Page 67 - KDO JSI A PROČ JSI ZDE?
P. 67
veškerou tragédii lidstva na Zemi. Je to pěkná historka a ti lidé, kteří chtějí věřit
jejímu doslovnému smyslu mají veškeré právo a výsadu jí věřit tak, jak byla
doslovně napsána.
Co ale skutečně znamená? Některé tyto významy jsme již vysvětlili v předešlých
dvou kapitolách.
Především to nebylo žádné jablko z jabloně, ale byl to plod ze stromu poznání dobra
a zla. Že Bůh zapověděl jíst plody toho stromu pod trestem smrti, znamená varování
před aktivováním negativního stavu kvůli hrozným důsledkům pro veškeré Stvoření.
Strom poznání dobra a zla znamená vnější čili smyslovou, senzuální část lidské
bytosti nebo zevní čili vnější mysl, která sama v sobě neobsahuje žádnou
skutečnou pravdu či dobro. Jakékoli dobro a pravda, které má, pochází z Niterné
mysli, to jest z Nejvyššího v Niterné mysli. Had v zahradě Eden označuje ideu v
lidské mysli, že můžete odmítnout či popírat Nejvyššího a Jeho/Její Lásku a
Moudrost a že nemusíte tuto Lásku a Moudrost s Nejvyšším opětovat nebo sdílet.
Takže had označuje sebelásku, egoismus a lásku k vnějším, zevním věcem, které
nemají žádnou duchovní hodnotu a která se obvykle rovná lásce k tomuto světu.
Hadova otázka (parafrázováno): „Zakázal vám Bůh skutečně jíst ze stromu poznání
dobra i zla pod trestem smrti?“, znamená tu důležitou otázku, která byla
zformulována v první kapitole této knihy: Jaký by byl život bez duchovnosti, nebo
kdyby se odvozoval z jiného zdroje než Nejvyššího a Jeho/Jejích duchovních
principů ? A hadova odpověď, že: „budete jako bohové, znající dobré a zlé, a zajisté
nezemřete“ (parafrázováno), znamená, že tato sebeláska a láska k tomuto světu
přinese své plody a že budete vedeni sami sebou a ne Bohem. Získat nové
poznatky, které do té doby nebyly k mání, se zdá být dobrým a pozitivním (Eva -
femininní princip, shledává plod stromu jedlým a chutným). To, že ho Eva dala také
Adamovi, maskulinnímu principu, který ho jedl a shledal ho též dobrým a
příjemným, znamená, že rozumový obsah lidské mysli ospravedlňuje, omlouvá a
rozumově zdůvodňuje tento čin za účelem poučení.
Toto je tedy ve zkratce, co skutečně znamená jeden aspekt části tohoto příběhu.
Existuje ovšem devět dalších významů tohoto příběhu, které není vhodné nyní
zjevit. (Více o tom si můžete přečíst v prvním díle Swedenborgovy knihy „Arcana
Coelestia“ čili „Nebeská tajemství“ a v mých knihách „Základy lidské duchovnosti“
a „Realita, mýty a iluze“.)
Na základě shora uvedených faktů nyní můžete položit následující otázku: Jak se
toto vše může použít ve vlastním osobním živote nebo dennodenním žití? Odpověď
na tuto otázku bude dána v následujících bodech:
I. VEŠKERÉ STVOŘENÍ SE UČÍ Z VAŠICH OSOBNÍCH ZKUŠENOSTÍ.
V jednom bodě v ne-času a ne-prostoru vstoupila do života jistá zvláštní a jedinečná
idea, která se vztahovala k potřebě učinit něco důležitého ve světě, který aktivoval a
uvedl v panství negativní stav, jak se popisuje ve vnitřním smyslu tohoto
takzvaného příběhu o Adamovi a Evě. V okamžiku, kdy idea vcházela do života, byla
dotázána, zda chce být a existovat kvůli tomuto počátečnímu a specifickému účelu.
Této ideji byl v jediném okamžiku ukázán celkový plán jejího života na planetě Zemi