty
            jeho kriminálních činů.

            Z toho,  co  bylo  výše  řečeno,  je  zřejmé,  že  jsou  dva  přístupy,  jaké  lze  podniknout
            v tomto  ohledu.  Kdykoliv  se  vám  něco  podobného  přihodí,  pak  vašim  prvním
            impulsem by mělo být prozkoumat, co je ve vašem životě, co vás učinilo náchylným
            podstoupit  takovou  nepříjemnou  a  zdánlivě  škodlivou  zkušenost.  Na  druhé  straně,
            pokud  se  týká  potřeby  jiného  jedince  být  potrestán,  pak  mu  můžete  zajistit,  aby  se
            taková příležitost zrealizovala - aniž byste ho/ji soudili nebo odsuzovali.


            Protože jste v lidském životě, jediným vám dostupným prostředkem v tomto případě je
            lidský systém trestního soudnictví, který vyhoví potřebě toho jedince být potrestán.
            V takovém  případě,  pokud  je  to  možné,  je  vhodné,  abyste  usilovali  o  odškodnění  a
            ztráty  utrpěné  činy  dotyčného  jedince.  vždyť  to,  co  vám  zloděj  ukradl,  bylo  vaše  a
            patřilo vám; proto v případě, že je chycen, měli byste dostat zpátky, co je vaše a vám
            náleží,  s využitím  prostředků  jedině  dostupných  v lidském  životě  -  sytému  trestního
            soudnictví v případě, že zloděj je chycen; anebo milosrdenství a odpuštění, pokud vám
            sám  od  sebe  uloupené  zboží  vrátí.  Avšak  vaše  milosrdenství  a  odpuštění  se  má
            vztahovat na zloděje, i když je chycen, a to následně čili po potrestání a odplatě, jaké
            požadoval a jaké si vybral.

            Něco  jiného  je,  když  je  na  vás,  abyste  rozhodli,  nebo  když  se  ocitnete  v pozici
            požadování výloh vůči tomu jedinci. V takovém případě je jedině na vás, zda budete
            trvat  na  potrestání  dotyčné  osoby  a  vyžadovat  odplatu.  Vaše  rozhodnutí  v tomto
            případě  bude  záviset  od  toho,  zda  vás  dotyčné  individuum  poprosí  o  milost  a
            odpuštění. Je-li taková prosba učiněna, pak bez ohledu na to, zda tento jedinec ji míní
            vážně,  či  nikoli,  vaší  duchovní  povinností  je  prokázat  milosrdenství  a  upustit  od
            náhrad. Toť zkouška, před kterou stojíte.

            Negativní stav, jakož i všichni ostatní v pozitivním stavu budou pozorně sledovat vaše
            rozhodování v tomto ohledu. Odpustíte a prokážete milost takovému jedinci, pokud o
            ně požádá - jak by to učinil kterýkoliv agent pozitivního stavu i Já Sám? Anebo byste
            chtěli  takříkajíc  jeho/její  krev  ve  své  touze  po  trestu,  protože  cítíte,  že  vám  bylo
            ublíženo,  vám  -  tak  spravedlivému  a  záslužnému,  jak  by  to  učinil  kterýkoliv  agent
            negativního  stavu?  První  volba  uvádí  hodnotný  příklad  pro  všechny  v negativním
            stavu, jak se agent pozitivního stavu chová, a tím ukazuje osudně závažný rozdíl mezi
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62