|
Tato kniha se skládá ze šestnácti krátkých esejů, které se primárně zabývají záležitostmi
Nového zjevení. Probírají a vysvětlují se zde přímo či nepřímo hlavní pojetí, ideje a
chápání Nového zjevení. Každý esej lze pojímat a číst jako v zásadě nezávislý nehledě na
fakt, že mezi nimi existuje vzájemná volná propojenost. Vždyť se přece zabývají tím, co se
zde nazývá Novým zjevením. Vzhledem k této relativní nezávislosti, může čtenář tyto
různé eseje číst namátkově, tj. vybírat si ty, které se mu zdají nejzajímavější, nebo tituly,
které v něm vzbuzují silnou touhu přečíst si je jako první.
Pro některé a dokonce i pro mnohé čtenáře bude zatěžko bezprostředně přijmout obsah
těchto esejů. Především, kolik lidí na tomto světě se v dnešních dnech zajímá o něco, co
se nazývá něčím tak neuchopitelným, jako jsou duchovní ideje a pojetí týkající se něčeho,
co se nazývá Nové zjevení? Pro mnohé lidi je to, jak si to sami definují, příliš nepraktické
a neužitečné z hlediska jejich dennodenního pozemského snažení. Za druhé, jestliže by
se i mohl najít značný počet lidí, kteří se zajímají o tyto záležitosti, kolik z nich by v době
moderní vědy a pokročilé technologie bylo ochotno přijmout za možné takové věci, jako
je Nové zjevení? Nepovažovalo by se přinejhorším za bláznivé výplody šílence, nebo
přinejmenším za projev divoké fantazie a bohaté představivosti spisovatele, spíše než za
zjevení, které přichází přímo od Nejvyššího ? Není pravdou, že poznání čehokoliv má být
získáno objektivním pozorováním: Akumulací, klasifikací, ověřením, zkoumáním a
obezřetným zobecněním vnímatelných faktů a dat při užití dobře definovaných postupů a
nástrojů předepsaných dle určitých očekávaných standardů vědeckého myšlení; a ne
nějakým nejasným zjevením, které zdánlivě přicházejí odnikud bez žádné možnosti
bezprostřední, objektivní verifikace?
Na druhé straně byť i mnozí lidé přijímají fakt, že jedním z důležitých prostředků získávání
poznatků a pochopení pravdy je přímé zjevení od Nejvyššího, mají potíže s přijetím faktu,
že takové zjevení může být poskytnuto v moderních dobách. Mnozí lidé věří, že všechny
potřebná zjevení byla jednou a provždy člověčenstvu poskytnuta v určité době
v minulosti a byla zaznamenána v takzvaných svatých písmech. Věří, že tato písma
nemohou být nahrazena, pozměněna, doplněna, dotvořena a že jejich platnost má
absolutní hodnotu, kterou nelze nikdy změnit.
Mnozí lidé navíc věří, že takové zjevení se může týkat jen takzvaně náboženských
záležitostí a nemůže mít žádný vztah k něčemu jinému nebo k nějakému jinému aspektu
každodenního života.
Tyto a podobné názory vzbuzují dojem, že Nejvyšší již nefunguje v přímé komunikaci
s lidmi, ale že Své věci postoupil a licenci k objevování pravdy poskytl buď vědě, nebo
svatým spisům, či obojímu, nechávaje veškeré rozhodování a významu a obsahu
skutečné pravdy na nich. Mnozí lidé jdou dokonce tak daleko, že prohlašují, že není
žádný Bůh, Nejvyšší, Stvořitel a že vše je vysvětlitelné a odvoditelné z přírodních zákonů,
které se ustanovily samy sebou jako věc náhody či příhody. Pro lidi jim podobné bude
obsah této knihy výsledkem poblouznění šílence.
Ať je tomu jakkoli, není pro moderní lidi snadné věřit tomu či přijmout to, že v současné
době je něco jako Nové zjevení možné. Znamená to skutečně, že Bůh, kdož se zde nazývá
Nejvyšší, někomu říká či diktuje určité ideje, pojetí a myšlenky, které ustanovují Nové
zjevení? Není pravdou, že takové tvrzení může přijít pouze od osoby, která trpí přeludem
velikášství či megalomanickou paranojou, jak by psychiatři a kliničtí psychologové mohli
takovou osobu označit? Či snad to není u těch, kdo věří v duchy výsledek svedení či
podvedení nějakým zlým či negativním duchem či entitou, která tvrdí, že je Nejvyšším;
nebo je to zmnožená osobnost nemocné mysli, která činí takové výroky; anebo prostě
důmyslná imaginace autora, který chce všemi prostředky získat pozornost lidí pro své
vlastní neurotické potřeby?
Na straně druhé, proč lidé Nové zjevení potřebují? Nemají dostatek nejrůznějších knih,
které jim říkají o pravdě a o tom, jak mají žít své životy?
Eseje obsažené v této a jiných knihách autora dávají odpovědi na tyto a podobné otázky.
Problémem s takovými odpověďmi je, že je lidé buď přijímají jako pravdivé a rozumné,
nebo je odmítají jako nesmyslné a zavádějící. Takže se dochází k objevu jedné z hlavních
zásad Nového zjevení: Je na svobodné volbě každého, aby je přijal jako pravé zjevení
Nejvyššího, nebo je považoval za pomatenosti šílence, divokou fantazii, imaginaci autora
nebo ať to kdo chce nazvat jakkoli.
Přesně řečeno, tyto eseje nejsou napsány za účelem snahy donutit lidi, aby je přijali jako
pravé zjevení od Nejvyššího nebo za část tohoto Zjevení. O to se autor nesnaží. Jsou
napsány pouze k uvážení pro kohokoliv. Kdokoli se zajímá o hluboké duchovní záležitosti
a má svou mysl otevřenou a širokou, bude je studovat, uvažovat o nich, meditovat nad
nimi a následně rozhodne ze svého nitra, zdali je to, co se zde předkládá, skutečná
součást Nového zjevení, nebo je to důmyslná a zajímavá duchovní teorie, s níž se může
nebo nemusí souhlasit, nebo je to důsledek autorovy divoké představivosti, či šílený
výplod duševně nemocné mysli. Nástroje a prostředky ověření si takových tvrzení jsou
obsaženy v Novém zjevení a každý se naléhavě žádá, aby tyto nástroje použil.
Ať je závěr, který každý případný čtenář v tomto ohledu dosáhne, jakýkoli, bude to jeho
osobní a svobodný závěr a výběr. Čtenář bude plně odpovědný za tento závěr a za
všechny jeho důsledky. Je to každému Bohem daný dar a výsada, aby byl s to činit
rozhodnutí o všech záležitostech života ze své svobodné volby a ze své vlastní svobodné
vůle a nesl důsledky každého rozhodnutí.
Jestliže kterýkoli esej v této knize bude s to vyvolat v čtenáři pozitivní reakci, která ho
povede k tomu, aby se stal lepší lidskou bytostí, lidskou bytostí duchovnější a
láskyplnější a moudřejší, nelze žádat či očekávat více a účel, pro který byla tato či
kterákoli jiná předcházející kniha tohoto autora napsána, bude splněn.
Petr Daniel Francuch
Santa Barbara, California,
Leden 1985
Zdroj: HLAVNÍ IDEJE NOVÉHO ZJEVENÍ