|
Nová dynamika lidských systémů funguje na zcela odlišných principech než stará. Při
starém pojetí lidských systémů nelze dynamiku považovat za pravou dynamiku.
Účelem a cílem těchto systémů je podporovat, zachovávat a udržovat stagnující
rozpoložení všech konvencí, tradic, kultur a jim odpovídajících pravidel, nařízení a
směrnic. Lze tedy říci, že probíhají na pseudodynamických principech. Neboť cokoli
probíhá proti progresivnímu plynutí duchovnosti, nelze považovat za dynamické; je to
destruktivní vzhledem k pravému účelu života a jeho pokroku.
Pseudodynamika starých lidských systémů se proto může popsat následujícími
„principy“:
1. „Principem“ stagnace. Tento princip je založen na sebezachovávání, sebeudržování
a sebeobraně. Vše v systému směřuje k jedinému cíli: Zachovávat tak, jak je jen
možné, a tak dlouho, jak je jen možné, vše staré, stagnující a statické. Cokoli
nesplňuje tento účel či toto pravidlo, je nebezpečné, nežádoucí a musí se eliminovat.
Za takového uspořádání nelze mít žádné jiné ohledy či úvahy.
2. „Principem“ služby sobě sama. Vše ve starých systémech slouží svému vlastnímu
účelu. Nakonec to neslouží potřebám jednotlivých členů společnosti či společnosti
jako celku, ale právě opačně: Všechna individua a celá společnost musí sloužit
systému. Takový systém se stává ohromným konglomerátem, který pohlcuje lidský
život a skutečné tvořivé úsilí lidských bytostí. Pravé tvořivé úsilí se v pseudodynamice
starých systémů nepovzbuzuje ani neoceňuje, neboť slouží podkopávání jeho
„principu“ stagnace, což by mohlo vést k její eliminaci. Jediné dovolené tvořivé úsilí je
to, které slouží zachovávání a zdokonalování stagnujícího rozpoložení systému.
Takové tvořivé úsilí nelze ovšem skutečně nazývat tvořivým, neboť nakonec slouží k
zdokonalování metod, které ničí pravou tvořivost. V pravém a tvořivém snažení je
odstraněno vše stagnující a nahrazeno progresivním.
3. „Principem“ kontraproduktivity. Vše skutečně produktivní ve starých systémech je
fakticky kontraproduktivní, neboť to slouží zachovávání tradic a zvyků, které se
neustále vzdalují duchovnosti. V pravém pojetí jsoucna a bytí je možná jen taková
produktivita, jejímž výsledkem je duchovní pokrok všech. Jelikož staré systémy
takovou snahu ničím nepodporují, ale fakticky jí překážejí, brání a jdou proti ní, nelze
nic ve starých systémech považovat za skutečně produktivní.
4. „Principem“ protikladného užitku. Jakýkoli užitek, který se odvozuje z dynamiky
starých systémů, není vůbec užitkem, neboť, jak se opakuje, je užitkem pouze pro
systém sám bez skutečného ohledu na potřeby individuálních členů systému a lidské
společnosti, vezme-li se v podstatě zřetel na jejich základní a životně závažnou
potřebu - neustálý duchovní pokrok. Cokoli neslouží takovému užitku, je neužitečné a
obchází pravý život.
5. „Principem“ složitosti. Vše v pseudodynamice lidských systémů je stále více
složitější a komplikovanější. Jelikož staré systémy slouží zachovávání a udržování
tradic a zvyků, komplikované způsoby a módy, jak tak činit, se neustále hromadí,
rozšiřují a zvětšují, takže se stávají stále složitějšími a obtížnými pro chápání a velmi
často rozporuplnými. To podporuje byrokracie, která je zfabrikovaná za tímto
zvláštním účelem. Taková složitost způsobuje, že je stále obtížnější, aby se jakýkoli
progresivní prvek v takovém systému zachytil, a jeho snaha se ztrácí v
komplikovanosti, složitosti a byrokracii systému. Tak tedy složitost starých systémů
slouží podpoře jejich stagnujících rozpoložení.
Žádný z takových „principů“ nelze uvažovat či využít v dynamice nových lidských
systémů. Jejich nový účel, cíl a sklon je zcela opačný vzhledem ke starým. Nejlepší
způsob, jak novou dynamiku lidských systémů analyzovat, je popis pravých principů,
jakými a na jakých působí. Tyto principy lze považovat za obecně působící, které jsou
univerzálně platné pro jakýkoli jediný systém, jakož i pro celkový systém lidstva.
Zvláštnost každého jednotlivého principu s ohledem na zvláštní dynamiku každého
systému je určena obsahem jakéhokoli daného systému a typem užitku, který
poskytuje. Nicméně je tato zvláštnost plně pochopitelná z obecných principů
dynamiky, kterým podléhají všechny a jakékoli lidské systémy:
1. Z principu služby. Dynamika jakéhokoli systému je vyvinuta tak, aby sloužila
hlavnímu účelu lidského života, kterým je duchovní pokrok. Každou lidskou bytost je
nutno vybavit všemi nutnými potřebami vnitřního a vnějšího života, aby se tak mohlo u
každého posloužit jedinečné, neopakovatelné povaze jeho individuálního pokroku a
aby se tento podporoval a neustále rozvíjel způsobem nanejvýš funkčním a vhodným.
Cokoli neslouží tomuto účelu, nemůže být součástí žádného lidského systému.
Takže veškerá dynamika lidských systémů je úplně, zcela a absolutně směrována k
tomu, aby sloužila jedincům, společnosti a člověčenstvu a všem jiným stvořeným
sentientním entitám v jejich tvořivém úsilí v procesu jejich duchovního pokroku.
Veškerým motivačním faktorem takových systémů je to, že mají sloužit ostatním, a ne
sobě samému. Služby a výkony pro sebe jsou motivovány jen potřebou být v co
nejlepším možném módu působení za účelem stále lepších služeb a výkonů vzhledem
k potřebám druhých.
2. Z principu užitku. Nová dynamika jakýchkoli lidských systémů se rozvíjí na základě
své užitečnosti ve službách, jaké poskytuje hlavnímu účelu lidského života, jakož i
životu člověčenstva a veškerému čijícímu Stvoření a jim odpovídajícím prostředím.
Cokoli se využije za tímto účelem, je využito a zahrnuto ve všech systémech s
ohledem na užitek jejich zvláštní funkce. Takové využití všech možností je vlastní nové
dynamice jakéhokoli nového systému. Nelze přehlédnout nebo považovat za
nedůležité nic, co by mohlo mít takový užitek pro systémy v jejich službě duchovnímu
pokroku sentientního Stvoření. V takovém užitku je neustálá přítomnost Nejvyššího -
Nejvyšší je v něm jako ve Svém vlastním.
3. Z principu úspornosti. Nová dynamika lidských systémů se rozvíjí na základě
efektivity svých služeb a užitku, které poskytuje duchovnímu pokroku lidí. Proto každý
systém neustále vyhledává nejjednodušší, nejekonomičtější, nejvýkonnější a nanejvýš
funkční metodu, jakou by naplnil účel své existence. Taktéž touží být nanejvýš
pohodlným a snadným pro použití a pochopení. Cokoli situaci komplikuje a ztěžuje její
chápání či řádné využití, je okamžitě eliminováno a proces se zjednoduší a je učiněn
ekonomičtějším, aby tak mohl všem sloužit nanejvýš optimálním a funkčním
způsobem. Proto jakékoli hromadění pravidel, nařízení, procedur a jiných složitostí je z
nové dynamiky těchto systémů zcela eliminováno. Takové shromažďování je
protikladné obsahu a významu slova „dynamický“. Není nic dynamického v hromadění
a složitosti. Potlačuje se tím pravá povaha dynamiky.
4. Z principu neustálého zdokonalování. Všechny lidské systémy mají ve své nové
dynamice zabudován princip, který určuje jejich samotný život a ospravedlňuje samou
jejich existenci. Tento princip stanoví: Cokoli existuje, existuje výhradně v
potenciálech k tomu, aby bylo lepším a lepším. Žádné skutečné statické, neměnné a
nezlepšující se rozpoložení, stavy a procesy neexistují, protože by to bylo v rozporu s
Absolutní přirozeností Stvořitele. Proto vše, aby ospravedlnilo svou existenci, musí
samo sebe neustále zdokonalovat, aby tak mohlo lépe splnit účel své existence a být v
souladu s hlavním účelem lidského života, kterým je duchovní pokrok. Cokoli
nevylepšuje progresivní povahu Stvoření, nemůže být součástí tohoto procesu. Proto
všechny lidské systémy musí ve své nové dynamice neustále zdokonalovat své
služby, svoji užitečnost, úspornost a vše ostatní k tomu se vztahující. Musí neustále
vylepšovat své metody, své funkce a módy uživené jako záruka proti jakékoli možné
stagnaci, jakémukoli zneužití a nesprávnému užití. Jestliže jakýkoli lidský systém
nevykazuje trend progresivního zlepšování spolu s obecným progresivním trendem
lidského duchovního pokroku, přehodnocuje se a analyzuje, vyhledávají se a
odstraňují příčiny této stagnace. Jestliže kvůli nějakému důvodu takový systém naplní
svůj užitek a své služby a nemá již nic více co nabídnout člověčenstvu či jednotlivcům,
je pozměněn, zlikvidován či nahrazen daleko užitečnějším a služby poskytujícím
systémem.
Shora popsané principy jsou zabudovány do nové dynamiky veškerých lidských
systémů nového věku duchovního pokroku. Existuje stálá průběžná kontrola všech
systémů, aby se zajistilo, že jsou neustále příslušné k těmto principům. Za tímto
účelem je Nejvyšším jmenována zvláštní rada z nejmoudřejších a nejláskyplnějších
členů člověčenstva, aby koordinovala všechny systémy a zajistila neustálé posilování
a následování takových principů a jejich pozměňování za účelem jejich lepšího užitku
a použití.
Jiný obecný princip - odvozený ze čtvrtého principu: Princip neustálého
zdokonalování je zabudován v těchto principech samých. Stanoví, že cokoli existuje,
neustále se vyvíjí a progresivně postupuje v krocích. Každý následný krok přesahuje
svůj předcházející ve všech ohledech. Toto je logickým následkem neustálého
pokroku. Znamená to, že mnohé věci, které byly náležité a správné v předcházejícím
kroku rozvoje a pokroku, se stávají zastaralými a neužitečnými pro krok následný.
Nutnost náhrady některých či všech principů a metod je tedy nevyhnutelným
pravidlem a nutnou potřebou zabudovanou ve všech principech dynamiky lidských
systémů. Tento princip lze nazvat principem náhrady a lze jej považovat za jedno z
nejdůležitějších pravidel, kolem něhož jsou vybudovány všechny principy dynamiky
lidských systémů. Zabraňuje každému systému v rámci každého kroku progrese, aby
lpěl na svém zachovávání a udržování a stal se reakčním. Nahrazuje starý zákon
lidského nevědomí, který spočívá ve formulaci, že cokoli jednou přijaté má sklon
setrvávat a odolávat odstranění a čím déle setrvává, tím zavilejší je jeho odpor proti
odstranění.
Nyní se toto pravidlo samo o sobě stává zastaralým, neboť bylo součástí starého
systému a starého pojetí lidské mysli. Je třeba si pamatovat, že podle starého pojetí
byla většina oblastí lidské mysli nepřístupná, a tudíž nevědomá. To byl výsledek před
tím popsaného uzavření niterné mysli, duchovního světa a ostatních dimenzí. Za
takové konstelace a takových podmínek hrály neznámé faktory staré, „nevědomé“
mysli významnou roli. Ochrana před neznámým se vyhledávala tím, že se pevně a
zoufale lpělo na něčem známém a důvěrném. Všechny staré struktury dynamiky
lidských systémů byly vybudovány na tomto pravidle.
V nové éře žádná taková situace neexistuje. Přístup k Niterné mysli, k duchovním
světu a k jiným dimenzím a místům ve fyzickém vesmíru je plně otevřen. Za těchto
podmínek se nevyskytují obavy z neznámého. Fakticky je pojem strachu nemyslitelný,
když je otevřen přístup ke všem oblastem lidské mysli. Namísto toho se každý s
velkým očekáváním těší na svůj vlastní budoucí vývoj v procesu svého duchovního
pokroku, protože každý ví, že to, co obsahuje, je nerozlučně lepší, žádoucnější,
pokrokovější a dosahuje se tím větších hodnot a většího potěšení než v tom, co kdo
má v daný okamžik svého duchovního pokroku. Zároveň je každý připraven zanechat
vše, co je součástí tohoto jednotlivého okamžiku, bez toho, že by se toho nějak
litovalo a ohlíželo se zpět. Taková je pravá dynamika lidských systémů.
Otevřený přistup do duchovního světa, k vlastní niterné mysli a ke svým duchovním
rádcům, druhým místům fyzického vesmíru a ke znalosti souvztažností, jejich
využívání a ovládání poskytuje další záruku proti stagnaci a lpění na starém. Takový
přístup je nejlepší možnou kontrolou, ověřením a potvrzením, jež jsou připraveny pro
všechny existující lidské systémy. Shora uvedená zvláštní rada koordinátorů principů
lidských systémů, jakož i individuálních členů neustále ověřuje, potvrzuje, ohodnocuje
a kontroluje všechny funkce systémů ze všech aspektů s pomocí všech, kteří se
nacházejí v souvztažných stavech a rozpoloženích každého jednotlivého systému v
jiných dimenzích a v niterné mysli skrze duchovní poradce, kteří jsou pro tento
zvláštní účel pověřeni Nejvyšším.
V nové dynamice lidských systémů není tudíž obsaženo nic a ani v ní nic, byť jen
vzdáleně, nenaznačuje, co by mohlo vynucovat jejich zachovávání a stagnaci.
Použitelnost shora uvedených principů nové dynamiky lidských systémů je relevantní
jen v rámci nového kroku duchovního pokroku, který právě začíná. Zda budou tyto
principy použitelné v dalším kroku duchovní progrese ať úplně nebo částečně, či
nikoliv, bude závislé na obsahu, účelu a potřebách dalšího kroku. Lze si však být jist,
že se zajisté bude vyžadovat přesahující chápání jich všech. Takové je uspořádání
pravého duchovního pokroku a tak tomu má být.
Zdroj: ZÁKLADY LIDSKÉ DUCHOVNOSTI