|
Dne 3. května 1982
Dnes jsem přijal od Nejvyššího následující poselství.
Bylo by dnes užitečné uvědomit si a připomenout následující důležitá fakta:
Jak jít na to, aby se stanovilo, zdali ten či někdo jiný je ve vlastním pozemském životě
v pozitivním nebo negativním stavu, procesu a rozpoložení? Konec konců takové
určení je nejdůležitější záležitostí, protože na ní závisí pravá kvalita vlastního života.
Jak se v předcházejících poselstvích mnohokráte zdůrazňovalo, je radno, aby jeden
sám sebe dennodenně hodnotil a prozkoumával ohledně svých motivací a záměrů v
pozadí každé činnosti, myšlenek, pocitů, projevů vůle, chování atd. ve svém
každodenním žití.
Někteří lidé mohou namítat, že takové dennodenní prozkoumávání spotřebovává příliš
času. Nespotřebovává ale čas jedení, pití, přimýšlení anebo hovor o nevýznamných
povrchních zevních událostech, nemajících žádnou trvalou hodnotu, a mrhání časem
na podobné záležitosti?
Proč je to nutné denně, když někteří dřívější duchovní autoři včetně Swedenborga
míní, že je dostatečné provádět takový sebeprůzkum a sebezhodnocování jednou
měsíčně při svatém přijímání anebo třikrát, čtyřikrát ročně ? Důvodem, proč je radno
to dělat denně, je to, že každý je napadán a zaplavován negativním stavem
čtyřiadvacet hodin denně. (Swedenborg meditoval denně po čtyři hodiny najednou.)
Být inkarnován na planetě Zemi, kde je negativní stav plně aktivován a dominující,
znamená, že jeden je vystaven neustálému přímému styku s negativním stavem tím či
oním způsobem. Tento nutný kontakt (dle volby inkarnovat se na Zemi) je zdrojem
subtilních a méně subtilních kontaminací, znečištění, nátlaků, vlivů, podlehnutí atd.,
která jsou vykonávána bez jakéhokoli přerušení vlastních myšlenek, pocitů, emocí,
činností, chování, motivací, úmyslů a životního stylu, velmi často bez vlastního
vědomého uvědomění. To se děje dennodenně. V posledních letech, jak lidská éra
dochází své zralosti, se takové útoky, záplavy, kontaminace, znečištění atd.
negativních sil mnohonásobně zintenzívnily způsobem daleko vychytralejším,
účinnějším a výraznějším než v minulosti.
Jestliže někdo opomíjí provádět denní hodnocení a prozkoumávání sebe samého
ohledně obsahu, motivačních faktorů a záměrů vlastních myšlenek, pocitů, tužeb,
vůle, činností a chování, nachází se v nebezpečí geometricky narůstajícího se
hromadění ničivých účinků útoků, kontaminací, znečištění atd. negativního stavu;
nebo je v nebezpečí prostě proto, že je na Zemi, kde panuje negativní stav.
Taková geometricky progresivní akumulace postupně, ve většině případů bez
vlastního vědomého uvědomění, počíná proces posouvání se vlastního myšlení,
pociťování, chtění, jednání, chování atd. od pozitivního k negativnímu prohnaně
potlačujícímu uvědomování si toho, že jeden činí něco nesprávného nebo
nevhodného. Jeden může náhle sebe samého ve vlastním dennodenním žití shledat
tak upoutaného rozličnými hmotnými, zevními, sobeckými, povrchními a podobnými
aktivitami a záležitostmi, že mu nezbývá žádný čas pro cokoli opravdu produktivní,
tvořivé a prospěšné pro všechny z hlediska duchovních principů každodenního žití.
Nebezpečím této situace je to, že jeden může sám sebe shledat věřícího a přijímajícího
takovou situaci jako normální a vhodnou. To pak přivádí k přizpůsobování se,
ztotožňování se a schvalování ohledně materiální negativity. Když jeden dosáhne
tohoto bodu, přestane pociťovat, že je něco nesprávné nebo že se potřebuje změnit či
učinit změny ve svém dennodenním žití. Negativní stav je mistrem ve vedení lidí tímto
směrem.
To je jeden z důvodů, proč se tak důrazně radí, aby se konalo dennodenní
sebeprozkoumávání a sebehodnocení. Tím, že se tak činí, je jeden s to zachytit a
rychle eliminovat jakékoli vlivy, nátlaky, vtírání se atd. stále napadající a zaplavující
negativity pekel. Jeden se denně soustřeďuje na to, aby s vlastní Niternou myslí a
Nejvyšším v ní uvnitř sebe samého objevil, jestli zde není nějaké zamoření a
znečištění, jež se vetřelo do vlastních myšlenek, pocitů, vůle, motivací, záměrů,
činností a chování. Jakmile si negativitu uvědomí, přistoupí k procesu vyčištění a
očisty od ní a od jakéhokoli protivného úmyslu či motivace. Jedním z mnoha způsobů,
jakými lze takové očištění a vyčištění provést, je aktivní vnitřní vizualizací, myšlením
si, pociťováním, nasloucháním, chtěním, smyslovým vnímáním atd. (jakýmkoli
způsobem vnímání, kterému kdo dává přednost či ho pociťuje jako pohodlný) zářivé
bílého světla a příjemně teplého světla přicházejícího z nitra vlastní Niterné mysli od
Nejvyššího, prostupujícího esenci a substanci vlastního jsoucna a bytí, vlastního
ducha, duše a těla a odnímajícího a rušícího u vlastního ducha, duše a těla vše z
negativního stavu. Činí se tak několikerým opakováním tohoto procesu vyčišťování a
očišťování během vlastní meditace, prozkoumávání a hodnocení.
Zářivě bílé a příjemně teplé světlo se v tomto procesu používá kvůli jeho
souvztažnému duchovnímu významu. Vyvolává důležitý duchovní a univerzální stav a
proces - stav a proces lásky a moudrosti, dobra a pravdy, který je ochranou a
strážcem bezpečí. Bělost či zářivá součást světla souvztaží s Božskou moudrostí a
Pravdou, která zná nejlepší možné způsoby a postupy pro potírání a odstraňování
všeho, co má negativní původ. Vyzařující teplo světla souvzatží s Božskou láskou a
Dobrem, která účinně provádí proces vyčištění a očisty od čehokoli negativního
původu využívajíc znalost své Moudrosti a Pravdy. V kombinaci, sjednocení a jednosti
lásky a moudrosti, dobra a pravdy, jež je zdrojem všech pozitivních, ochranných a
bezpečí střežících sil od Nejvyššího ve vlastní Niterné mysli a jež souvztaží s bílým
příjemně teplým světlem, lze tedy nalézt mocný protijed a nástroj sebeochrany a
ostrahy bezpečí proti neustálým výpadům, záplavám a zamořením negativního stavu a
jeho sil.
Toto je jeden z mnoha způsobů, jimiž je možno tohoto dosáhnout. Radí se, aby se dle
procesu sebezkoumání ve vlastní Niterné mysli a Nejvyšším v ní určilo, co je pro
jednoho nejlepší možný a nejúčinější způsob provedení takového vyčištění a očisty.
Nyní pojďme zpět k původní otázce položené na začátku tohoto výkladu - jak lze určit,
zda jsem či někdo jiný je v pozitivním či negativním stavu, procesu a rozpoložení atd.?
Co se musí sledovat, aby se toto náležitě, správně a spravedlivě určilo ohledně situace
vlastní či kohokoli jiného, aniž by se někomu ublížilo?
Především je radno postupovat s krajní obezřetností v posuzování rozpoložení
ostatních lidí. Niterné motivace a záměry lidí nejsou bez ohledu na to, jak dobré či zlé
se zdají být z hlediska zevního projevování se a pozorování, nikdy náležitě
rozpoznatelné z vnějšku. Například dva lidé s přesně stejným zevním chováním mohou
mít diametrálně opačné úmysly či motivace pro vykazování tohoto jednotlivého
chování.
Lze jít jen po určitých zevních znacích, které mohou či nemusí u lidí naznačovat
správnou motivaci a faktory úmyslu jejich opravdového stavu událostí s ohledem na
jejich preference pro bytí v negativním či pozitivním rozpoložení.
Poněkud snadnější je určit tyto faktory u sebe než u jiných. To se dělá, jak je uvedeno
výše, procesem sebeprozkoumávání z vlastní svobodné vůle a volby. Avšak není
povoleno, aby někdo vstupoval do myslí jiných lidí za účelem tohoto zkoumání. I
kdyby to bylo možné nebo dovolené, bylo by to porušením jejich soukromí, svobody a
nezávislosti. Každému je povoleno být takovým, jakým chce být, a nikomu není
dovoleno, aby lidem vnucoval své vlastní ideje ohledně toho, jací by měli být. Taková
touha je hrubou duchovní drzostí a neskromností, jež je znakem bytí v negativním
stavu, či přinejmenším toho, že se mu straní.
Jeden může změnit jenom sám sebe. Schopnost a ochota se změnit je znakem z
pozitivního stavu. Potřeba měnit druhé bez potřeby měnit se sám je znakem stavu
negativního. Jestliže někdo mění sám sebe, může být dobrým příkladem a pozitivním
motivačním faktorem pro jiné lidi. Takže jestliže někdo chce, aby lidé byli například
šťastní, veselí, zdraví, produktivní, spokojení, dobří, mírní, rozvážní, moudří, sdílní
atd., musí být nejprve takovým on sám, aby poskytoval dobrý příklad a ukazoval, že
každý se tímto směrem může změnit. Neexistuje jiný způsob, jak opravdu ovlivňovat
chování a životní styl lidí. Někdy by se mohlo jevit, že se lidé mění dle vlivů a nátlaků z
vnějšku (dobrým příkladem takové situace je žití v komunistických zemích), ale taková
změna je nesprávně motivovaná (strachem kupříkladu), protože nevychází z nitra
jedincovy vlastní svobodné vůle. V takových případech není žádné změny vnitřně.
Změna je pouze zevní za účelem, aby se to tak jevilo (aby se kupříkladu vyhnulo
zavržení či potrestání), a to není vůbec žádnou změnou.
To je dalším důvodem, proč má každodenní sebeprozkoumávání tak velký význam. V
nejzazším smyslu přispívá nejen k zlepšování vlastního života, ale též k zlepšování
veškerého Stvoření. Jsa integrální částí celého Stvoření tím, že jeden vylepšuje tuto
část - sebe samého - vylepšuje celek. Je nemožné zlepšovat cokoli v celku bez
vylepšení jeho částí. Avšak jeden nemůže být žádnou jinou částí než tou, kterou je.
Aby byl s to vylepšit jakoukoli jinou část, musel by být touto jinou částí. Tím, že by byl
tou jinou částí, nebyl by již sebou samým, ale namísto toho by se stal zcela jinou částí.
Taková situace je nemožností, protože jeden nemůže zlikvidovat sebe sama, aby se
stal někým jiným. Aby tak učinil, musel by začít s dvojitou likvidací - likvidací sebe
samého za účelem toho, aby se stal někým jiným, a likvidací toho někoho druhého za
účelem toho, aby se tímto jiným stal. Jestliže by toto bylo možné, rovnalo by se to
likvidaci veškerého Stvoření jako celku.
Toto je důvodem toho, proč je nemožné změnit někoho jiného než sebe sama a proč
lidé musí započít jakoukoli změnu z nitra sebe samých dle své vlastní svobodné vůle,
jestliže skutečně touží být součástí pozitivního stavu.
Jedním ze znaků určení toho, zdali je ten či někdo jiný v pozitivním či negativním
stavu, je uvnitř sebe sama či dle zjištění jiných ustanovený postoj k Absolutnímu
zdroji všeho života - k Nejvyššímu, ke všem principům duchovní homogenity (jak byly
definovány ve dnech 3.-4. dubna 1982 na Martiniku) a ke všem jiným duchovním
principům života a každodenního žití, jak jsou definovány v „Základech lidské
duchovnosti“ a v těchto „Poselstvích z nitra“.
Jestliže jeden popírá existenci Absolutního zdroje Života - Nejvyššího - a nemá žádný
ohled na jakékoli duchovní principy a jestliže jeho chování odpovídá takovému
popírání a nedostatku ohledu, tehdy lze opatrně dovolit, že tento jedinec je v
negativním stavu anebo je jeho součástí.
Avšak přijímání těchto principů, jejich braní na zřetel a zevní žití i chování souhlasné s
těmito duchovními faktory jednoho nutně nedělá pozitivním nebo ho nedostává na
stranu pozitivního stavu. Proto musí být jeden krajně opatrný v přijímání jakýchkoli
závěrů o duchovním stavu druhého, jelikož jeho zevní vyznání a chování nejsou
spolehlivými a platnými důkazy té které situace - ať pro stranu pozitivní nebo
negativní.
Na základě zevního pozorování, vyznání a chování si jeden nemůže být jist co do
skutečné vnitřní motivace a záměru popírání a nebrání zřetele anebo přijímání a braní
v úvahu takových důležitých duchovních faktorů ve vlastním životě. Taková znalost se
může získat jedině sebezkoumáním a sebezhodnocením. Žádné jiné účinné způsoby
neexistují.
Jeden může všechny tyto duchovní faktory vyznávat a přijímat a chovat se v souladu s
jejich požadavky a recepty, a přesto to může činit s nějakou nízkou motivací a s
negativním úmyslem. Nečiní to z Nejvyššího ve vlastní Niterné mysli, ale jen kvůli
nějakým zevním či sobeckým důvodům, nebo proto, že je to pro něho výhodné být
takovým a tak se chovat, aby získal uznání, jistou pozici, vstup do nebes atd. V
takovém případě si tento jedinec nepřivlastní nic opravdu duchovního, neboť to činí ze
sebe, a ne z Nejvyššího v sobě. Toto je klamný způsob žití, který vede k negativnímu
stavu.
Jeden z nejdůležitějších duchovních principů života stanoví, že pravou motivací a
faktorem duchovního úmyslu je činit věci z Nejvyššího z nitra sebe samého.
Swedenborg říká, že jedinec koná jakoby ze sebe samého, ale zároveň si uvědomuje a
doznává, že to činí z Pána. Jestliže se takto koná, jeden si přivlastňuje všechny
pozitivní faktory u Nejvyššího, a ty se opravdu stávají součástí jeho osobnosti a jeho
života.
Jediným jiným způsobem, jak by si někdo mohl něco přivlastnit, založeným na tom, že
se to činí ze sebe, a nikoli z Nejvyššího, by mohlo být, jestliže by jeden mohl být či by
byl zdrojem svého vlastního života. To by znamenalo, že by musel být nestvořený,
původní a tudíž absolutní. Jelikož je ale jenom jedno Absolutno - Nejvyšší - jedinec
nemůže ze sebe a sebou nic činit, ale jen z přítomnosti a přítomností Nejvyššího ve
své Niterné mysli. To je pravý duchovní princip života. To je duchovností vůbec.
Uznání, přijetí a uplatňování tohoto faktu ve vlastním životě činí, jak se předtím
mnohokrát zdůrazňovalo, jednoho opravdu duchovním, a tudíž ho umísťuje do
pozitivního stavu na stranu pozitivní. Popírání tohoto faktu činí jednoho, bez ohledu na
to, jak je jeho zevní chování dobré a pozitivní, neduchovním, a tudíž negativním.
Jestliže se tyto duchovní faktory z vlastního srdce, vlastní svobodné vůle a volby
popírají a zavrhuje se jejich platnost, bez ohledu na to, jak se kdo z hlediska zevního
pozorování zdá být dobrý a pěkný, nemůže si přivlastnit nic z této dobrosti,
pozitivnosti a pěknosti. Nemůže se to stát integrální součástí jeho osobnosti, protože
pravý zdroj vší dobrosti, pozitivnosti a pěknosti byl popřen a odmítnut. V tomto
případě si jeden přivlastnil něco, co k němu nepatří. To je ukradený princip
duchovnosti. V tomto případě jeden klame druhé a sebe samého. Žije životem lží.
Takové přirozenosti jsou všichni ateisté a materialisté, kteří se ze své svobodné vůle a
volby ztotožňují se svým materialismem a ateismem. Jsou tudíž negativního a z
negativního stavu.
Opakuje se však ještě jednou, že jeden musí být krajně obezřetný při posuzování
ateistů a materialistů nebo jiných lidí, kteří si nárokují být nábožensky a duchovně
založenými bez ohledu na jejich náboženství či duchovní směr, kteří si myslí, že
taková je jejich přirozenost kvůli určitým životním zkušenostem anebo nátlakům
zevnějšností, se kterými se identifikovali dle zevního donucení či dočasných
okolností, nebo ti, kteří jsou takové přirozenosti, protože se prostě do takových
okolností narodili přijímajíce to a jsouce zavázáni k tomu, že následují linii přijatou dle
své prostředím dané filosofie. Takoví lidé mohou, ale nemusí být opravdu ateistickými,
materialistickými, náboženskými a duchovně založenými, a tedy negativními či
pozitivními. Někteří z nich mohou být vnitřně velmi duchovními nebo ateistickými
toužíce po objevování a uplatňování (nebo zavrhování či popírání) skutečné pravdy.
Tento druh lidí nicméně nalezne životní příležitosti pro změnu a revizi přístupu
vnuceného jim negativním stavem. Obvykle šťastně a rádi využívají tyto příležitosti a
úspěšně zanechávají svého předešlého negativního stavu.
Jestliže na druhé straně takové pozitivní příležitosti pro změnu a ústup negativního
stavu nejsou využity a jestliže jsou zcela a úplně pominuty a přehlíženy bez ohledu na
fakt, že jsou neustále přítomny, může to znamenat, že takoví lidé se nechtějí změnit a
jsou rádi takovými, jakými jsou; chtějí ze své svobodné volby a vůle zůstat na
negativní straně.
Avšak předtím, než se kvapně vytvoří nějaký soud či závěr, je radno vzít v úvahu
následující fakt. Různí lidé vyžadují různou rychlost, časové rozpětí a okolnosti, za
nichž mohou započít svou změnu a ústup od negativního stavu. V některých
případech to zabere dlouhou dobu (v lidských pojmech) a mnohé rozličné okolnosti,
aby se přivodila tato žádoucí změna. Je-li tomu tak, znamená to, že rychlejší anebo
spěšnější proces změny by byl škodlivý a přinesl by více újmy než užitku. Na straně
druhé někteří lidé jsou daleko rychlejší ve srovnání s jinými a nezabere to tak dlouhou
dobu (z hlediska pozemského lineárního času) nebo tak mnoho příležitostí pro
zahájení takové změny a ústupu. Pro tyto lidi by jakýkoli odklad či prodleva by mohly
být velmi škodlivé a újmu působící.
Radí se tudíž, aby jeden byl velmi trpělivý, měl výdrž a vytrvalost, poskytuje sobě a
jiným dostatek času a okolností ke změně předtím, než učiní jakákoli závěrečná
rozhodnutí o něčím stavu. Je důležité si pamatovat, že není nic konečného v
Absolutním stavu a Procesu Nejvyššího, kdož stále tvoří nové věci a iniciuje neustálé
změny po všem Stvoření. Je taktéž užitečné si pamatovat, že je znakem negativního
stavu pohlížet na věci finálně. Je třeba být také velmi moudrý, aby se nikdy nic
nezobecňovalo a neanalogizovalo, protože nikdy neexistují dva totožné případy.
Toť pro dnešek vše.
Zdroj: POSELSTVÍ Z NITRA